Devadesátky, Iveta, Guru a další nej seriály na Voyu a ČT aneb Best of 2022. TV reflexe Viktora Horáka
08.02.2023
Foto: Se svolením Česká televize
Popisek: Mimořádně povedené Devadesátky: herec Michal Novotný, který ztvárnil legendární postavu své doby, Ivana Jonáka, byl tak dokonale namaskovaný, že vypadal némlich jako on.
Minulý rok v souboji televizních seriálů nejvíce a suverénně bodovalo Voyo s Českou televizí v zády. Přinášíme vám přehled těch nejlepších tuzemských seriálů z roku 2022, které se objevily na televizních obrazovkách a na streamingových službách. Berte tento přehled jako osobní tipy redaktora Krajských listů, který samozřejmě neviděl všechno, co se v roce 2022 objevilo na poli televizní tvorby. Pořadí je čistě nahodilé, pojďme na to.
Na začátku roku 2023 je vhodný čas k bilancování a rekapitulaci. Níže vám přinášíme výběr toho nejzajímavějšího, co se zrodilo v českých luzích a hájích. Konkurenční boj o seriálové diváky ale suverénně vyhrála novácká videotéka Voyo, která dlouhodobě svádí lítý souboj s veřejnoprávní Českou televizí.
Král Šumavy: Fantom temného kraje (r. David Ondříček)
Poměrně povedená, ale nešikovně zakončená minisérie Král Šumavy: Fantom temného kraje. Vlastně jde pouze o expozici notoricky známého dramatického příběhu o šumavském pohraničníkovi, který pomáhal utéct z komunistického Československa. Seriál Davida Ondříčka je plný neotřelých a mladých herců, tajemné a vizuálně podmanivé atmosféry a drží si nadstandardně kvalitní scénář. Nezbývá nic jiného, než si počkat na druhou sérii a doufat, že nám opět nepřinese tak podivné zakončení.
Devadesátky (r. Peter Bebjak)
Vraždy, střelba na ulici, samopaly a pistole v igelitkách - nic neobvyklé pro 90. léta v Československu. Policisté nevěděli, kam dřív skočit. Pražské ulice byly nasáklé zločinem a kriminalitou toho největšího kalibru. Bouřlivé porevoluční období v Československu bývá označováno jako „divoký východ“, ideální, dokonale padnoucí přirovnání. Vezměte si, kdy jindy by Karel Gott s nechvalně proslulým kmotrem Františkem Mrázkem mohli založit nadaci pro rodiny mrtvých policistů? To vše a mnohem více nabízí Česká televize v mimořádně povedeném krimiseriálu od režiséra Petera Bebjaka. Na takový seriál jsme už dlouho čekali a je trestuhodné, že přišel teprve nyní. Úspěch na Českých lvech je téměř jistotou.
Guru (r. Biser A. Arichtev)
Voyo hned na začátku roku na sebe upozornilo pozoruhodnou detektivkou z dílny režiséra „Bisiho“ Arichteva a Jana Coufala, která vychází z reálného příběhu. Detektivní minisérie Guru s Annou Fialovou a Vojtěchem Kotkem v hlavních rolích je skoro tím nejlepším, co Voyo nabízí. Série na pozadí kriminální kauzy o sexuálním predátorovi ukazuje fungování prapodivné „jogínské“ sekty. Tvůrci vychází z reálných událostí kolem nechvalně známého Guru Járy. Duchovní vůdce kultu své svěřenkyně zbavoval „háčků“ tím, že s nimi spal. Minisérie kombinuje lákavé prostředí „tantrického“ kultu a traumatu ze znásilnění, které zároveň není tak jednoduché dokázat.
Pozadí událostí (r. Jan Hřebejk)
Na podzim na sebe také upozornila Česká televize se svou čtyřdílnou minisérií Pozadí událostí. Seriál režíroval Jan Hřebejk a scénář napsal Petr Jarchovský v tandemu se spisovatelem Michalem Sýkorou. Minisérie se zabývá vztahovým koloritem mezi studenty a učiteli na univerzitní půdě v Olomouci. Ostře, vtipně, ale trochu zpátečnicky a zbytečně povrchně se tu tvůrci strefují do aktuální woke cancel culture, která v poslední době přerůstá do jakési „levičácké diktatury”. Přesto, že je série uváděna jako kriminálka, tak funguje především jako stylizovaná sarkastická sonda do univerzitního města, reflektující současnou problematiku žen a mužů. Tento seriálový počin budete buď nenávidět, nebo konzervativně pokyvovat hlavou. Buď přistoupíte na styl autorů, nebo vypnete televizi. Jak jednoduché a prosté, milý Watsone.
Pět let (r. Damián Vondrášek)
Webseriál Pět let měl premiéru ve stejnou dobu jako Pozadí událostí a funguje jako jeho opak či zrcadlo, které natočil mladý režisér Damián Vondrášek podle scénáře Sáry Zeithammerové. Desetidílná minisérie pro iVysílání má necelé tři hodiny a reflektuje dva různé pohledy na jednu věc. Mladá redaktorka a začínající spisovatelka píše knihu o tom, že byla na maturitním večírku znásilněná. Tvůrci nám také servírují druhý pohled na událost, a to sice názor mladého muže, který osudnou noc vnímá jako sexuální úlet v oparu alkoholu a drog. Zatímco Pozadí událostí je pro konzervativnější diváky, tak Pět let je více pro levicově a progresivisticky laděné příslušníky spíše mladší generace. Ale tvůrci nám nabízí oba pohledy na jednu událost a nesoudí - což se cení a napomáhá objektivitě. Každopádně je dobře, že podobná díla pro iVysílání vznikají a ČT by měla jít touto cestou. Je to asi to nejlepší, co zatím českotelevizní videotéka nabídla, jelikož poslední pokus o webseriál TBH byl opravdu peklo.
Iveta (r. Michal Samir)
Třídílná minisérie o populární zpěvačce Ivetě Bartošové a jejím vzestupu do vysokých pater showbyznysu byla jedním z nejočekávanějších premiér na českém poli streamingových služeb. Režisér a scenárista Michal Samir vypráví o začátcích mladinké Bartošové, která se jako dívka z beskydského venkova vydává do zářivé Prahy. Je to milý, ale utahaně nudný životopis. Klacků pod nohama má ale zpěvačka více než dost: musí se postavit svému dominantnímu otci, opustit milovanou rodinu, a především se probít skrze drsné prostředí hudebního průmyslu 80. let v Československu. Líbivý biopic ale pouze klouže po povrchu a do opravdového životního příběhu nevyzpytatelné zpěvačky se tvůrci nikdy nedostanou. Je to až příliš vyumělkovaný a neurážející pohled na popovou star, která si razí svoji cestu skrze „hudební džungli”. Série je tak rozkročená někde mezi fajn oddechovkou a snahou o intimně osobní portrét mladé umělkyně v novém „zlém” městě. Internetová minisérie Iveta měla nakročeno stát se vizuálně zajímavým retro-dramatem o vzestupu jedné zpěvačky, ale skončila pouze u onoho pokusu.

Vložil: Viktor Horák