Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Přišla v noci aneb Matka útočí v „home invasion“ hororu. Filmová reflexe Viktora Horáka

11.08.2023
Přišla v noci aneb Matka útočí v „home invasion“ hororu. Filmová reflexe Viktora Horáka

Foto: Artcam Films (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Téměř hororovou matku na návštěvě ztvárnila Simona Peková. Herečka (1955, Třebíč) po absolvování JAMU působila v divadle Husa na provázku, v roce 1981 nastoupila do Divadla Bratří Mrštíků, kde hrála do roku 1990. V roce 1993 nastoupila do vedení Nadace Archa Chantal, kde dělala ředitelku. Poté se vrátila zpět k divadlu, nastoupila do Divadla Husa na provázku a v roce 2007 přešla do HaDivadla, kde je dodnes.

Na letošním 49. ročníku Letní filmové školy v Uherském hradišti bylo promítnuto hned několik povedených filmových kousků, ale jeden z nich nad všemi vyčníval. Obzvlášť povedená filmová komedie s prvky hororu Přišla v noci rozbouřila slovácký festival smíchem, elegancí, herectvím, a především chytrým vtipem a jednoduchostí. Nebál bych se komedii Přišla v noci označit za jeden z TOP českých filmů letošního roku, od kterého nikdo mnoho nečekal. O to více tento nenápadný „malý, velký film za pár korun” režiséra Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka překvapil a potěšil. Mohl by to být také nový začátek a obrat k lepšímu v rámci české kinematografie?

„Je to vtipný, protože je to pravda.” Tímto dialogem jedné z hlavních postav filmu Přišla v noci se dá popsat téměř celý snímek. Filmová komedie s prvky hororu vypráví o páru třicátníků, kteří na několik dnů ubytují matku jednoho z nich u sebe doma, což se jim stane osudné. Z nového „dočasného” obyvatele dejvického bytu se najednou stává nechtěný vetřelec, manipulátor a svrchovaný diktátor, který přebírá vládu nad bytem. Proti démonické matce v podání málo známé a dosud skryté filmové hvězdy Simony Pekové se musí postavit její filmový syn Jiří Rendl a Annette Nesvadbová. Trio méně známých, především divadelních a na stříbrném plátně debutujících herců mělo neuvěřitelnou chemii. Herecký výběr se režisérům a autorům scénáře Janovi Vejnarovi a Tomáši Pavlíčkovi podařil na výbornou. Stejně jako nápaditý, jednoduchý, třeskutě vtipný a zároveň chytrý scénář a překvapivě stylová kamera Šimona Dvořáčka. Kameraman s obrazem jenom kouzlí v podobě různých podhledů, průhledů a nadhledů s patřičným pohybem. Na to, že se většina filmu odehrává v bytě mezi několika stěnami, tak se divák „obrazově” nemůže nudit.

 

Manželský pár v podání Jiřího Rendla a Annette Nesvadbové

Vejnar vystudoval FAMO v Písku, a kromě povedeného krátkého filmu Figurant natočil filmovou povídku pro TV cyklus Čapkovy kapsy nebo epizodu seriálu Terapie sdílením. Zatímco Pavlíček je renomovaným filmařem, který natočil chválené komedie Parádně pokecal, Chata na prodej nebo seriál Případy mimořádné Marty. Kromě toho také napsal scénář k televiznímu filmu Nonstop lahůdky pro Jana Hřebejka.

„Když si pár třicátníků pustí přes práh matku jednoho z nich, netuší, že se právě ocitl v komorním očistci. Poklidný život se pomalu mění v chaotické trosky. Pěstěná šedesátnice Valerie je energická diva, která si krok za krokem podmaňuje nejen prostor bytu, ale i mysl jeho obyvatel. Plíživá domácí invaze nabírá na síle, jistoty se otřásají, hranice soukromí bortí. Mají matky a tchýně vždycky pravdu? Myslí to s námi dobře? A nejsou někdy právě proto těmi největšími monstry?” popisuje snímek distributor Artcam Films. Film Přišla v noci se pohybuje na velmi tenké hraně černého humoru a „home invasion hororu”, kde rozvíjí situaci, kterou zažil v různých obměnách snad každý. Po projekci v Klubu kultury v rámci Letní filmové školy v Uherském hradišti sklidili tvůrci jeden z největších potlesků v historii festivalu. „To byl snad ten nejdelší potlesk na LFŠ, a to něco pamatuju,” řekl po promítání dlouholetý dramaturg Jaroslav Sedláček.

 

Tchýně na návštěvě

Malý, velký film za pár korun

Vejnarův a Pavlíčkův snímek byl posledním filmem, který autor této reflexe na LFŠ viděl, a nutno dodat, že byl snad suverénně tím nejlepším filmem z festivalové nabídky v srdci Slovácka. Malý, nenápadný a komorní film s neznámými herci je nacpaný humorem a vtipem, ale zároveň vyprávějící o každodenních situacích, které zná téměř každý. Komedie s prvky hororu přivádí na plátno filmem dosud opomíjenou, ale v brněnských divadlech známou hereckou matadorku Simonu Pekovou. Herečka si svoji roli více než užívala a dokonale se proměnila v pomstychtivou matku, který pomalu ale jistě rozkládá poklidné soužití mladého páru pomocí jakési toxické vlezlosti. Také Rendl a Nesvadbová se svých rolí zhostili výborně, ale Peková je zkrátka a jednoduše brutálně zazdívá. Za to ale může také charakter napsané postavy, který se Vejnarovi a Pavlíčkovi musel psát „jedna báseň”.

Režisérům se musí složit poklona, jelikož „předvedli dobrou muziku za málo peněz”. Natočili „malý, velký film” za pár korun, ale udělali toho hodně pro nudné a šedé vody českého filmu, které jsou poslední roky plné nezábavných romantických komedií, chcípáckých filmů o hledání sebe samých nebo dobových dramat z dob komunismu či protektorátu. Přišla v noci je svěží a odvážnou komedií s hororovou stylistikou se zábavným a zároveň poučným scénářem, na kterou budete vzpomínat ještě dlouho po závěrečných titulcích. Vejnarův a Pavlíčkův výtečně napsaný snímek strčí hravě do kapsy většinu české produkce za posledních pět let a suverénně se může postavit vedle povedených filmů z poslední doby, jako je BANGER., Okupace nebo Arvéd. Přišla v noci je tím správným, novým a patřičně drzým směrem, který v tuzemské kinematografii tolik chybí.

 

Režiséři Jan Vejnar a Tomáš Pavlíček na natáčení

Příjemný a divácky vděčný snímek Přišla v noci zobrazuje vlezlou a toxickou matku jako hororové monstrum se zlomeným srdcem. Pár nedostatků (zejména na konci) se dá opustit na úkor toho, že snímek ukazuje srozumitelně a vtipně jednu z univerzálních životních zkušeností - snahu soužít v dospělosti s vlastními rodiči. Bravo!

 

QRcode

Vložil: Viktor Horák