Letošní Noir Film Festival představí Haasovy či Passerovy filmy z Hollywoodu. Filmová reflexe Viktora Horáka
26.05.2023
Foto: United Artists
Popisek: Jeff Bridges a John Heard jako Bone a Cutter ve snímku Cuttlerova cesta z roku 1981, který režíroval Ivan Passer.
Gotický hrad, Sázava a temné filmy. Unikátní žánrová filmová přehlídka zasvěcená fenoménu film noir se opět uskuteční na hradě Český Šternberk. Během letošního 11. ročníku Noir Film Festivalu, který se koná od 24. do 27. srpna, budou v hradních prostorách k vidění klasické, méně známé nebo v Česku dosud neuvedené filmy „černého žánru“. Pestrý filmový program nabídne mimo jiné americké filmy Gustava Machatého, Huga Haase nebo Ivana Passera. Stěžejním tématem festivalové dramaturgie je také novinářský noir a filmografie Humphreyho Bogarta nebo femme fatale Joan Bennettové.
Hlavním tématem letošního ročníku jsou Češi v Hollywoodu. „Hollywood – stejně jako celé Spojené státy americké – byl vždy z velké části tvořen imigranty a jejich potomky. Evropští židé, Němci, Francouzi, Britové, Irové, Italové nebo později Hispánci vytvořili pověstný tavící kotlík, jehož různorodost pomáhala formovat specifický ráz americké filmové kultury,” říká dramaturg Noir Film Festivalu Milan Hain s tím, že Češi v Hollywoodu nikdy nevytvořili tak „mohutnou filmovou vlnu” jako německy mluvící emigranti.
Jiří Voskovec (vlevo) ve snímku Dvanáct rozhněvaných mužů, foto United Artists / Metro-Goldwyn-Mayer
„Takže mnohdy museli spíše než na rozvětvené profesní a osobní vazby spoléhat sami na sebe. Přesto se několika z nich podařilo podstatným způsobem prosadit,“ doplňuje Hain a dodává, že nejlépe se dařilo Hugo Haasovi a Jiřímu Voskovcovi, kteří patřili k předním divadelním a filmovým hvězdám meziválečného Československa. Oběma hercům se podařilo vydobýt si v USA místo charakterních herců a Haas, který také režíroval a psal scénáře, si dokonce založil vlastní nezávislou produkční společnost. Voskovce budete moci shlédnout v kultovním soudním dramatu Dvanáct rozhněvaných mužů od Sidneyho Lumeta, zatímco Hugo Haas se festivalovým divákům představí jako producent, autor scénáře, režisér a hlavní herec se svým autorským debutem Hlídač č. 47 z roku 1951, který vychází ze stejnojmenného románu Josefa Kopty.
Na sázavském hradě se bude promítat také existenciální drama Žárlivost, který režíroval Gustav Machatý v Hollywoodu. Scénář k mysterióznímu thrilleru o dvojici neúspěšných exulantů napsal legendární scenárista Dalton Trumbo, který napsal filmy jako byl Spartakus Stanleyho Kubricka nebo Exodus Otto Premingera. „Festival rovněž nabídne příležitost seznámit se s pozoruhodnou kariérou herečky Florence Marly (rodným jménem Hana Smékalová), jejíž cesta vedla z Československa přes Francii až po Hollywood. Tam se mimo jiné objevila ve filmu Tokyo Joe (1949) po boku Humphreyho Bogarta,” píše Noir Film Festival na svém webu. Posledním českým zářezem v Hollywoodu je noirová kriminálka Cutterova cesta s Jeffem Bridgesem v hlavní roli, kterou natočil autor Intimního osvětlení a spoluscenárista Hoří, má panenko Ivan Passer.
Humphrey Bogart a Florence Marly ve snímku Tokyo Joe, foto Columbia Pictures
Investigativní novináři nahradili soukromé detektivy, říká dramaturgyně
Zásadní postavení v noirových filmech mají kromě postav zločinců a detektivů také novináři a reportéři. „Jakožto protagonistům, jejichž žurnalistická práce je důležitou součástí zápletky a posunuje děj kupředu, se novinářům dostalo největšího prostoru na přelomu 40. a 50. let –– v době, kdy se pod vlivem válečných filmových týdeníků ve filmu noir implementovala dokumentární stylizace a drsné příběhy soukromých detektivů, často vycházející z románové fikce, nahrazovaly právě postavy novinářů (či policistů). Ti ve svém investigativním pátrání suplovali aktivity soukromých oček a přebírali jejich charakterové vlastnosti jako cynismus a workoholismus, nezřídka i sex-appeal a záletnictví,“ vysvětluje dramaturgyně Jana Bébarová postavení žurnalistů ve filmu noir.
Noirové drama Deadline - U.S.A. představí Humphreyho Bogarta jako šéfredaktora, který se pokouší zastavit prodej svého deníku zlotřilému magnátovi. Další ikona noirových filmů Alan Ladd si zahrál reportéra ve filmu Chicagská uzávěrka, který je kombinací slavných a ikonických noirů Laura (1944) a Občan Kane (1941). „Senzacechtiví novináři-oportunisté se dostanou ke slovu v noirech Eso v rukávu (1951) s nezapomenutelným Kirkem Douglasem v životní roli a Vydírání (1950) v hlavní roli s Howardem Duffem. O bulvárních taktikách a vnitřních pnutích v novinové redakci bude pojednávat film Bulvární plátek (1952),” uvádí festival v tiskové zprávě.
Richard Widmark a Mark Stevens ve snímku Bezejmenná ulice, foto Twentieth Century Fox Film Corporation
Svátek noirového filmu na hradě Český Šternberk také vzdá poctu hereckým legendám, které měly v temném žánru výsadní postavení. Letošní ročník připomene femme fatale Joan Bennettovou, která ztvárnila nezapomenutelné role v amerických filmech Fritze Langa jako byl snímek Žena za výlohou nebo Šarlatová ulice. Další pocta patří noirovému padouchovi Richardu Widmarkovi, kterého diváci Noir Film Festivali mohli již v minulosti vidět ve filmech Polibek smrti nebo Není cesty ven. Letos se představí v hradních prostorách jako agresivní záporák ve filmu Bezejmenná ulice.
Unikátní festival konající se na gotickém hradě nad řekou Sázavou láká na unikátní filmové projekce starých noirových filmů ze 40. a 50. let. Temné thrillerové a kriminální snímky si budete moci vychutnat jak v prostorách hradních komnat, tak pod otevřeným nebem na nádvoří starobylého hradu. Předprodej festivalových pasů, ubytovacích balíčků a akreditací už byl zahájen. Více informací o průběhu festivalu se dozvíte na webu Noir Film Festivalu.
Zdroj: Noir Film Festival

Vložil: Viktor Horák