Další česká konkurence na VOD. O vlastní streamovací platformu se pokusí České Radiokomunikace. TV reflexe Viktora Horáka

07.12.2022

Popisek: Očekávaný film Davida Ondříčka Král Šumavy dorazí na Voyo 9. prosince. Na snímku Jan Nedbal a Oskar Hes

Poslední dobou se doslova spustila lavina VOD platforem, která ani zdaleka nekončí. Netflix, HBO Max, Amazon Prime Video, Hulu, Disney+ a to je pouze skromný výčet celosvětových videoték, které v Česku působí. Do toho musíme přičíst také tuzemské streamingové platformy jako je Voyo, iVysílání, iPrima nebo Mall.TV a Stream.cz. A aby toho nebylo málo, tak se v českých luzích a hájích hlásí o pozornost další streamingová platforma: České Radiokomunikace. Co si slibuje nová videotéka od tuzemského trhu a co běží na českých streamech?

Na příchod nové tuzemské videotéky upozornil server Novinky.cz, který píše, že by se internetová služba měla spustit už během první půlky roku 2023. České Radiokomunikace jednají s dalšími televizními firmami na českém trhu, které by se do streamovacího projektu mohly zapojit. Kromě toho firma chystá stavbu dosud největšího datového centra v České republice, které má nahradit končící rozhlasové vysílače na Praze-Zbraslav. Datové centrum s 2000 serverovými místy a příkonem 25 megawattů by mělo být zprovozněno na přelomu roku 2024 a 2025, řekl generální ředitel Českých Radiokomunikací Miloš Mastník.

VOD, ilustrační foto

„Je to projekt, o kterém si myslíme, že má své opodstatnění a místo na trhu. Máme srovnání z různých zemí, například z Francie, kde to funguje velmi dobře. Momentálně na tomto konceptu pracujeme,“ uvedl Mastník s tím, že technologicky je služba už připravená. V Česku je nejoblíbenější placenou televizní streamovací službou Netflix s podílem okolo 37 procent, následuje HBO Max s pětinovým podílem, zhruba deset procent patří domácí platformě Voyo, které patří pod komerční televizi Nova. Vlastní videotéku se také chystá spustit konkurenční televize Prima, a kromě českých projektů se o peníze od uživatelů ucházejí zahraniční hráči. K Netflixu, HBO Max nebo Disney+ přibude v únoru 2023 SkyShowtime.

„České Radiokomunikace se vedle provozování vlastní sítě televizních a rozhlasových vysílačů zaměřují na propojování světa televize, rádia a internetu. Provozují také vlastní datová centra a optickou páteřní síť. Společnosti ve finančním roce 2020/2021 klesly tržby meziročně zhruba o sedm procent na 2,25 miliardy korun. Zisk klesl na 141,5 milionu korun. Firmu loni koupily fondy Cordiant Digital Infrastructure, obchodované na hlavním trhu londýnské burzy,” píše ČTK.

Jakub Nemčok jako patnáctiletý Marty Biederman v oceňovaném webseriálu #martyisdead, foto Mall.TV

Tuzemské videotéky a na co se podívat?

Zatím se tedy můžeme těšit pouze na novinky tuzemské videotéky Voyo, jelikož reportovat o internetových televizích Stream či Mall.TV nemá smysl. Obě platformy jsou plné spíše publicistického a lifestylového obsahu a o filmových či seriálových projektech se tu nedá bavit. Mall.TV na sebe upozornila především úspěšným webseriálem #martyisdead, který v roce 2019 dostal prestižní cenu Emmy jako první český seriál v historii. Stream na sebe zase upozornil v minulosti, když se stal průkopníkem webových seriálů jako je Kancelář Blaník, Autobazar Monte Carlo nebo thrillerová Pěstírna. Na jaře by se měl na Streamu znovu objevit po dlouhé době hraný webseriál z mysliveckého prostředí Revír.

Richard Krajčo a David Švehlík jako Mára a Lukyn v komediálním seriálu Gumy, foto Voyo Original

Zatím se ale podívejme na to, co vzniká na iVysílání od České televize a na novácké videotéce Voyo. Česká televize na své internetové platformě promítá většinou zahraniční webseriály, ale také originální kousky jako byla povedená minisérie Pět let, která se zabývá hojně omílaným tématem sexuálního obtěžování a nabízí nám zajímavý střet pohledů na tuto tématiku. Také nabízí dokumentárně a lifestylově laděné pořady jako je Kronika orgasmu, Na záchodcích nebo pořad o výtvarném umění Predátoři a volavky. Zatímco Voyo nabízí především hrané seriály s kriminálními či romantickými tématy. Kromě úspěšné romantické komedie O mě se neboj tak služba nabízí podprůměrnou komediální taškařici Gumy nebo hojně očekávané drama od Davida Ondříčka, a to sice novou variaci na Krále Šumavy.

Internetoví diváci se tedy rozhodně mají na co těšit, jelikož obsahu bude pouze přibývat a to masivně. Ale kdo to má usledovat? A jak dlouho videotéky vydrží bojovat o své místo na slunci? Tolik platforem nemůže vedle sebe existovat a vyhrají pouze ty, které vhodně smíchají poměr kvality, diváckého zájmu a přijatelné ceny. Hra o platící diváky bude ještě krutá a ve změti desítek, možná stovek zahraničních a domácích videoték se tuzemský divák rychle začne ztrácet. Zkrátka a jednoduše, vyhraje ten silnější a chytřejší. Ale kdo to bude?