Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

„Mám zbrojní průkaz.” Dáda Patrasová s brokovnicí proti zombies. Nezapomenutelní Marka Dobeše

16.08.2023
„Mám zbrojní průkaz.” Dáda Patrasová s brokovnicí proti zombies. Nezapomenutelní Marka Dobeše

Foto: Se svolením Alfedus (stejně jako foto v článku)

Popisek: Dáda Patrasová ve filmu Choking Hazard (rok 2004)

Jak správně napsal Český rozhlas Vltava: „Kromě Jaroslava Duška, herecké ikony českého filmového průmyslu, je zřejmě nejpřekvapivější a snad i nejlepší (protože krátký) výkon Dády Patrasové jako zabíječky nemrtvých.” Už od momentu prvního nápadu, že by se Dáda mohla objevit na začátku filmu s brokovnicí, bylo jasné, že půjde o nezapomenutelný otvírák české filmové historie. A to bychom k tomu ještě měli přidat první ustřelenou hlavu v naší kinematografii.

Mezi vaší rolí ve filmu Choking Hazard a tím, jaké pořady děláte pro děti, je velký rozdíl. Proč jste se rozhodla roli přijmout a jak k tomu došlo?

Oslovil mě přímo pan režisér Dobeš. Když jsme se setkali, pověděl mi, že mi roli psal přímo „na tělo“. Vzala jsem jí, protože jsem herečka a tato role byla pro mě výzva. Baví mě zkoušet, kam až to jde, co si mohu dovolit a co už ne. Již delší čas jsem zařazena v určitém šuplíku, a touto rolí se z oné kategorie dostávám někam úplně jinam. Škoda, že natáčení netrvalo déle, bylo to moc fajn.

Co bylo tou hybnou myšlenou, že se stanete herečkou?

Již od mládí jsem si ráda hrávala na něco, co mě bavilo. Na cukrářku (eskymo za padesát), na zpěváky Simonovou a Chladila, a u babičky jsem začala navštěvovat ochotnické divadlo. Někdy ve 12 nebo 13 jsem se pevně rozhodla, že budu herečkou. Přesně si pamatuji ten okamžik, kdy jsem stála v ložnici svých rodičů. Byl to takový ten pevný dívčí slib, že se stanu herečkou - a dobrou. Slib, který se musí stůj co stůj splnit. Začala jsem navštěvovat herecký kroužek a poté jsem šla na konzervatoř. Ve III. ročníku přišlo moje první angažmá v divadle Semafor, kde jsem prožila krásných 15 let.

 

Dáda mezi autory - Markem Dobešem a Štěpánem Kopřivou

Máte raději divadlo, nebo film?

Určitě obojí. Na každém je něco krásného. Divadlo má tu výhodu, že máte přímý kontakt s divákem a těžíte z momentální situace. Každé představení je vlastně originál. Zatímco ve filmu si mohu pohrávat s nejmenšími detaily, jako třeba pohyb očí nebo jednotlivé výrazy tváře.

A co Vás baví na práci pro děti a s dětmi?

Je to hlavně o jejich bezprostřednosti a čistotě duše. Mají i úžasné písemné reakce. Děti upřímně věří tomu, co jim předkládáte, ale umějí velice dobře rozeznat, co v člověku je, a co není. Například jako Xenii v Arabele mě nebraly jako zlou princeznu, ale jako jakousi uličnici, která to v jádru své duše myslí dobře. Moc si vážím jejich důvěry, kterou ke mě mají. Hlavně také nejsou tak povrchní jako dospělí, vědí co je pod povrchem, narozdíl od dospělých, které zajímá spíš bulvár.

 

Dáda a vystřelená hlava

Překvapilo vás něco při natáčení?

Mile mě překvapilo, s jakým nasazením a odhodláním všichni pracovali. Vycházelo to skutečně z jejich srdce. Takový pocit jsem u některých předešlých filmů neměla. Všichni natáčeli s nadšením a na filmu to bude určitě vidět. Musím ještě podotknout, že všichni tvůrci jsou mladí, určitě o nich v budoucnu ještě uslyšíme. Jsem moc ráda, že mě vzali mezi sebe.

 

Choking Hazard, celý film

Ve filmu máte zajímavou image - proč jste zvolila tento černý motorkářský oblek? Prý je dokonce váš vlastní...

Původně jsem měla hrát v kostýmu, který jsem na sobě měla v Návštěvnících. Jakási taková kožená uniforma z budoucnosti. Dokonce jsme ji získali od paní Polákové. Ta nám ji půjčila z výstavy, jenž mapuje tvorbu pana režiséra Poláka a která momentálně putuje celou Evropou. Bohužel jsem zjistili, že bychom tento kostým nenávratně zničili, což jsme si nemohli dovolit, a tak jsem ho z těžkým srdcem musela vrátit, mám na něj krásné vzpomínky. Ale na druhou stranu jsme ho alespoň uchovali pro onu výstavu. Co se týče onoho kostýmu, který se nakonec použil - koženého motorkářského obleku, tak ten jsem si skutečně koupila sama. K honoráři za film, což byla jedna koruna, jsem si přidala dalších 24 999 a zakoupila ho u Paola Periniho.

 

Dádu očividně baví rozbíjet šutrem hlavy

Mlátit někoho do hlavy kamenem, byť polystyrénovým, je pro vás zřejmě nová herecká zkušenost. Jaký byl Váš pocit z toho, že po vás režisér chtěl, aby to bylo co nejvíce „natvrdo"?

Jak kdysi v divadle říkal Evald Schorm: „Dobrý herec musí vydržet víc, než ostudu z vlastního výkonu. Znám spoustu herců, co se pro film doslova obětují. Já sama jsem se při hraní nikdy nenechala zastupovat dublérkou, i když například natáčení s kosatkou, která mě mohla sežrat, nebo s delfíny nebylo nijak jednoduché. Ale to co prožil pan Šourek, neboli zombie, kterého jsem mlátila oním polystyrénovým kamenem do hlavy, zaslouží můj neskonalý obdiv. On si totiž skutečně nechal tu hlavu rozbít a to i opakovaně. Druhý den již žádnou maskérku nepotřeboval. Crčela z něj krev a jizva určitě bude velká. Tohle bych tedy pro film neudělala.

Ve filmu působíte s brokovnicí velmi suverénně a profesionálně. Máte se zbraněmi nějaké zkušenosti?

Mám zbrojní průkaz, takže mi to cizí nebylo v žádném případě a chodím střílet na střelnici.

Jaký máte vztah k podobnému druhu humoru - k černým komediím?

Černý humor a všeobecně komedie přímo zbožňuji. Není divu, jsem „odchovanec" Semaforu, kde pan Suchý dělal a dělá, alespoň pro mě, ten nejlepší humor co existuje.

Poděkování: Petr Macek

Příště: Paul Gilbert - Mr. Big

 

Vložil: Marek Dobeš