„Smrtící jízda za láskou.” Citlivý člověk podle Topolova románu soutěží na karlovarském festivalu. Filmová reflexe Viktora Horáka; MFF podruhé
17.06.2023
Foto: Se svolením CinemArt (stejně jako snímky v článku)
Popisek: David Prachař jako Táta Mour ve filmu Tomáše Kleina Citlivý člověk
Pokračujeme v našem karlovarském filmovém speciálu a nyní si představíme druhý český snímek v Hlavní soutěži, výtvarně osobitou road-movie Citlivý člověk. Filmovou adaptaci stejnojmenného románu Jáchyma Topola natočil debutující režisér Tomáš Klein. Podle prvních ukázek a trailerů se jedná o vysoce výtvarné, ojedinělé a autorské dílo a hned je jasné, že to není film pro mainstreamového diváka. „Snímek Citlivý člověk bude stejně jako knížka rozdělovat své diváky. S Jáchymem Topolem jsme se o filmu bavili jako o smrtící jízdě za láskou,“ uvádí režisér.
Nedávný absolvent FAMU se režijně podílel na autobiografickém dramatu Vlk z Královských Vinohrad legendárního Jana Němce nebo na dokumentárním seriálu Zlatá šedesátá. Citlivý člověk je stylizovanou road movie o rodině kočovného herce, který se po letech putování Evropou vrací do rodného posázavského kraje.
„Temně groteskní drama se odehrává na více cestách. Té hmatatelné, tu kruté, tu bláznivé, po níž se pokouší vrátit domů kočovný herec Táta Mour se svou ženou Mámou a dvěma syny, ale i pomyslné, ještě klikatější a prašnější, na níž se sváří často imponující duševní mladost (či nezralost, řekl by škarohlíd) s životními okolnostmi, nutícími protagonistu ke zmoudření. Úzkostná i bujará kinematografická féerie o lásce, strachu z osamění a pohledech synů, upřených na otce,“ uvádí web karlovarského filmového festivalu.
„Citlivý člověk je drama o komplikovaném vztahu syna a otce, odehrávající se v žánru road movie. Je to bláznivá pouť, která se snaží postihnout vytěsnění smrti z našich životů a současně je podobenstvím o zasvěcení chlapce do dospělosti. Aby Eliáš mohl dospět, musí si uchovat svou dětskou citlivost nejen vůči cynickému světu, který ho obklopuje, ale i vůči vlastnímu otci, který svou citlivost upozadil,“ uvedl režisér ve zprávě, kterou má redakce KrajskýchListů.cz k dispozici.
„Komická a brutální reportáž z odvrácené strany života”
„Chci divákovi nabídnout silný film, který ho konfrontuje s těžkými tématy dnešní doby, ale zároveň mu prostřednictvím své stylizace, energie a živelnosti nabídne východisko a povzbuzení. Film, který diváka třeba inspiruje k tomu, aby opustil komfortní zónu a dobrodružství a nejistotu vnímal jako příležitost, která ho může posílit,“ doplnil Klein s tím, že se do Topolovy knihy zamiloval na první pohled.

Režisér Tomáš Klein během natáčení
„Stárnutí není pro sraby, říká jedna z postav ceněného románu Jáchyma Topola, slovy recenzenta komické a brutální reportáže z odvrácené strany života, který volně adaptoval do filmové podoby jeden z největších talentů mezi tuzemskými režiséry Tomáš Klein,“ podotýká umělecký šéf festivalu Karel Och. Scénář napsali Kateřina Traburová, Lucie Vaňková a Tomáš Klein, který text a výsledný film celou dobu konzultoval s Topolem.
Za kameru se postavil kameraman Dušan Husár, který má na svém kontě oceňovaný thriller Domestik, rapovou jízdu Banger, natočenou na iPhone, nebo mysteriózní dobovku Arvéd. Hlavní postavu, nevidomého syna, si zahraje Jaroslav Cuhra a dále se ve filmu objeví David Prachař, Tatiana Vilhelmová, Jiří Schmitzer, Vladimír Javorský nebo Jiří Lábus. Snímek byl natáčen v okolí režisérova rodného města Krnov, ale také na Plzeňsku a na Slovensku.
Příště si představíme třetí a poslední snímek z české produkce, který vyvolá patřičný rozruch na 57. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Sci-fi thriller Bod obnovy režiséra Roberta Hloze sice není v Hlavní soutěži, ale rozhodně se o něm letos bude hodně mluvit.

Vložil: Viktor Horák