RECENZE Příběh bohéma. „Český Rembrandt“ se utápěl v alkoholu, dluzích a ženách
19.12.2023
Foto: Viktor Horák (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Z výstavy Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně
Po více než 50 letech máme možnost shlédnout ucelené dílo oceňovaného, kontroverzního a nevypočitatelného malířského génia 18. století Petra Brandla. Prostory Valdštejnské jízdárny nabízí desítky pláten, kde „český Rembrandt“ zachycuje světské výjevy vedle obrazů ze života na zámku, venkově či v hospodě. Pod nánosem sytých hnědo-žlutavých barev se zračí talent od Pána Boha, ale také vnitřní rozervanost muže, jenž bojoval s vlastními démony. Úchvatné malby svatých postav, drsné výjevy mučení či depresivní obrazy hospodských rvaček. Kombinace, která umí překvapit a pozoruhodně, až paradoxně se doplňuje v popisu tehdejší doby, jež byla v lecčems stejná jako dnes. Výstava Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně je otevřena do 11. února 2024.
Výstavu Petra Brandla, který se narodil v Praze v roce 1668 a zemřel nemocen v chudobě v Kutné hoře v roce 1735, připravila Sbírka starého umění Národní galerie Praha. Dílo nejvýznamnějšího barokního malíře v Čechách se skládá z monumentálních oltářních pláten, které byly pro účely výstavy ve Valdštejnské jízdárně restaurovány na míru. Kromě toho zde můžete obdivovat a vpít se do potemnělých portrétů a depresivně melancholické žánrové malby. Hned několik obrazů jsou Brandlovými nově objevenými uměleckými kousky, které ještě nikdo neviděl, jak uvedla kurátorka výstavy Andrea Steckerová.
Z výstavy Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně
Petr Jan Brandl, německy Peter Johann Brandl byl jedním z nejlépe placených českých malířů v dobách vrcholného baroka. Přesto se ale často nacházel v mezních situacích, kdy si půjčoval od svých vlivných šlechtických přátel. Kvůli dluhům často unikal před spravedlností a několikrát skončil i v žaláři. Výstava Petr Brandl: Příběh bohéma je koncipována jako vyprávění dvou paralelních příběhů - a to sice příběh malířových děl a samotného Brandlova života, který by vydal na knihu.
„Právě umělcův život, k němuž máme četné archivní doklady, je i pro dnešního diváka pozoruhodný nejen bohémským a revoltujícím způsobem, ale lze v něm najít zajímavé kontexty s problémy dnešní doby – Brandl byl celoživotním dlužníkem, neboť se zhlédl v životním stylu šlechty a luxusu, který si chtěl také dopřát,” informují pořadatelé výstavy s tím, že dluhy umělce dostaly i do vězení, především kvůli tomu, že dlouhodobě vedl soudní spory o výživné s manželkou Helenou.
Z výstavy Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně
Na Brandlově nákladném, nevázaném a dekadentním způsobu života nic nemění fakt, že tehdy byl nejlépe placeným umělcem v českých zemích. Za to mohl jeho velice osobitý a originální malířský rukopis. Brandlův styl šerosvitné, potemnělé a melancholické malby naplněné světskými a žánrovými symboly nese celou řadu spojitostí a paralel s tvorbou nizozemského malíře Rembrandta nebo vlámského mistra Petera Paula Rubense. Obrazy Petra Brandla jsou zasazené v prosklených rámech a koncept výstavy se utápí ve světlech a stínech černých stěn a ostrých lamp. Ne nadarmo se Brandlovi přezdívá „český Rembrandt“.
Kuřáci, tortura a svaté obrázky
Monumentální sakrální výjevy a oltářní obrazy jsou umně rozestavěné mezi menší žánrové obrázky a portréty významných šlechticů té doby. Valdštejnská jízdárna nabízí ikonická Brandlova díla jako je oltářní obraz Křest Páně z manětínského kostela nebo monumentální dílo Nejsvětější trojice s Pannou Marií, jenž pochází z kostela ve Lnářích. Mnoho Brandlových obrazů zde vystavovaných pochází také z polských sbírek, jelikož řada děl byla ukradena během 2. světové války a skončila v různých částech Evropy. Za zmínku stojí také velkolepé plátno Josef Egyptský se dává poznat svým bratřím, které zobrazuje úchvatnou a bohatou scenérii z egyptského panovnického dvora. Bohatá architektura, obrovské množství postav, lidí a zvířat a ikonické odhalení muže, kterého zradili jeho vlastní sourozenci. Součástí výstavy je také série autoportrétů, kde návštěvník vidí postupnou proměnu samotného Petra Brandla i jeho poloh, kde je většinou se štětcem a plátnem v ateliéru u okna. Silný náboj má také obraz ukazující utrpení a mučení zloděje, kterého stahují z kůže zaživa, zatímco visí na dřevěné tortuře. Neobyčejně drastický výjev vyniká pastelově světlými a jasnými barvami krve, které ještě více podtrhují utrpení a bolest hříšníka.
Z výstavy Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně
Kombinace Brandlových námětů z Bible a svatých příběhů v kontrastu s žánrovými obrázky, které jsou plné kuřáků, hospodských scenérií či hořících krajin a bitevní vřavy, funguje i ve 21. století nadmíru dobře. Klasicky pojaté portréty jako je portrét císaře Leopolda I., dramatická a akční malba alexandrijské knihovny v plamenech s rozbouřeným mořem a prchajícím davem, klidné zachycení muže s dýmkou ve špinavé krčmě nebo církevně velkolepý oltářní obraz Smrt sv. Benedikta, zajímavě a detailně popisují tehdejší barokní svět a život. Kurátorům se také povedlo přiblížit kontext Brandlova života a tvorby, který se v mnohém potkával s dalším významným barokním umělcem, a to sice se sochařem Matyášem Bernardem Braunem. Není tedy podivem, že Brandl také namaloval kontroverzního šlechtice a mecenáše umění Františka Antonína Šporka.
Po zhlédnutí výstavy, na kterou si vezměte minimálně 1 až 2 hodiny, se dozvíte podrobný popis malířova života, který by vydal na román či na filmové zpracování. Brandl si prožil drama jako z antické tragédie: těžba zlata, dluhy, útěk před věřiteli, spory s manželkou o alimenty a děti, a nakonec i vězení. Na závěr se sluší dodat, že výstava Petr Brandl: Příběh bohéma, ve všech bodech stoprocentně dosahuje významu svého názvu.

Vložil: Viktor Horák