Souboj lamačů srdcí, Lambory a Vaculíka. A Marek Němec jako módní doplněk. A nuda k uzoufání. TV glosář Ely Novákové
27.03.2023
Foto: Se svolením FTV Prima (stejně jako snímky v článku)
Popisek: Nesourodá sourozenecká dvojice, psycholožka (Markéta Plánková) a kněz (Marek Lambora), se nakrátko vrací. Minisérie Poslední oběť má být sice kriminálka, víc než vyšetřování si ale užijeme erotického dusna.
Pár týdnů po nepříliš vydařené sérii Půlnoční zpověď přichází Prima s volným pokračováním, v kterém se znovu setkáme s Markem Lamborou v roli kněze a Markétou Plánkovu jako jeho sestrou psycholožkou. Poslední oběť má jen čtyři díly, je poněkud méně rozvleklá, ale ani tahle minisérie si neujasnila, jestli chce být detektivkou nebo telenovelou.
Kněz Albert Mach a psycholožka Stela Skoumalová se v Půlnoční zpovědi po letech jakžtakž usmířili, jejich nabouraná sourozenecká důvěra má ale stále trhliny, které se táhnou z minulosti. Ti dva ovšem mají tu smůlu, že se každou chvíli ocitnou poblíž zločinu a chtě nechtě se musí vzájemně podpořit. A tak i tentokrát v souvislosti s vraždou budou odhalována tajemství, která by si oba nechali raději pro sebe.
Lukáš Vaculík stále funguje jako spolehlivý magnet na divačky. Prokázal to mimo jiné v úspěšném seriálu Temný kraj, takže proč toho nevyužít. I prostředí, v němž se jako archeolog Tomáš Hruban pohybuje, dřívější roli nápadně připomíná.
Zbytečná neplavecká historie
Stela má strach z vody, a tak jejím největším problémem momentálně je, že jí manžel jako dárek dal dovolenou u moře. Celkem průhledná záminka k tomu, aby se mohla s hlavním podezřelým v podání Lukáše Vaculíka setkávat u bazénu. Nelze se zbavit pocitu, že autorky Jitka a Kateřina Bártů nám tuhle vedlejší zápletku naservírovali jen proto, aby se divačky pokochaly pohledem na stále skvostnou figuru Lukáše Vaculíka a diváci si zase užili svěží půvab Markéty Plánkové v plavkách. Jasně, puška visící na scéně musí vystřelit, takže se někdo bude topit a Stela překoná fóbii a skočí pro něj, ale to je tak okoukaná scénka, že se člověk nestačí divit, že po ní zkušené autorky sáhly.
Markéta Častvaj Plánková jako statečná téměř ještě neplavkyně, zato s pěknou figurou
Drama z laboratoře
Zavražděná manželka Lukáše Vaculíka byla skvělá vědkyně a měla na dosah objev léku proti rakovině. Všechno si nechávala pro sebe a zápisy měla v počítači chráněné neodhalitelným heslem. Před kým objev tajila? Snad před kolegou Machem, kterého přitom sama povolala k spolupráci, protože kromě toho, že je kněz, je také vynikající chemik, biolog a znalec léčivých rostlin? Nebo před nadřízeným, který se chová divně a vypadá to, že manipuluje s dotacemi? Nebo před ambiciózní kolegyní? A chtěl ty záznamy opravdu někdo ukrást, a proto paní profesorku zabil? Jistě, vše se nakonec dovíme, ale zádrhel je v tom, že celá zápletka je postavená na zaheslovaném počítači. Všichni přitom víme, že prolomit běžné uživatelské heslo dokáže každý trochu šikovný ajťák, natož experti od policie. Ti se ale kupodivu o počítač zavražděné vlastně nezajímají, i když logika vyšetřování by je k tomu měla směřovat prakticky okamžitě.
O oběti v podání Adély Gondíkové se toho sice hodně namluví, příliš hereckého prostoru ale její představitelka nedostala
Příliš mnoho psů, zajícova smrt
Místo sevřeného kriminálního dramatu, v němž každá postava má svou důležitou roli, zahrnují nás autorky množstvím figurek, které s hlavní linií vůbec nesouvisí. Proč Stelina asistenka neustále horečně uklízí? Jen proto, aby nám mohlo být dvakrát zopakováno, že kdo má uklizeno okolo sebe, má uklizeno i v sobě. Banální, až trapná věta z ordinace psychoterapeutky. Proč kromě dominantní matky zavražděné musíme sledovat i její druhou dceru, která nesehraje vůbec žádnou roli v hlavní linii příběhu? Proč se dlouze seznamujeme s dcerou vdovce z prvního manželství, když se od ní nedovíme nic jiného, než že táta je skvělý chlap? Proč je nám naservírováno navíc ještě jakési venkovské manželské drama, zakončené happy endem, vycucaným nejspíš z Dr. House? Příliš mnoho psů, zajícova smrt. V tomto případě smrt napětí, smrt detektivního příběhu.
S množstvím vedlejších postav a spoustou „omáčky“ se autorky scénáře rozjely, jako by chystaly přinejmenším několik desítek epizod
Všechno to jiskření, všechny ty vášně
Kněz, vášnivě zamilovaný do své profesorky biochemie, která ho chladně odmítne a dá přednost dobře situovanému manželovi. Vytřeštěné oči poobnažené budoucí oběti, vykukující z pod peřinky a deklamující důvod k rozchodu s milencem. Kněz, soužený starým hříchem, urputně se modlící před oltářem ve svém kostele. Kdyby to nebylo tak trapné, bylo by to k smíchu. Psycholožka, nepokrytě flirtující s čerstvým vdovcem. Vědecká pracovnice, snažící se vloudit do přízně šéfa všemi způsoby včetně hlazení po tváři a snahy šéfa objímat. Šestkrát vdaná advokátka, nepokrytě vyjíždějící po bohatém vdovci. Zkrátka postavy z telenovely, v níž by se tyhle příběhy rozehrávaly donekonečna. Tady se mihnou a zase ztratí, bez hlubší souvislosti s příběhem, dokonce i bez trochy humorné nadsázky, která by je snad mohla opodstanit. Všechno to jiskření, všechny ty vášně jsou v Poslední oběti upocené a nefunkční.
K aktuálním „primáckým“ hvězdám patří i Marek Němec, tudíž nemohl před kamerou chybět. Tentokrát. ale opravdu jen jako módní doplněk pro fanynky.
Zbývají lamači ženských srdcí
Jediný důvod, proč doporučit Poslední oběť k sledování, jsou tři šarmatní herci. Lukáš Vaculík v profesorských brýlích hledí stoicky a trpělivě do kamery stále neodolatelným pohledem. Marek Lambora, obarvený natmavo, se v kněžském rouchu nese skutečně vznešeně. A jako doplněk pro oči divaček je tu ještě policista v podání Marka Němce, jehož role by měla být v kriminálce významná, jenže není, takže je tu spíš pro trochu toho pobavení, a hlavně na ozdobu. Lamači ženských srdcí zkrátka dostali svůj seriál, jenže na to, aby to divák vydržel, je to trochu málo.

Vložil: Ela Nováková