Čiré zlo. Malá mořská víla, Kleopatra i anglická šlechta ve službách politické korektnosti. Filmová reflexe Viktora Horáka
02.06.2023
Foto: Walt Disney Pictures
Popisek: Malou mořskou vílu hraje Afroameričanka.
Nejnovější filmy a seriály se poslední dobou mohou přetrhnout, kdo bude více woke a nakloněný politické korektnosti, LGBT a dalším menšinám. Nic proti národnostním menšinám, translidem apod. - ale zasahování a překrucování dějin ve jménu pseudo-korektních aktivistů začíná být čirým zlem. Jedním z hlavních převracečů mýtů je streamovací gigant Netflix a filmové studio Disney. Velké pobouření na sociálních sítích nedávno schytala čtyřdílná dokumentární minisérie Africké královny: Královna Kleopatra a dříve uvedený historický seriál Bridgertonovi. Jedním z posledních bizarních příspěvků do filmového moře překroucených příběhů, je hraný remake disneyovské klasiky Malá mořská víla s černošskou herečkou v hlavní roli.
Hlavním „odborníkem” na obsazování členů národnostních menšin do bizarních rolí je Netflix. Za příklad stačí uvést elfy tmavé pleti nebo černošského Alexandra Velikého - nad čímž zdravý rozum opravdu zůstává stát. Kromě historických nepřesností se videotéka nese na vlnách potřeby obsazovat a přímo překrucovat ony reálie - ať už se jedná o čtyřdílnou dokumentární sérii Africké královny: Královna Kleopatra, kde egyptskou panovnici původem z Řecka ztvárnila černošská herečka Adele Jamesová. Reakce na kontroverzní obsazení na sebe nenechaly dlouho čekat, a kromě rozsáhlé kritiky z řad veřejnosti a diváků se ozvali i samotní zástupci egyptského státu. Egypt oficiálně žaluje a vyzývá Netflix k omluvě, nápravě historických nepřesností a stažení dokumentárního seriálu, včetně zákazu videotéky v zemi.
Královna Kleopatra byla ve skutečnosti řeckého původu, tudíž měla světlou pleť, oči i vlasy. Foto Netflix
Žaloba právníka Mahmouda al-Semaryho míří nejen na tvůrce seriálu, ale také žádá, aby byla v Egyptě úplně zakázána streamovací služba Netflix. „Většina obsahu této služby odporuje hodnotám islámu a taky společenským principům egyptské společnosti,“ uvádí al-Semary. „Je to celé fake. Kleopatra byla řecké krve, což znamená, že měla světlou pleť, nebyla černá. Jde tu o cílené matení diváků skrze šíření falešných pseudofaktů, že kořeny egyptské civilizace jsou černé,“ prohlásil bývalý egyptský ministr a uznávaný egyptolog Zahi Hawass s tím, že seriál propaguje afrocentrické myšlení a pokřivuje egyptskou identitu.
Nemalou kritiku si vysloužil také další netflixovský seriál - tentokrát se jedná o výpravnou historickou sérii Bridgertonovi. Vysokorozpočtová sága o starobylém anglickém rodu vypráví příběh jedné šlechtické rodiny se zaměřením na vztahové peripetie a romantické trable. Jeden z nejsledovanějších seriálů streamovacího giganta s velkou pompou uvedl dvě série a aktuálně měl na Netflixu premiéru prequel Královna Šarlota: Příběh Brigertonových. Aristokraté se vrací zpátky do minulosti a divák se ocitá uprostřed šlechtického dvora, kde místo černošského služebnictva vládne aristokratická smetánka tmavé pleti.
Královna Šarlota: Příběh Brigertonových. Byť předloha Julie Quinn je čistokrevná červená knihovna, zasazená do období britského regentství, přesto jde o historické období i postavu; Šarlota Meklenbursko-Střelická byla německá princezna a jako manželka britského krále Jiřího III. britská královna (jejíž muž onemocněl závažnou chorobou, takže za něj vládl posléze jeho syn, Jiří IV., odtud regentství). Takže afroamerický původ jak královny, tak členů jejího dvora, je do nebe volající historický nonsens. Foto Netflix
„Není to hodina dějepisu,” říká tvůrkyně Bridgertonových
Hned na začátku seriálu nás varuje vypravěčka: „Toto není lekce historie, ale je to fikce inspirovaná fakty.“ Tvůrkyně seriálu Bridgertonovi a prequelu Královna Šarlota Shonda Rhimesová se rozhodla příběh britské a irské královny Šarloty okořenit o to, že má etnický původ v Africe. Na negativní ohlasy v rámci diverzifikovaného obsazení a překrucování historie tvůrci reagují tím, že příběh je fiktivní. „Sice využíváme historických prvků a částečně také reálných událostí, ale není to hodina dějepisu,” řekla Rhimesová pro deník The New York Times.
„Konspirační teorie o tom, že Šarlota byla černoškou a královská rodina se to pokoušela skrýt před budoucími generacemi, se poprvé objevil už v polovině minulého století, když spisovatel J. A. Rogers ve své knize s kouzelným názvem „Pohlaví a rasa: svazek 1.“ rozvířil spekulace,” píše filmový web Kinobox. Královnu Šarlotu ztvárnila jak v Bridgertonových, tak v novém prequelu Královna Šarlota: Příběh Bridgertonových Golda Rosheuvelová a její mladší verzi hraje India Ria Amarteifiová.
Šestidílná minisérie Královna Šarlota tedy dělá, že tomu tak opravdu bylo. Sama mladá německá šlechtična se zčásti africkou krví, která se proti své vůli provdala za dědice britského a irského trůnu krále George, nemůže uvěřit tomu, že její barva pleti svazku nezabránila. Přesto, že se seriál vydává za inspiraci reálnými událostmi, tak se stal jedním z aktuálních trendů Netflixu a vypadá to, že videotéka bude točit další pokračování. Anglická šlechta a irská aristokracie ve znamení afrických předků? To je realita moderního světa.
Malá mořská víla: Afroameričanka Halle Bailey s princem, kterého hraje běloch Jonah Hauer-King... Proč to není třeba naopak? Foto Walt Disney Pictures
Poslední z trojice nejnovějších filmů, které mění zajeté tradice, je disneyovská pohádka Malá mořská víla. Hraný remake milovaného animáku vyvolal pozdvižení už v roce 2016, kdy byl ohlášen jeho vznik. Disney takto „remakuje“ většinu populárních dětských filmů, jako je Kniha džunglí, Aladin, Dumbo nebo Kráska a zvíře. Malou mořskou vílu režíroval odborník na velkoepické spektákly a muzikály Rob Marshall, který má na svém kontě Gejšu, Chicago nebo výpravný Čarovný les. Největší kontroverzi ale vyvolalo obsazení 22leté černošské zpěvačky a herečky Halle Baileyové, která ztvárnila titulní roli. V původním animáku byla postava Ariel bělošská dívka s rudými vlasy a část internetové veřejnosti tuto změnu ve jménu „etnické rozmanitosti” dosud nemůže rozdýchat.
Fanoušci původního snímku z roku 1976 obviňují filmové studio Disney z „blackwahsingu”, což je praktika dosazování herců jiné barvy pleti do rolí, která tradičně patřila lidem s bílou pletí (opak „whitewashingu”). Internet zaplavily negativní reakce, hesla “#NotMyAriel” a názory typu: „Proč sakra udělali Ariel černou? Nejsem rasista, ale nechápu to, když je v původním filmu bílá. Představte si, jaké by to bylo, kdyby Sněhurka byla černá.“ Zatím ale nemůžeme soudit - během dnešních dnů už jde nová Malá mořská víla do kin. Tak uvidíme, jak si diváci budou pochvalovat, nebo odsuzovat nové zpracování klasické pohádky Hanse Christiana Andersena. A vůbec: co by na to řekl sám dánský autor, nevyzpytatelný autista a nejspíš také homosexuál?

Vložil: Viktor Horák