Jen úsměv už v osmém kole Star Dance nestačí. Zaplatil přívětivý kolos za „zaprděné Česko“? TV glosář Ely Novákové
03.12.2023
Foto: Se svolením Česká televize
Popisek: Těsně před semifinále letos v StarDance skončil známý cukrář Josef Maršálek s partnerkou Adrianou Maškovou, v osmém soutěžním večeru už jen úsměv zkrátka nestačí. I tak ale byli oba velmi spokojeni, že se dokázali „prošlapat“ až do osmého kola soutěže.
Když zbývá ve StarDance pět párů, jde do tuhého. Tančí se o účast v semifinále. Tanečníci musí ukázat nejen umění nadrilovaného společenského tance, ale také vlastní kreativitu v tanci moderním neboli scénickém.
Nejspíš protože druhá polovina večera byla věnována scénickému tanci, v němž tanečník musí předvést vystoupení, vyjádřující pohybem prožitek nějaké scénky, tentokrát jsme v úvodu večera žádnou exhibici neviděli. Prostě se jen tančilo, viděli jsme dvakrát slowfox, dvakrát quickstep a jednou cha-chu. Taneční výkony to byly očekávané, v tomto kole už se žádná překvapení čekat nedala. Kdo umí, umí, kdo se parketem potácí, ten už jiný nebude. Překvapivá byla spíš vyřazování dřívější, že se Josef Maršálek produpe až na práh semifinále, by nejspíš na začátku soutěže nikdo nečekal.
Cukrář měl dlouho sympatie diváků, protože se mile usmíval a působil jako přívětivý kolos. Jak ale přibývalo rozhovorů s účastníky soutěže, začalo se nápadně projevovat, že jeho úsměv není úplně upřímný. Velmi rázně se totiž v iDnes vyjádřil, že Česko je „zaprděné“ a konzervativní a pořádnou ránu by mohlo dostat, jen kdyby tančily stejnopohlavní páry. Jistě, byla to prudká reakce na komentáře hejtrů, kteří neváhali otřít se o Maršálkovu homosexualitu. Jenže sympatie si tím rozhodně nezískal.
StarDance v českém pojetí prostě je konzervativní pořad. Diváci při vší toleranci, na jakou jsme v Čechách zvyklí, prostě na nějakou duhovou parádu v této noblesní show nejsou zvědaví. A tak k tomu, že Josef Maršálek tančit neumí, se přidala i ztráta milé tváře. To, že Maršálek vypadne, tipovala většina těch, kdo StarDance pilně sledují. A na jejich odhad tentokrát došlo. Skoro se mi chce říct konečně, protože jeho výkony byly slaboučké a na jeho místě v osmém kole bych si dovedla představit jiného soutěžícího.
Vavřinec Hradilek to nezachrání
Letos se bohužel nepodařilo pro StarDance získat žádného muže, který by svým charismatem a kumštem okouzloval ženská srdce. Je škoda, že můžeme jen nostalgicky vzpomínat na mužného Jiřího Dvořáka nebo pohybově mimořádně obdařeného Honzu Cinu. V tomto ročníku mužskou partu statečně zachraňuje do posledního dechu Vavřinec Hradilek, nekomplikovaný upřímný sympaťák. Jenže jeho taneční schopnosti mají své limity, které se postupně projevují víc a víc. Jeho cha-cha byla sice dobře natrénovaná, ale stejně jako v minulém kole tomu chyběla taneční elegance a lehkost.
Mnohem lepší výkon převedl v moderním tanci, kde mohl projevit dynamiku svého sportovního těla i velké srdce, které bezpochyby má a plnými hrstmi rozdává. Maršálka, pokoušejícího se získat diváky pro jakýsi buddhistický taneční prožitek, strčil Vavřinec Hradilek do kapsy. Tím to ale končí, na tři velké dámy letošní StarDance prostě kajakář nestačí. Už teď si tedy můžeme troufnout tipovat, že do velkého finále se žádný z mužských soutěžících neprotančí.
Smutná doba přináší smutné tance
V předchozích ročnících se mezi scénickými tanci objevovala i vystoupení zábavná, barevná a vtipná. Snad je to dnešní pochmurnou dobou a náladou, že letos všechny tři dámy vsadily na vláčné proudy teskných citů. Eva Adamczyková byla perfektní, porota její výkon ocenila jako zcela profesionální, kde nebylo rozdílu mezi ní a company.
Iva Kubelková byla méně heroická, o to více však dojímala tancem, vyjadřujícím touhu po smíření a klidu.
Vrchol ale patřil Darije Pavlovičové, která odtančila prožitek niterný, bolestivý, ale zároveň mladistvě vítězný. Její souboj s démony nocí i dnů ukázal, že mladá herečka má schopnost vyjádřit sama tancem vše, k čemu ostatní použili company. Tři muži, s nimiž tančila, byli jen potřebnou rekvizitou pro její vyjádření vítězného ženství, křehkého i silného, upřímného v bolesti i radosti.
Všichni soutěžící si moderní scénický tanec pod dohledem choreografa Václava Kuneše, který tentokrát zasedl i v porotě, prožili i užili. Josef Maršálek sice navrhoval, že právě tento tanec by měli mít soutěžící možnost si vyzkoušet v některém z prvních kol, protože se mohou uvolnit a projevit vše, co v nich je, ale to je nespíš pomýlený nápad. Právě teď, když už mají za sebou perné zkoušení přesných tanečních kroků a jejich fyzička se díky tréninkům výrazně zlepšila, je na místě dát prostor volné disciplíně. Soutěžící jsou již schopni tancem se skutečně vyjádřit a nabídnout divákům silný zážitek. Scénický tanec dává nahlédnout do duše tanečníků. Díky tomu umožňuje divákům zvolit do semifinále a finále toho, kdo je oslovuje nejvíc. Souboj dvou královen, jedné princezny a jednoho srdečného a statečného Honzy to bude ještě velký.
Zdroj: Česká televize
Vložil: Ela Nováková