Bodyguardi aneb Český Guy Ritchie se nekoná. Gangsterka na Prima+. TV reflexe Viktora Horáka
16.02.2023
Foto: Se svolením FTV Prima (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Bodyguardi: Predrag Bjelac a Adam Ernest
Komediálně-gangsterská minisérie Bodyguardi vznikla jako exkluzivní seriál pro novou videotéku Prima+. Režisérská dvojice David Laňka a Martin Müller se vydávají do prostředí gangsterů a pražského podsvětí, které chtějí ukazovat jako ve filmech Quentina Tarantina nebo Guye Ritchieho. Tomu se ale Bodyguardi nikdy nemohou vyrovnat a zůstávají tak pouze pokusem o „amerikanizaci” české pseudo-gangsterky. Za vyzdvihnutí ale určitě stojí úvodní znělka, která je natočená právě ve stylu kultovních Gaunerů nebo Pulp Fiction - na což seriál přímo odkazuje podtitulem „Historky z českého podsvětí”.
Komediální seriál z „českého podsvětí” se skládá z osmi dvacetiminutových dílů, které jsou postavené především na rádoby vtipných dialozích mezi dvěma hlavními postavami. Ústřední hrdinové se jmenují Muž 1 a Muž 2, které ztělesňuje známý srbsko-český herec Predrag Bjelac a vycházející herecká hvězda Adam Ernest. Scénář Bodyguardů napsal David Laňka, který má na svém kontě několik filmů a seriálů, včetně rozporuplných scénářů pro filmy Tomáše Magnuska jako jsou Modelky s.r.o. nebo Jedlíci aneb Sto kilo lásky. Laňka také usedl do režisérského křesla společně s Martinem Müllerem - oba režiséři tvoří tvůrčí tandem a natočili chválené psychologické drama Spolu se Štěpánem Kozubem, variaci na psychothriller Poslouchej nebo primácký feel good seriál Hvězdy nad hlavou.
Herci a tvůrci na premiéře
Na úvod musím podotknout, že první dva díly jsou ty nejnekoukatelnější z celé minisérie - od třetího dílu se Bodyguardi rozjedou a za pozornost stojí především 5. a 6. díl. Je to velká škoda a myslím si, že i producentská chyba. Vždyť první díl neboli pilot určuje, jestli divák přepne na jiný kanál, nebo bude pokračovat ve sledování seriálu - ještě k tomu, když byla celá série na Prima+ zveřejněna najednou a kompletní? První dva díly by měly diváka zakovat v gauči, napnout a přimět k tomu, aby neodtrhl oči od obrazovky. To se na začátku neděje a ony dva díly jsou poměrně nudné, plné cinefilních dialogů a mluvení víceméně o ničem. Kromě pár vtípků v automobilu, tarantinovskému odstřelu na zadních sedačkách a hodinách konverzace na hotelové chodbě se tam nic moc nestane. Nicméně od třetího dílu s názvem Řekni ano, který režíroval debutující nováček Radim Grzybek, se pokus o českou gangsterku teprve rozjíždí. Série je nacpaná vtipem, humorem a hláškami k prasknutí, ale ne vždy to vychází. Na několik fajn hlášek spadá velké množství dialogové vaty a nekonečného protahování v podobě nikam nevedoucích konverzací. Přesto ale seriál dokáže uspokojit nenáročného diváka, jelikož funguje jako odlehčená podívaná na dlouhé únorové večery.
Predrag Bjelac a Adam Ernest
Dvacetiminutový formát nabízí krátké a rychlé epizodky, které mrkají a nápadně ukazují na filmografii Guye Ritchieho, Quentina Tarantina nebo Martina Scorseseho, což přiznávají i samotní tvůrci. Bohužel ale sklouzávají pouze do vod snahy, inspirace a místy i na hranu parodie: nechtěné zastřelení slavné herecké hvězdy, nepodařená svatba, podvod během přepadení banky a únos auta i s dítětem. Tyto příběhy vždy fungovaly a fungovat budou i nadále - to se Laňkovi nedá upřít, a minimálně snaha se cení. Realizace je ale věc druhá: je tu vidět skromné prostředí tuzemských komerčních stanic, které tvůrce svazuje. Každý díl začíná v gangsterském doupěti, které ztělesňuje devadesátkový pneuservis a každý díl využívá specifické prostředí: jeden díl se odehrává kompletně v dejvickém hotelu, další v jedoucím autě, jiný zase na bezútěšném panelákovém sídlišti či na benzínové pumpě.
Gauneři v českých kulisách
Každý díl funguje také jako samostatný příběh a začíná jakousi challengí, kterou plní Ernest a vysílá živě na sociální sítě: visí hlavou k zemi, vytrhává si zuby nebo zkouší dravost a hlad piraní. Styl, určitá repetetivnost a především snaha se u Bodyguardů více než cení - a tleskám, že se tvůrcům podařilo udržet a zakomponovat styčné body, aniž by se seriál rozpadl od mozaiky situací, ale drží určitou formu. Za pochvalu stojí také úvodní znělka, která zdatně a osobitě „kopíruje” filmy, kterými se tvůrci inspirovali: mimo jiné je tu jasný vliv filmů Gauneři, Pulp Fiction, Sbal prachy a vypadni nebo RocknRolla. Vliv těchto britských a amerických filmů na Laňku a Müllera je více než patrný a mnohdy bych se nebál říct, že očividný. Suverénně se k autorům odkazují, ale pouze ve snaze kopírovat a nepřichází s ničím, co by tento styl posouvalo - ba ani se tomu nerovnají, to zkrátka v Česku není možné.
Slabší jsou také herecké výkony - Bjelac je stále stejný, neměnný a prakticky neukazuje emoce, zatímco Ernest často sklouzává k parodicky stylizovanému herectví. Na druhou stranu ale bez Ernesta by seriál ztratil velkou část komična a vtipu. Jedním z největších problémů je také hudební dramaturgie: ne vždy vhodně vybraná hudba je až příliš nadužívaná i ve scénách, kde nemá co dělat. Stačí si připomenout tu otřepanou fázi: někdy je méně více - protože používat hlasitou hudbu v dialogových scénách je více než kontraproduktivní. Opět se v tom ukazuje záliba autorů v západních kultovních gangsterkách, které ale nepracují s hudbou jako hlavní devízou, ale naopak jako s doplňkem.
Michal Noga
Nová primácká videotéka Prima+ dokonce o seriálu Bodyguardi říká, že přináší kompletně nový žánr „progressive fiction”. Podle tvůrců může být legrace i s gangstery a postavami z „českého podsvětí”. To potvrzují postavy jako je šéf a mafiánský boss sídlící v dejvickém hotelu International s tváří Ondřeje Malého, slavná celebrita v podání legendárního Sagvana Tofiho nebo introvertní sériový vrah dahmerovského typu, kterého si s chutí a grácií zahrál David Švehlík. Výborná je také postava kriminálníka a liliputa Michala Nogy, který v Praze kšeftuje s bači ze Slovenska nebo naivní Anna Kadeřávková jako nevypočitatelná nevěsta. Scénář je plný zajímavých postav, které jsou ale na hranici karikatury a schématu: to ale není vždy na škodu a ve stylizovaném formátu Bodyguardů mohou fungovat. Největším problémem seriálu bych tedy viděl fakt, že ty nejlepší díly čekají na konci - a tam dost diváků nemusí dojít.

Vložil: Viktor Horák