Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Adresář Ondřeje Suchého

Adresář Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Obtloustlý šéf, polda, který se bojí zbraní, a vyděšená začátečnice aneb Podivný tým a děsná nuda z Budějic. TV glosář Ely Novákové

16.01.2023
Obtloustlý šéf, polda, který se bojí zbraní, a vyděšená začátečnice aneb Podivný tým a děsná nuda z Budějic. TV glosář Ely Novákové

Foto: Se svolením Česká televize (stejně jako snímky v článku)

Popisek: Hrdinové nového seriálu Místo zločinu České Budějovice Michal Hudec (Leoš Noha), Ema Grodská (Judit Pecháčková), šéf mordparty Karel Dvořák (David Novotný) a Petr Braun (Filip Březina). Seriál má upozornit na krásy jižních Čech, také do něj kvůli tomu krajský ,píár‘ vrazil nějaký ten milionek. Místo napínavé kriminálky se ale zrodila nuda, po jejímž zhlédnutí diváka rozhodně nebudou trápit děsivé sny.

Česká televize putuje po krajích za kriminálními případy, po Plzni a Ostravě se nyní vydala do Českých Budějovic. Prý aby v kontrastu k šedivé a chmurné Ostravě představila kraj zelený a malebný.

Jestli milovníka kriminálních seriálů něco málo zajímá, tak je to místo, kde se příběhy odehrávají. Celá koncepce putování kraji je tedy pomýlená. Navíc nic charakteristicky regionálního, co by ozvláštnilo vyšetřované případy něčím krajově specifickým, v seriálech nenajdeme. V Ostravě absentoval dokonce i žargon a specifický přízvuk severu Moravy, v Českých Budějovicích pak málem chybí dokonce i ty České Budějovice. Místo toho bloumáme po jižních Čechách, tu se ponoříme do stříbropěnné (a vždy ledové) horní Vltavy, tu vystoupáme k zřícenině některého z hradů, jindy se zase projdeme po Třeboni a Táboře, nezapomeneme zavítat k rybníkům ani do šumavských Borových Lad. Jsou to krásná místa, ale v kriminálce očekáváme hlavně sofistikované a napínavé vyšetřování zločinu.

 

Místo zločinu České Budějovice

Téma rituální vraždy zpravidla vyvolá husí kůži a nastartuje pozornost diváků. To by ale nesměl filmařský pokus o krvavý keltský obřad připomínat spíš tanečky při vítání jara.

Místo kriminálky průvodce krásami kraje

Průvodce krajem si ovšem pochvaloval na ukázkovém promítání jednoho dílu v Českých Budějovicích náměstek hejtmana Pavel Hroch: „Byla to pro nás úžasná příležitost, od vzniklého projektu si slibujeme propagaci jižních Čech, nejen Českých Budějovic, ale i Tábora, Třeboně, Borových Lad, celé Šumavy. Mohlo by to přilákat nové návštěvníky,“ zmínil. Kraj na natáčení ostatně přispěl nemalou částkou. Jenže to pořád ze seriálu nedělá dobrou kriminálku, spíš to signalizuje tak trochu zakázkovou výrobu, do níž se prostě musel vpasovat nějaký ten zločin. Dvakrát nevstoupíš do stejné Vltavy. Co se Nově podařilo v Modravě, totiž vytvořit obrazem podmanivou tajemnou atmosféru, v níž se střídá harmonická krása se záludností a pastmi, nastraženými přírodou i lidmi, to v Místě zločinu České Budějovice vůbec nefunguje. Pohledy do kraje a záběry atraktivních míst jsou čistě ilustrační a prakticky nekorespondují s dějem, který by se mohl odehrávat tady nebo kdekoliv jinde. Však si scenáristé, kteří znovu deklarují, že se dali inspirovat skutečnými případy, museli většinu zločinů vypůjčit v jiných krajích a přesadit do jižních Čech.

 

Místo zločinu České Budějovice

První případ se odehrál u řeky Vltavy, v malebné přírodě u Holubova. Divák, očekávající napínavý příběh, ale romantické scenérie příliš neocení.

Nastavovaná kaše bez koření

Zločiny jsou to skutečně hrůzostrašné. Vražda dívky, která vypadá jako rituální keltská oběť, sériové kruté mordy mladých žen, to jsou základy pro temné thrillery. Jenže divák je znaven, ještě než ke zločinu dojde. Musí se totiž prokousat sledováním záběrů z vodáckého kempu, prostřídanými naprosto zbytečným vyprávěním o tom, jak se policisté sjíždějí na velké celorepublikové školení, případně musí sledovat, jak budoucí oběť celé odpoledne utírá stoly před hospodou v horách, kde ji míjejí budoucí podezřelí. Scenáristicky školácké představování postav diváka umrtvuje a ani krvavý okamžik zločinu už ho nedokáže probrat.

Zvlášť když po dramatické chvilce opět upadáme do vypravěčské letargie. Detektivové totiž jen tak tápou a sem tam jim padne do ruky nějaká ta stopa, po které se volným krokem vydávají, aby ve finále přiletěl deus ex machina a konečně je postrčil na tu správnou. Autorům se nedaří vytvořit napětí, probudit v divákovi pořádnou míru zvědavosti a přimět ho, aby se sám pokusil přijít na to, kdo je vrah a proč vraždil. Děje epizod plynou nevzrušeně, a pokud před koncem neusnete, stejně je vám už docela jedno, proč vrah vlastně vraždil. Což by divákovi u kriminálky rozhodně být jedno nemělo, protože právě odhalení motivace k zločinu je to, co dodává to správné koření a přináší katarzní zážitek.

 

Místo zločinu České Budějovice

Nudný scénář tentokrát nezachraňují ani osvědčení režiséři Jiří Chlumský a Jan Hřebejk. Policejní školení zkrátka není to, co milovníci krimi žánru očekávají.

Podivný tým

Sestava jihočeské mordparty je představována vynikajícími herci. Šéfem je tu Karel Dvořák v podání Davida Novotného, po jeho boku stojí Ema Grodská, která sem byla převelena z Ostravy a stále ji hraje Judit Pecháčková. Mladou kriminalistickou dvojici Janu Šímovou a Petra Brauna hrají Pavla Beretová a Filip Březina a dalšího operativce představuje Leoš Noha. Stálými postavami jsou v seriálu i státní zástupkyně a patolog v podání Jitky Schneiderové a Martina Myšičky. Sebelepší herecký tým ovšem nemůže zachránit seriál, pokud se autorům nepodaří vytvořit mezi postavami uvěřitelné vztahy. A to je přesně to, co v Místě zločinu ČB nefunguje.

Každá postav má svou minulost a svůj příběh, Dvořák přišel ke kriminálce od zvláštních jednotek, Grodská povýšila z Ostravy, mladá policistka trpí traumatem po dávném znásilnění, mladíček Petr je důvtipný, ale nezkušený, no a pak je tu ještě nepochopitelná figura v podání Leoše Nohy, policajt hloupoučký, nevzdělaný, a dokonce bojící se nosit zbraň. Každý ale odehrává svou roli solitérně, jejich komunikace je kusá a plochá, takže když například dojde k projevu jakýchsi emocí, když si utrápená mladá policistka položí v autě hlavu šéfovi na rameno, působí to naprosto nevěrohodně a nuceně.

Záhadně se z pozadí vynořuje v klíčových okamžicích státní zástupkyně, která do vzduchu pronáší vzletné věty o tom, že tým nefunguje správně, divák ale vůbec nechápe, co je tu nesprávně a proč je šéf peskován. Je těžké dát ději spád, když vazby mezi postavami nefungují, každý si jede to svoje, nedochází k prolnutí informací a vzájemné podpoře mezi členy týmu. Člověku je herců skoro líto, protože sem tam si tady každý vystřihne nějakou tu scénku před kamerou, ale to k vytvoření vazby směrem k divákovi nepomůže. Podle ohlasů se najdou i diváci, kteří se s chutí pokochají jihočeskou krajinou a plytkost příběhu jim nevadí. Obecně ale seriál zatím po dvou epizodách publikum nenadchl a půjde-li dál touto cestou, nejspíš propadne úplně.

 

Ela Nováková

Vložil: Ela Nováková