Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Menu nabízí sektářského Ralpha Fiennese, který krmí kapitalistické snoby jako prasata na porážku. Filmová reflexe Viktora Horáka

19.01.2023
Menu nabízí sektářského Ralpha Fiennese, který krmí kapitalistické snoby jako prasata na porážku. Filmová reflexe Viktora Horáka

Foto: Falcon (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Ralph Fiennes jako šéfkuchař Slowik

Na přelomu prosince a ledna se tuzemskými kiny prohnala kousavá, ale trochu zapadlá filmová satira Menu. V ostrém thrilleru exceluje mladá Američanka Anya Taylor-Joy a britská filmová a divadelní hvězda Ralph Fiennes. Nenápadný snímek byl poměrně velkým překvapením jak pro kritiky, tak pro diváky. Svižně ubíhající thriller od tvůrců oceňované série Boj o moc se pyšní solidním obsazením, dobře napsaným scénářem a unikátní atmosférou, která kloubí boj o život, návyky městské smetánky, luxusní delikatesy a cit pro epiku, vše zasazené v komorní a hypermoderní restaurace na tichomořském ostrově. Krvavá černá komedie o snobské elitě a luxusním fine-diningu nám ukazuje pomíjivost kapitalistických elitářů.

Režisér Mark Mylod natočil snímek, který své největší kouzlo skrývá v nenápadnosti a jednoduchosti. Ne nadarmo se tudíž říká, že „krása se skrývá v detailech“: a v případě filmu Menu to platí dvojnásob. Mylod si udělal jméno především díky režírování oceňovaných seriálů Hra o trůny nebo Boj o moc, ale na filmovém poli na sebe zatím moc neupozornil. Snímkem Menu se mu to ale poměrně podařilo, přesto má tento film několik rozpačitých momentů: hlavním úrazem je částečné nevyužití a nedotažení celkové premisy. Krvavá komedie Menu se strefuje do bezpáteřních a naivních zbohatlíků a představitelů buržoazní smetánky, která se žene pouze za pomíjivostí a ztratila kontakt s realitou. Zatímco Ralph Fiennes jako šéfkuchař se svým oddaným týmem hodlá dekonstruovat výběrové delikatesy, ale také celospolečenskou hierarchii. Až na to, že netuší, že mezi hosty je nové překvapení v podobě konvence narušující Anyi Taylor-Joy, která si na fine-diningové restaurace zrovna moc nepotrpí.

 

Anya Taylor-Joy a Nicholas Hoult jako Margot a Tyler

„Mladý pár cestuje do jedné z nejexkluzivnějších destinací na světě, aby povečeřel v restauraci, která nabízí jedinečný kulinářský zážitek. Šéfkuchař však připravil tajnou ingredienci, která bude mít pro oba zamilované překvapivý výsledek,” píše o filmu internetový portál Česko-Slovenská filmová databáze. Zábavná, hororem „šmrncnutá“ černá komedie stylizovaná jako satira o dnešní nafoukané společnosti zasazené do luxusního prostředí nóbl a hypermoderní restaurace funguje během první půlky bravurně. Představení pestré škály charakterů a postav: food kritička, šéfredaktor časopisu o jídle, vyhaslá televizní hvězda, partička mladých boháčů ze start-upu a mladík, zahleděný do kuchařského umění slavného a nevyzpytatelného, až démonicky klidného šéfkuchaře Slowika z Bratislavy.

Každá delikatesa má svůj příběh a historii

Úvodní sekvence příchodu na ostrov je ve všech případech soběstačná: prosklená moderní restaurace, tradicionalistická chata šéfkuchaře nebo pěstování rostlin, plodin a chování zvířat, které večer dostanete na stůl s výhledem jak na ostrov a moře, tak do nitra kuchyně, kde vznikají ty nejluxusnější pokrmy. Samostatné rozdělení scénáře do kapitol podle jednotlivých chodů je poměrně nápadité a diváci ocení výběr delikates, které jsou „okořeněné” symbolickým vyprávěním o každém jídle v rámci dějin lidstva. Mezi chody se objeví ostrovní rostliny na kamenech, přílohy ke chlebu bez chleba, mořská voda, tacos s osobním životním vzkazem pro každého strávníka, včetně geniální objednávky po pravém americkém hamburgeru s hranolky. Jako pomyslná třešnička na tomto delikátním dortu působí odměna v podobě vajíčka pro nejlepší „schovávanou” nebo závěrečné opékání symbolu kapitalismu a nihilismu fine-diningového světa.

 

Scénář filmu je rozdělen do kapitol podle jednotlivých chodů.

Diváci se do vyhlášeného podniku vydávají s mladou kráskou Margot, doprovázející mladého fanouška kuchařských trendů Tylera, který je nadšeným labužníkem a touží poznat všechny tajnosti a triky slavného mistra – a také trouba s nedostatkem taktu a ohledů. Záhy vyjde najevo, že Margot na poslední chvíli zaskočila za původní Tylerovu partnerku. A personál restaurace z toho vůbec nemá radost: připravená hostina je totiž vymyšlena přesně na míru pozvaným hostům. Hosté zasedají k jídelním stolům a kuchaři začínají nosit chod za chodem. Zpočátku bujará atmosféra se ochladí, venku se smráká a všem začíná být jasné, že tento večer bude krvavější než steak na jejich talíři.

Sektářský kuchař proti kapitalistické elitě

Druhá půlka ale ztrácí na tempu a z chytře působící satiry na dnešní kastovní svět se stává žánrová hříčka, která se nebojí krvavějších scén a čím dál více se restaurační thriller mění v čistokrevný boj o přežití. Až na to, že vybraná delegace strávníků se o záchranu života prakticky ani nesnaží - až na Anu Taylor-Joy, která si výborně notuje s Ralphem Fiennesem. Tato herecká dvojice drží film pohromadě a při životě, jelikož se konec začíná rozkližovat do konvenčně prvoplánového tvaru: zlý kuchař (téměř guru a vůdce sekty) a jeho nohsledové se mstí kapitalistické společnosti, kterou nejdříve „krmí jako prase na porážku” a poté nechávají běhat v lesích až k epickému závěru. Díky tomu se sama satira Menu stává tím, z čeho si scenáristé Seth Reiss a William Tracy (s režisérem se potkali během společné práce na seriálu Boj o moc) dělají srandu. Přesto je ale film Menu zábavnou černohumornou a místy krvavou podívanou, kterou, když jí dochází dech, podrží kvalitní herecký ansábl a originální prostředí.

 

Privilegovaní strávníci budou brzy bojovat o přežití.

Menu jde pozvolna, ale systematicky čím dál více do extrému a v lecčems připomíná podobně laděné společenské satiry jako byl anti-trumpovský snímek Lov nebo netflixovský horor Díra. Film se sice nemůže rovnat podnětným a filozoficky laděným satirám jako je např. O slavnosti a hostech od Jana Němce, ale může směle konkurovat úspěšnému netflixovskému trháku K zemi hleď! nebo pozoruhodnému kraťasu Velká žranice od Denise Villeneuva. Mylod zde velmi účinně poukazuje na absurditu a vyprázdněnost snobské elity, a především baví tím, jak daleko dokáže zajít v řadě zlomyslných nápadů. Zasmušilý, zdrcený, ale svým způsobem uspokojivý a vítězný pohled Ralpha Fiennese ale jen tak nezapomenete. Stejně jako budete mít ještě dlouho v paměti nestandardní večeři, která směřuje k smrtícímu finále, které všichni účastníci tuší, ale málokdo se proti tomu vůbec snaží bránit. Hlavní otázkou černo-komediálního thrilleru Menu je: jak moc jsou lidé schopni zavírat oči, když je nebezpečí tak zjevné? A jaký recept proti tomu může fungovat? Vzhledem k blížícímu se druhému kolu prezidentských voleb, to je otázka více než nasnadě.

 

Vložil: Viktor Horák