Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Příběh bohéma. „Český Rembrandt“ se utápěl v alkoholu, dluzích a ženách

19.12.2023
RECENZE Příběh bohéma. „Český Rembrandt“ se utápěl v alkoholu, dluzích a ženách

Foto: Viktor Horák (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Z výstavy Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně

Po více než 50 letech máme možnost shlédnout ucelené dílo oceňovaného, kontroverzního a nevypočitatelného malířského génia 18. století Petra Brandla. Prostory Valdštejnské jízdárny nabízí desítky pláten, kde „český Rembrandt“ zachycuje světské výjevy vedle obrazů ze života na zámku, venkově či v hospodě. Pod nánosem sytých hnědo-žlutavých barev se zračí talent od Pána Boha, ale také vnitřní rozervanost muže, jenž bojoval s vlastními démony. Úchvatné malby svatých postav, drsné výjevy mučení či depresivní obrazy hospodských rvaček. Kombinace, která umí překvapit a pozoruhodně, až paradoxně se doplňuje v popisu tehdejší doby, jež byla v lecčems stejná jako dnes. Výstava Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně je otevřena do 11. února 2024.

Výstavu Petra Brandla, který se narodil v Praze v roce 1668 a zemřel nemocen v chudobě v Kutné hoře v roce 1735, připravila Sbírka starého umění Národní galerie Praha. Dílo nejvýznamnějšího barokního malíře v Čechách se skládá z monumentálních oltářních pláten, které byly pro účely výstavy ve Valdštejnské jízdárně restaurovány na míru. Kromě toho zde můžete obdivovat a vpít se do potemnělých portrétů a depresivně melancholické žánrové malby. Hned několik obrazů jsou Brandlovými nově objevenými uměleckými kousky, které ještě nikdo neviděl, jak uvedla kurátorka výstavy Andrea Steckerová.

 

Z výstavy Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně 

Petr Jan Brandl, německy Peter Johann Brandl byl jedním z nejlépe placených českých malířů v dobách vrcholného baroka. Přesto se ale často nacházel v mezních situacích, kdy si půjčoval od svých vlivných šlechtických přátel. Kvůli dluhům často unikal před spravedlností a několikrát skončil i v žaláři. Výstava Petr Brandl: Příběh bohéma je koncipována jako vyprávění dvou paralelních příběhů - a to sice příběh malířových děl a samotného Brandlova života, který by vydal na knihu. 

„Právě umělcův život, k němuž máme četné archivní doklady, je i pro dnešního diváka pozoruhodný nejen bohémským a revoltujícím způsobem, ale lze v něm najít zajímavé kontexty s problémy dnešní doby ⁠–⁠ Brandl byl celoživotním dlužníkem, neboť se zhlédl v životním stylu šlechty a luxusu, který si chtěl také dopřát,” informují pořadatelé výstavy s tím, že dluhy umělce dostaly i do vězení, především kvůli tomu, že dlouhodobě vedl soudní spory o výživné s manželkou Helenou.

 

Z výstavy Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně 

Na Brandlově nákladném, nevázaném a dekadentním způsobu života nic nemění fakt, že tehdy byl nejlépe placeným umělcem v českých zemích. Za to mohl jeho velice osobitý a originální malířský rukopis. Brandlův styl šerosvitné, potemnělé a melancholické malby naplněné světskými a žánrovými symboly nese celou řadu spojitostí a paralel s tvorbou nizozemského malíře Rembrandta nebo vlámského mistra Petera Paula Rubense. Obrazy Petra Brandla jsou zasazené v prosklených rámech a koncept výstavy se utápí ve světlech a stínech černých stěn a ostrých lamp. Ne nadarmo se Brandlovi přezdívá „český Rembrandt“. 

Kuřáci, tortura a svaté obrázky

Monumentální sakrální výjevy a oltářní obrazy jsou umně rozestavěné mezi menší žánrové obrázky a portréty významných šlechticů té doby. Valdštejnská jízdárna nabízí ikonická Brandlova díla jako je oltářní obraz Křest Páně z manětínského kostela nebo monumentální dílo Nejsvětější trojice s Pannou Marií, jenž pochází z kostela ve Lnářích. Mnoho Brandlových obrazů zde vystavovaných pochází také z polských sbírek, jelikož řada děl byla ukradena během 2. světové války a skončila v různých částech Evropy. Za zmínku stojí také velkolepé plátno Josef Egyptský se dává poznat svým bratřím, které zobrazuje úchvatnou a bohatou scenérii z egyptského panovnického dvora. Bohatá architektura, obrovské množství postav, lidí a zvířat a ikonické odhalení muže, kterého zradili jeho vlastní sourozenci. Součástí výstavy je také série autoportrétů, kde návštěvník vidí postupnou proměnu samotného Petra Brandla i jeho poloh, kde je většinou se štětcem a plátnem v ateliéru u okna. Silný náboj má také obraz ukazující utrpení a mučení zloděje, kterého stahují z kůže zaživa, zatímco visí na dřevěné tortuře. Neobyčejně drastický výjev vyniká pastelově světlými a jasnými barvami krve, které ještě více podtrhují utrpení a bolest hříšníka.

 

Z výstavy Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně 

Kombinace Brandlových námětů z Bible a svatých příběhů v kontrastu s žánrovými obrázky, které jsou plné kuřáků, hospodských scenérií či hořících krajin a bitevní vřavy, funguje i ve 21. století nadmíru dobře. Klasicky pojaté portréty jako je portrét císaře Leopolda I., dramatická a akční malba alexandrijské knihovny v plamenech s rozbouřeným mořem a prchajícím davem, klidné zachycení muže s dýmkou ve špinavé krčmě nebo církevně velkolepý oltářní obraz Smrt sv. Benedikta, zajímavě a detailně popisují tehdejší barokní svět a život. Kurátorům se také povedlo přiblížit kontext Brandlova života a tvorby, který se v mnohém potkával s dalším významným barokním umělcem, a to sice se sochařem Matyášem Bernardem Braunem. Není tedy podivem, že Brandl také namaloval kontroverzního šlechtice a mecenáše umění Františka Antonína Šporka. 

Po zhlédnutí výstavy, na kterou si vezměte minimálně 1 až 2 hodiny, se dozvíte podrobný popis malířova života, který by vydal na román či na filmové zpracování. Brandl si prožil drama jako z antické tragédie: těžba zlata, dluhy, útěk před věřiteli, spory s manželkou o alimenty a děti, a nakonec i vězení. Na závěr se sluší dodat, že výstava Petr Brandl: Příběh bohéma, ve všech bodech stoprocentně dosahuje významu svého názvu.

 

QRcode

Vložil: Viktor Horák