#annaismissing. Film, který mohl být revolucí. Filmová reflexe Viktora Horáka
29.09.2023
Foto: Aerofilms (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Influencerku Annu ztvárnila Viktorie Vítová
Filmový thriller #annaismissing od tvůrců úspěšné a prestižní cenou Emmy oceněného webseriálu #martyisdead mohl způsobit malou revoluci v české kinematografii, ale bohužel zůstal na půli cesty. Snímek režiséra Pavla Soukupa pojednává o aktuálním tématu nebezpečí dětí na internetu. Problémem je neskutečně pomalý, rozvláčný a krkolomný začátek. První půlka filmu „šustí papírem”, ale druhá polovina už stojí za to. Dusná a mrazivá atmosféra, kvalitní a důmyslně promyšlená filmařina, rychle ubíhající a zvraty nabité finále - to je to, proč stojí snímek za shlédnutí. Hlavní devízou filmu je to, že pomáhá porozumět rodičům a propojit je s jejich ratolestmi. Přesto ale z kina vyjdete s trpkým pocitem, že tomu „něco chybělo.”
Thriller z internetového prostředí influencerů #annaismissing vznikal v produkci Bionaut a podíleli se na něm vesměs všichni tvůrci populárního webseriálu #martyisdead. Opět se vrátil režisér Pavel Soukup a producent Vratislav Šlajer. Námět napsal autor filmu BANGER. nebo Domestik Adam Sedlák (a určitě by bylo zajímavé vidět film podle jeho scénáře - snad by to bylo ku prospěchu věci). A k obměně došlo na poli scénáře, který napsala scenáristka dramatu Abstinent Lucie Kryzová. Hereckému castingu vévodí mladé a začínající herečky Alexandra Vostrejžová a Viktorie Vítová, ale také stálice jako je Marek Němec, Barbora Bočková nebo Petra Bučková.
Oficiální synopse film popisuje následovně: „Anna, influencerka známá svým provokativním obsahem, se na sítích tajemně odmlčí. Když patnáctiletá Nina najde fotku polonahé Anny v mobilu svého táty, rozhodne se ji vypátrat. Sled dalších událostí změní život jak Nině, tak její rodině.”
Alexandra Vostrejžová jako Nina
Po prvním seznámení s Ninou a jejím světem si kdejaký divák může vzpomenout na populární seriály od Netflixu jako je Sexuální výchova (rozmluva na školních záchodech) nebo 13 důvodů proč. Nacházíme se ve světě elektromobilů, nebinárních osob a internetových avatarů, který hlavní postavy zavádí do labyrintu dějových zvratů a zákrut na pomezí zločinu. Jedná se o jakousi moderní variaci na Dostojovského téma Zločin a trest, ale s tím, že zločinů i trestů je mnoho, jen dobře skrytých a ještě hůře identifikovatelných. První polovina filmu se táhne dlouho a pomalu, a kromě toho je plná klišé a dialogy „šustí papírem.” Děti a teenageři mluví pouze anglicismy a zkomoleninami takovým stylem, že se to leckdy překlápí do karikatury.
Ve filmu je také povinný element nebinární postavy, která chodí s hlavní postavou Niny a představuje mix různých populárních proudů pro mladé: má svůj youtube kanál, kde mluví o polyamorii, transgenderu atd. a také vytváří truce crime podcast o tom, co se děje Nině. Tím způsobuje katalyzátor napětí a dramatu, který Nině ve vyšetřování, kam zmizela Anna, vůbec nepomáhá. Naopak ještě více se zaplétá do tenat a špinavých vod internetu a utvrzuje se v tom, že její otec s tváří Marka Němce může být vrahem. Zde je nutno pochválit Němcův výkon, kdy se představitel „klasických” mužů z českých romantických komedií vytáhl a předvedl velmi solidní a realistický dramatický výkon. Na to, že je Němec řekněme „pokračovatelem” Jiřího Langmajera a schytává podobné role „poprcávačů”, tak ve filmu #annaismissing podává suverénní výkon a dokáže svoji postavu řádně ztemnit. Hned několikrát si divák při sledování filmu a Němcových jemných nuancí ve tváři vzpomene na hercův bravurní výkon v Hamletovi v rámci Shakespearovských letních slavností.
Barbora Bočková a Marek Němec
Film pro rodiče, kteří se snaží pochopit své teenagery
Po krkolomné a přímočaré první polovině divák dostane možnost se nadechnout. Druhá půlka je nabitá akcí, dějovými zvraty a svižně utíkajícím dramatem. Přesto, že velkolepé finále vyústí v nikterak překvapivou a ohromující pointu, tak se tvůrci s vyvrcholením popasovali čestně a ne prvoplánově. A to se v rámci českého filmu cení. Divák zde musí zkousnout, že mrtvola leží už 14 dní ve vodě a nikdo si jí nevšiml. Ignorujte to, že si dnešní teenageři píší na Instagramu na počítači, protože mobil není tak „filmový.” Podobných motivů, nad kterými se divák pozastaví a ironicky pousměje, tam je více, ale podobné žánrovce se to dá odpustit. Také propojení Niny matky a hledané influencerky vyústí v mlžný opar bez odpovědi. Každopádně procedurální detektivka, vyšetřování a policejní zátah a následný kolotoč dalších zvratů a příběhových odboček pomáhá po „nemastném a neslaném” začátku k diváckému zážitku. Škoda, že se tvůrcům nepodařilo podobný styl držet už od úvodních titulků. Během závěrečných titulků si prostě řeknete, že tomu „něco chybělo” a hlavní antagonista není moc zajímavý a nebudí strach. Slabě pojatý antagonista a mdlé vyvrcholení ale dokáže napravit zvratový mix, který tomu předcházel.
Celkově je #annaismissing stále nadprůměrným tuzemským snímkem, který barvitě líčí temné zákulisí internetových vod a využívá k tomu nápaditou filmařinu. Všichni herci hrají vesměs solidně a mladým herečkám se lehká teatrálnost a prkennost dá odpustit - za připomínku ale stojí především výkon Marka Němce a také osobité a intimně odtažité herectví Barbory Bočkové. Jako diváci také musíme trochu přivřít oči nad zbytečně velkým množstvím „náhodiček”, které postavám pomáhají odkrývat tajemné vrstvy cibulovitého ústředního zločinu. Tuto tvůrčí berličku ale náležitě přebije dynamický střih a vynalézavá kamera, která nabízí mrazivě chladné kompozice rybníka a podzimní přírody s odtažitě necivilními obrazy městských zákoutí a přicházející zimy. Vše podložené tklivou, občas zbytečně agresivní a hlučnou hudbou, které by klidně mohlo být méně. Jinak se ale vesměs jedná o povedenou žánrovku - Pavel Soukup natočil atmosféricky podařený thriller o teenagerech, který by ale měli shlédnout především jejich rodiče. A to je důležité.
Nebinární postavu si zahrála Magdalena Čečo
Film #annaismissing dokáže spojovat a propojovat děti s jejich rodiči, kteří jim chtějí porozumět. Díky tomuto filmu budou mít rodiče blíže ke svým dětem a uvědomí si, kolik nebezpečí a temnoty na jejich ratolesti číhá v hlubinách internetu. Nebál bych se říct, že pozoruji změnu k lepšímu v rámci tuzemské kinematografie, a především kolem mladých filmařů. Na tomto filmu pracoval nadějný Pavel Soukup společně s Adamem Sedlákem, který je také nově vycházející hvězdou českého filmu. Opatrně bych si dovolil prohlásit, že se možná blýská na lepší zítřky zdejšího stříbrného plátna.
P.S. Na podzim by měl mít na videotéce Voyo premiéru stejnojmenný webseriál, který nabídne ještě něco navíc oproti filmu.

Vložil: Viktor Horák