Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Plešatící taťka chytá druhou mízu. Co na to jeho dospělé dcery? TV glosář Ely Novákové

17.09.2023
Plešatící taťka chytá druhou mízu. Co na to jeho dospělé dcery? TV glosář Ely Novákové

Foto: Se svolením TV Nova (stejně jako snímky v článku)

Popisek: Martin Pechlát jako leckdy hodně zoufalý a bezradný otec tří dcer v seriálu Táta v nesnázích

Tři dcery, dvě dospělé, jedna puberťačka a jejich táta, co si myslel, že už je z nejhoršího venku a může začít nový život. Jenže holky se nečekaně vrátily a jeho milovaná chlastá první ligu. Táta v nesnázích je čistokrevná rodinná komedie.

Nova na Voyo pokračuje v trendu rodinných komedií, který úspěšně nasadila se seriálem Jedna rodina. Jiná produkce, jiný štáb, jiní herci, stejný model zábavy. Tady odpadá veškerá romantika, kterou na nás hrne Prima, ocitáme se na platformě, v Čechách mimořádně oblíbené a tradiční. Vždyť co je to jiného než staré dobré komunální komedie, kterými jsme v minulém století tak trochu pohrdali, dnes se jim ale při vysílání v televizi s chutí smějeme.

Samozřejmě vztahy rodinné, sousedské i kolegiální jsou v dnešní době poznamenány jinou společenskou realitou, protkány sítí mobilních telefonů a komunikací na Facebooku a hraním počítačových her, jejich základ ale zůstává pořád stejný. Prožíváme malé i velké každodenní lapálie v životě milostném, při výchově dětí nebo v komunikaci na pracovišti. Co se v pondělí jeví jako drama, v pátek už nabývá podoby běžného provozu a v neděli se vypráví kamarádům pro zasmání. Abstrahujeme-li od začátku týdne, je náš všední život vlastně sérii veselých historek. Když je posbíráme a sepíšeme, vydá to na podklad pro komediální seriál. Přesně tak se to má s Jednou rodinou a nyní i s Tátou v nesnázích.

 

Táta v nesnázích

Martin Pechlát alias Petr Hora se svými seriálovými dcerami Alex (Veronika Divišová), Viky (Agáta Kryštůfková) a Laurou (Štěpánka Fingerhutová)

Konečně normální chlapi a ženské

Zapomeňte na metrosexuály, hyperkorektnost a podporu menšinových skupin. Na úrovni komunální komedie se pohybujeme jednoznačně ve většinové společnosti, tady jsou všichni tak normální, až se to z pohledu toho, co do nás denně cpou média, americké seriály a duhové parády, zdá skoro neskutečné. Jenže on náš život většinou normální je a úplně stačí to, co prožíváme v rodinách, kde děti chodí řádně do školy, případně do práce, kde letité manželství dospělo plynule k rozchodu, kde se dcery zamilovávají do kluků a randí, někdy vhodně, někdy tak, že z toho rodičům trnou zuby.

Táta v nesnázích je chlap, jímž manželka už dávno pohrdla, protože jako správce bazénu nesplňoval její ambice. Vrhla se na kariéru a jemu nechala na krku tři dcery. Vychoval je, a zvládl to dokonce i v době, kdy jeho drahá polovička zmizela na jakousi excelentní pozici v Belgii, kam si s sebou vzala jen nejmladší ratolest. A to ještě jen proto, že považovala za společensky nepřijatelné, aby nezletilou dceru nechala v péči otce. Inu, takový obyčejný příběh rozvedeného manželství, tentokrát jen s tím rozdílem, že samoživitelem je táta, nikoliv matka, jak je to obvyklejší.

Nejstarší dcera se rozhodla nic nestudovat, za ničím se nehnat, pracuje v kavárně a teď se konečně po dvou letech rozhodla ukončit vztah s klukem, který nedělá nic jiného, než hraje počítačové hry. A tak ji má táta zase doma. Prostřední dcera se doma drží, protože studuje práva a žít si studentský život naplno je ideální, když se táta o všechno stará. Jednoho dne se za dveřmi rodinného domu objeví i ta nejmladší. Matka jí totiž suše oznámila, že se stěhují z Belgie do Dubaje, protože tam dostala práci svých snů. Puberťačka na kraji dospělosti má ale života s matkou, která se o ni stejně nezajímá, plné zuby. Touží po tátovi a po ségrách, a tak se vrací do Prahy do otcovské náruče.

 

Táta v nesnázích_Schneiderová

Horova exmanželka Kateřina (Jitka Schneiderová) se rozhodla, že nekonečné péče o potomstvo už bylo dost a je nejvyšší čas myslet na sebe a pořádně rozjet kariéru

To všechno se semele přesně v okamžiku, kdy si táta uvědomil, že ještě není stařík nad hrobem a že by mohl také žít svůj život včetně toho, že si pořídí milenku. Teď se to na něj ale znovu valí ze všech stran, holky se v tom plácají, chvíli se skoro perou, chvíli se milují a on jen trpělivě odezírá, co se mu to v domě děje. Protože dcery už nejsou děti a dělají si, co chtějí. A dáma, do které se zakoukal, ze všeho nejvíc miluje láhev vína. Když přijde o práci i o podnájem, bez zábran se stěhuje do už tak přelidněného domu.

Ano, život si s námi denně hraje nejrůznější šarády, i když jsme docela obyčejní lidé, muži a ženy nejrůznějšího věku. Což teprve, když nejmladší dcera svede tátova letitého kamaráda a souseda, to je pak teprve pořádný nářez. Situace se řetězí, růžová postel pro nejmladší se stěhuje z pokoje do pokoje a ten, kdo tomu přihlíží z povzdálí či jako divák seriálu, se smíchy za břicho popadá. Což je v době, která nás zásobuje abnormalitami na potkání, smích úlevný, protože se můžeme smát věcem obyčejným, normálním.

 

Táta v Slezáček

Petrův soused a kamarád Roman (Bořek Slezáček) má problém, kterému neunikne hodně mužů v takzvaně nejlepších letech. Stárne úplně stejně jako všichni ostatní, jenže se s tím nedokáže vyrovnat. Zpanikaří, že mu život protéká mezi prsty, a snaží se ještě honem urvat, co se dá.

Herci si užívají a s postavami žijí

Produkce seriálu měla mimořádně šťastnou ruku při výběru herců. Martin Pechlát vyzrál v herce, kterému postava Petra Hory, plešatějícího plavčíka a zmateného otce tří dospělých dcer, mimořádně svědčí. Typ zralého muže, který s poctivým úsilím pečuje o své nejbližší, aniž by si stihl všimnout, jak léta letí, nehraje poprvé a ví si s ním dobře rady. S nevinným úsměvem odezírá a snaží se řešit všechny ty šílené situace, do nichž ho život zase vmanévroval. Dobrák od kosti na první pohled, stoicky klidný a jen nevěřícně sledující kolotoč událostí.

Chtělo by se vám ho politovat a podrbat za uchem. Za vším tím se ale skrývá také tvrdohlavost a utkvělá představa, že na všechno stačí „čestné tátovské“. Že mnohdy nestačí, to mu všechny ženy okolo něj dávají sežrat každou chvíli. Trojlístek dcer v podání Agáty Kryštůfkové, Štěpánky Fingerhutové a Veroniky Divišové je rovněž výborně typově vybraný a mladé herečky si před kamerou situace, které dokazují, že z jednoho hnízda se mohou vylíhnout tři úplně jiná ptáčata, užívají k potěše diváckého oka. Jejich hádky i usmiřování jiskří nevybouřenou mladostí, ale zároveň hladí ve chvílích, kdy se projevuje, že tátovská výchova jim dala do života lásku a rodinné zázemí.

Skvostné typy jsou pak obě dospělé ženy, exmanželka v podání Jitky Schneiderové a milenka, ztvárněná Petrou Hřebíčkovou. Ta druhá má v seriálu větší prostor a předvádí ženu, nad níž nejen Petru Horovi zůstává rozum stát. Věčně rozevlátá a přiopilá zaměstnankyně korporátu je prostě přírodní úkaz a Petra Hřebíčková ji prezentuje dokonale samozřejmě, bez karikování a nadsázky, takže i tato excentrická žena působí naprosto autenticky. Daří se i hercům ve vedlejších rolích, půvabný je zejména starý mentor Petra Hory v podání Jana Vlasáka, udílející v růžové koupací čepici svému příteli od bazénu rady, jak si užít života.

 

Táta v nesnázích_Pechlát_Hřebíčková

Tátova nová láska Dorka v podání Petry Hřebíčkové je půvabná, sebevědomá a občas předvede naprosto nečekaný kousek, nad nímž zůstává rozum stát. No řekněte, který chlap by odolal.

Bavme se, dokud je čas a život běží

Táta v nesnázích stejně jako Jedna rodina nepřeskakují laťku běžné české komedie, žánru u nás zejména ve filmu masově servírovanému v nejširší škále kvality. Ani tyto seriály se nevyhnou tomu, aby nezabrousily na pole naivní romantiky. Naštěstí zde ale není prvoplánová a přehlušuje ji ruch situačního humoru. Jistě, ne všechny situace jsou třeskutě vtipné, dialogy ne vždy zářivě jiskří, to bychom ale chtěli od české komunální komedie, aby přešla do polohy sitcomu, což by jí možná víc ublížilo, než prospělo.

Táta v nesnázích rozesměje, pobaví, neurazí, a dokonce se vyhýbá i trapnosti, ke které se někdy česká komedie ráda uchyluje. Takže se prostě jen bavme osudem jednoho taťky a nesnažme se hledat v seriálu snahu o umění. Ono i tak je ve scénáři i v hereckých výkonech poctivého, i když rutinního kumštu nad očekávání dost.

Zdroj: TV Nova

 

Ela Nováková

Vložil: Ela Nováková