Jak vlk sežral Elišku a Damiána i s parukou a Majer ukradl další večer. TV glosář Ely Novákové
24.09.2023
Foto: Se svolením FTV Prima (stejně jako snímky v článku)
Popisek: Eliška a Damián se propadají ke dnu. A přesto se točí...
Mít na starosti výrobu na Primě v době, kdy se vedení této televize rozhodlo investovat nemalé prostředky do produkce seriálů, aby naplnilo novinkami nejen hlavní vysílací čas, ale také streamovací platformu, není určitě lehký úkol. Námětů, nabízených nejrůznějšími autory, je sice dost, jenže jejich úroveň je značně kolísavá. A tak se šéfka výroby Lenka Hornová už podruhé při výběru nestrefila, tentokrát mířila opravdu úplně mimo.
Lenka Hornová slavila na Primě po svém nástupu velké úspěchy. Stojí za zrodem a mimořádným úspěchem seriálů Slunečná a ZOO. Ten první převálcoval do té doby neporazitelnou Ordinaci v růžové zahradě a Prima si mnula ruce, že se konečně dostala ve sledovanosti seriálové tvorby ke kýženým výšinám. Nebudeme si namlouvat, že tyto seriály znamenají nějak převratnou kvalitu, nebo alespoň žánrovou novinku. Prima v nich prostě navázala na to, co si její diváci oblíbili, totiž na dlouhodobé romantické seriály typu Rodinná pouta, Krejzovi nebo Ohnivé kuře.
Slunečné přálo štěstí zejména proto, že vsadila na zajímavé typy neokoukaných herců v hlavních rolích, a ZOO plynule navázala stejným principem. Že to nejde opakovat donekonečna, dokázaly Dobré zprávy, které svými příběhy sice jely na stejné vlně, jenže diváci už návnadu neskousli. Nebyl to úplný propadák, ale také žádný velký úspěch, přestože Prima věnovala propagaci seriálu velkou péči. Možná toho halasu předem bylo až moc, v tom se ovšem Prima nepoučila. A tak nás několik měsíců zaplavovala reklama na další seriál, který se měl stát podzimním hitem.
Po úspěchu v ZOO se Robert Urban měl stát magnetem na romantické duše všech věkových kategorií. Damián mu ale prostě nesedí.
Vzít věc za jiný konec
Pod taktovkou Lenky Hornové měl tentokrát vzniknout znovu romantický seriál, měl ale přinést do žánru podstatné novinky. Prima vsadila na kostýmní výpravu, cestování časem a posílení komediální linky. Vsadila špatně. Seriál Eliška a Damián bude pravděpodobně ještě nějaký čas uváděn jako nejhrůznější propadák, jaký se v našich televizích v posledních letech zrodil.
Scenáristé Lenka Hornová, David Litvák, David Holý a Jiří Suchý možná přišli s dobrým nápadem, pokud by z něj ale měli vytřískat koukatelný seriál, museli by rozpracování věnovat mnohem víc času a možná přizvat zkušeného dramaturga, který by jim šlapal na paty a přinutil je nad scénářem přemýšlet. To, co stvořili a předali k realizaci, by pro studenta filmové a televizní scenáristiky nejspíš znamenalo nekompromisní vyhazov ze školy. Postavy hrubě načrtnuté, děj roztříštěný do scének bez point, dialogy bez vtipu a plytké jak louže po krátkém dešti. Korunu všemu pak dává realizace, z níž čiší lacinost a překotnost výroby.
Vyprávět obrazem se seriál vůbec nesnaží, kulisy jsou papundeklové, vržou polystyrénem, nabarveným narychlo lacinými barvami, všechno je fádní a okouká se během deseti minut, kamera v ateliérech bloudí až amatérsky a dopouští se nepříjemné tu přesvícenosti, tu naopak divného stínování, mající nejspíš nahradit hloubku obrazu, která se prostě nekoná, protože vše se děje v prvním plánu.
Upachtěné tempo seriálového natáčení je znát na první pohled i na rádoby luxusní výpravě historických scén. Alespoň kdyby v kostymérně vzali na nákladné šatičky žehličku.
Herci? Emma Smetana nehraje, pouze před kamerou statuje a její slovní projev, zdůrazněný vystrkováním bradičky, je otřesný. Robert Urban měl být po roli v ZOO sázkou na jistotu, jenže v paruce vypadá příšerně a role mu vůbec nesedí, nemá smysl pro komiku, a protože mu chybí režijní vedení, působí trapně. Sem tam se některý herec ve vedlejších rolích pokouší svou roli nějak pochopit a uchopit, jenže tyhle vydřené pokusy Dany Syslové nebo Jana Komínka jen zdůrazňují ubohost scénáře a dialogů.
Jedním slovem hrůza, uplácaná snad proto, aby byl divák poučen, co je to skutečný televizní kýč. Protože Slunečná i ZOO jsou proti tomu profesionální pečlivá práce. Můžeme si klást otázku, zda tenhle paskvil vznikl prostě proto, že Prima před sebou hrne jeden seriál za druhým a prostě to neuhlídala, jenže to se prostě stát nemá, zkušená scenáristka v roli ředitelky výroby by takový blábol neměla nejen stvořit, ale už vůbec ne pustit k divákům.
S výkony před kamerou by Emma Smetana u zkoušky z herectví propadla.
Kam s tím?
Po totálním fiasku už druhého dílu sice Prima zareagovala a přesunula Elišku a Damiána ze soboty na pondělí, mnohem lepší by ale bylo v tichosti tuhle šílenost přesunout na stream a vysílání v hlavním čase se jednou pro vždy vzdát. Protože i reprízy oblíbeného Poldy by diváky těšily víc než Eliška a Damián. Představa, že seriál má už ve výrobě druhou řadu, musí být děsivá i pro vedení Primy, protože s tímhle kouskem bude své hýčkané diváky odrazovat týden po týdnu víc a víc. Je určitě těžké hodit seriál do koše, když do něj byly investovány nemalé peníze, někdy by to ale bylo pro všechny zúčastněné lepší.
Sobota je zachráněna
Naštěstí Prima na sobotní večery nasadila druhou řadu Zákonů vlka, která až nečekaně zdařile pokračuje v dobře načaté žánrovce. Tady se přesně ukazuje, že Robert Geisler a Gabriela Erleová nad scénářem vyseděli dlouhé hodiny, aby vyvážili míru tajemna, lesní romantiky a mírně odlehčené české kriminálky. Marek Najbrt pak nejen typově přesně vybral herecké představitele, ale podpořil i atmosféru lokality beze jména, v níž se děj odehrává, a vytvořil ji výběrem různých exteriérů, z nichž vznikla svérázná krajina pro svérázné hrdiny i příběhy. Člověku se až nechce věřit, že Prima na jedné straně dá vzniknout tak nečekaně zdařilé seriálové miniatuře a na druhé straně vyplácá prostředky na škvár typu Eliška a Damián.
Stanislav Majer jako bývalý kriminálník Robert Černý zachraňuje sobotní večery na Primě svými výkonem v Zákonech vlka.
Stanislav Majer podruhé
Shodou okolností se v těchto týdnech setkáváme se Stanislavem Majerem ve dvou seriálech, v Osadě České televize a v Zákonech vlka na Primě. První seriál si tak trochu ukradl pro sebe, protože jeho manipulátorský bývalý policajt v druhé řadě Osady značně válcuje všechny ostatní herecké hvězdy. Zákony vlka mu hlavní roli nadělily od začátku a nutno říct, že přestože jeho herectví je minimalistické, jeho charisma daleko předčí všechny Roberty Urbany a Marky Lambory. Člověk se prostě rád podívá na herce, který bez líbivého make upu a okázalých gest prostě vyzařuje řádnou dávku testosteronu pořádného kusu chlapa.

Vložil: Ela Nováková