Deník z LFŠ. Klasický Hollywood, Ivan Trojan a „přebudování historie patriarchismu” v srdci Slovácka. Festivalová reflexe Viktora Horáka
01.08.2023
Foto: Se svolením LFŠ (stejně jako snímky v článku)
Popisek: Měřeno Českými lvy je suverénně nejúspěšnějším ze všech. Sedm trofejí, pět dalších nominací (a Zlatá nymfa z festivalu v Monte Carlu navrch) z něj dělají nejoceňovanějšího a nejrespektovanějšího českého herce současnosti. A přitom před filmovou kamerou debutoval až v šestatřiceti letech! Ivan Trojan.
Festivalový zlom víkendu se nesl ve znamení klasického Hollywoodu a filmů nestora americké kinematografie Howarda Hawkse. Kromě českých novinek Brutální vedro nebo Citlivý člověk, které soutěžily na karlovarském filmovém festivalu, si návštěvník 49. ročníku Letní filmové školy v Uherském hradišti může užívat bohatého doprovodného programu. Spisovatelka Petra Hůlová představila svojí nejnovější knihu Nejvyšší karta, která vyvolává rozporuplné názory. Kromě toho se uskutečnila debata o statutu umělce, citlivosti v současném filmu nebo přednáška filozofky Terezy Matějčkové o „filozofii rezignace”.
Vyvrcholením nedělního večera byla projekce klasického filmu noir Hluboký spánek z roku 1946 od enfant terrible amerického kinematografie Howarda Hawkse. Adaptace detektivního románu Raymonda Chandlera s legendárním detektivem Philipem Marlowem vypráví příběh o vydírání a sleduje stopu, která soukromé očko přivádí mezi vrahy, lumpy z nočních klubů, autory pornografie, zkažené zbohatlíky a další. Chandlerův hrdina vše vyřeší v naprosto nesentimentálním a drsném stylu - a styl je to, o čem film Hluboký spánek celý je. Režisér Howard Hawks přináší na plátno elegantní setkání jednotlivých postav (zejména to Humphreyho Bogarta s Lauren Bacallovou), rázné tempo a fantastickou atmosféru. Nutno dodat, že projekce v kině Hvězda začínala ve 22:30 a hned několik diváků se dokonale vyrovnalo s názvem filmu.
Atmosféra na filmovce
Během sobotního podvečera žil Stan literatury ve Smetanových sadech přednáškou filozofky a autorky Týdeníku Echo Terezy Matějčkové. Filozofku, která loni vydala knihu Kdo tu mluvil o vítězství představil šéfredaktor časopisu Host Jan Němec. „Filosofické dílo nominované na Magnesii Literu se dotýká tématu rezignace, ačkoliv ve zcela jiném významu, než by možná čtenář očekával,” uvádí organizátoři filmovky na webu.
Klasický Hollywood vs. Citlivost v současném filmu
Bizarní přednáška v centru Uherského hradiště „S kůží na trh: Diskuze o citlivosti v současném českém filmu” se nesla v agitačních tendencích LGBT aktivistů. Debatu, pokud se tomu tak dá říkat, vedla novinářka Táňa Zabloudilová. Moderátorka si k diskuzi přizvala režiséra oceňovaného filmu pro virtuální realitu Tmání Ondřeje Moravce a aktivistického dokumentaristu Kateř Turečka. „Stále více českých režisérů se nebojí vystoupit před kamerou a zcela odhalit své nitro. Jak k těmto citlivým tématům přistupovat poradí mladým tvůrcům zkušení režiséři, kteří se ve svých posledních filmech nebáli jít s kůží na trh,” uvedl festival.
Debata se nesla ve stylu levicové propagandy a když byla zahájena diskuze, které se zúčastnilo i několik lidí s trochu opačným názorem, tak po vlně kritiky hollywoodských režisérů včetně Christophera Nolana nebo legendární režisérky Věry Chytilové, přišly otázky ohledně matriarchátu v pravěku a proměny Kateř Turečka (dokumentarista byl v minulosti ženou a aktuálně o sobě mluví v mužském rodě). Na popud moderátorky Zabloudilové byla otevřena diskuze, která ale byla vzápětí přerušena a přednáška ukončena, aniž by došlo k odpovědím. Tureček na otázku ohledně své vlastní proměny z ženy v muže odmítla odpovědět s tím, že „je mu to nepříjemné” a prohlásil, že by bylo potřeba „přebudovat historii patriarchismu”. I takto se na Letní filmové škole vedou debaty o „citlivosti v současném českém filmu”.
Na Hawksovu filmovou tvorbu navázala druhý den přednáška s názvem „Paradox jménem Howard Hawks.” Stejnou otázku si letos kladou organizátoři LFŠ v rámci sekce Retrospektiva Howarda Hawkse a odpovídají tím, že tento slavný režisér je jeden z největších osobností klasické hollywoodské éry. Dramaturgyně Iva Hejlíčková v pondělí také uvedla projekci slavné hudební komedie Pánové mají radši blondýnky ve Sportovní hale, kde bylo opět nedýchatelno. To ale vyrovnal stále svěží, naivní a křiklavě barevný muzikál s Marilyn Monroe a Jane Russellovou v hlavních rolích. Na to navázala již zmiňovaná přednáška během pozdního odpoledne v Malém sále v Klubu kultury kousek od Masarykova náměstí.
V pondělí ráno proběhla projekce osobité road-movie Davida Jeřaba Hadí plyn v Kině Hvězda. Drama se Stanislavem Majerem natočené na motivy románu Srdce temnoty od Josepha Conrada začínalo už v 8:30 ráno a není se tedy čemu divit, že centrum a hlavní kino festivalu bylo poloprázdné. V Uherském hradišti se holt mnoho ranních ptáčat po kinosálech nepohybuje. Za zmínku také stojí diskuze se spisovatelkou Petrou Hůlovou nad její nejnovějším románem Nejvyšší karta, která se odehrála ve Stanu literatury v parku za Kinem Hvězda. „Skandální odhalení, nebo mystifikace? Provokace, nebo skutečnost? Autobiografie, nebo fikce?” lákali dramaturgové LFŠ na přednášku o knize, která vzbudila celou řadu kontroverzí.
Lav Diaz
Vrcholem pondělního podvečera bylo slavnostní předání Výroční ceny AČFK filipínskému režisérovi a jednomu z hlavních představitelů „slow cinema” Lavu Diazovi. Režisér extrémně dlouhých filmů uvedl na festivalu kromě svého 450 minut trvajícího opusu také své nejnovější drama Když vlny utichly. Film vypráví příběh dvou policistů, kteří se na pozadí války proti drogám stali nepřáteli na život a na smrt. Film představuje osobitý přístup filipínského filmaře k žánrové kinematografii. Filipínský nekompromisní mistr slow-cinema je vzývaný cinefily na celém světě jako ten vůbec nejsolitérnější tvůrce současnosti. Jeho netrpělivě očekávaná masterclass se uskutečnila ve 12.30 v Malém sále Klubu kultury a přitáhla zájem především zapřisáhlých cinefilů a ortodoxních diváků, kteří se vyžívají v dlouhých a málo dramatických filmech.
Vložil: Viktor Horák