S nimi nás baví svět. Místo princezny loupežník a Popelka hned dvakrát. Co ale bude s Mrazíkem? TV glosář Ely Novákové

05.12.2022

Popisek: Poznáváte ho? Na spoustu lásky a dobro, vítězící nad zlem, se můžeme těšit i letos na Štědrý večer, křehkou princeznu ale nahradí Ondřej Vetchý alias rázný a spravedlivý loupežník Karaba.

Je to typicky česká tradice, která se přiřadila k smaženému kaprovi, černému kubovi a bramborovému salátu. Bez pohádek v televizi by to nebyly ty správné Vánoce. Staré i nové, čím víc, tím lépe. Však také u nás dárky nosí Ježíšek a my Češi jsme si tohle miminko přisvojili jako bytost pohádkovou, ať si o tom křesťanské církve myslí, co chtějí.

Stará dobrá klasika, podařené kousky z nedávných let i úplné novinky, to je pravidelná televizní pohádková nabídka na vánoční svátky. Dobře víme, že ne každá štědrovečerní pohádka nás vezme za srdce, dokonce jsme na to odborníci a dokážeme to už předem odhadnout podle toho, co se píše během natáčení, ale stejně si ji nakonec po rozdělování dárků pustíme. Děti, rodiče i dědeček s babičkou mlsají cukroví a sledují další variaci na boj dobra a zla a těší se, jak dobro zase jednou zvítězí. Vždyť jsou svátky všeobecného smíření, míru a lásky. Tak co nás čeká letos?

Tajemství staré bambitky 2:

Štědrý večer v České televizi

Letošní štědrovečerní pohádka vlastně není novinka, protože byla natočena pro kina a hezkých pár tisíc diváků ji už tedy vidělo. Tajemství staré bambitky 2 se ale líbilo skoro tolik, jako před jedenácti lety jeho první část, takže si ho s chutí jistě dají i ti, kdo již vědí, že loupežník Karaba a jeho stará bambitka musí znovu hájit spravedlnost, protože ti mizerové Ferenc a Lorenc si nedají pokoj. Tentokrát kují pikle v sousedním království, kde vládne krásná, ale poněkud naivní královna Julie. A tak zatímco doma si mladý královský pár a jejich dcera Johanka užívají klidu a pohody, Karaba musí do světa, aby s pomocí své bambitky ochránil víc, než jen vlastní království, a na stará kolena se dočkal mimo jiné i půvabné romance.

Pohádka je opět plná písniček, obejde se bez kouzel a triků, zato si užijeme velkorysou výpravu a hodně se zasmějeme. Přece jen pohádka, určená pro velké plátno, si může dovolit větší rozpočet a proti těm čistě televizním tak nabídne divákovu oku větší podívanou. Vrátit se k postavám po jedenácti letech vyžadovalo od scenáristy Evžena Gogely a režiséra Iva Macharáčka odvahu, ale herecká parta je pohromadě v čele s Karabou v podání Ondřeje Vetchého a padouchy Miroslava Vladyky a Jiřího Lábuse, nechybí ani Tomáš Klus a Kamila Janovičová, a navíc byla přizvána Veronika Khek Kubařová do role královny Julie. Za dalších jedenáct let prý už žádné pokračování nebude, ale dva díly Bambitky budou určitě evergreenem řady dalších Vánoc.

Tajemství staré bambitky 2:

Popelčiny oříšky tentokrát hned dvakrát

Co jiného nasadit na Štědrý večer, když nemáte žádný nový trhák, než klasiku největší. Nova tedy servíruje ke kaprovi Tři oříšky pro Popelku. Aby diváky správně navnadila, odvysílá už 20. prosince loňský remake slavné pohádky, který vznikl v Norsku. Právě Norové totiž s námi lásku k téhle filmové pohádce sdílejí nejvíc, a tak si s odstupem osmačtyřiceti let natočili vlastní verzi. Není nepodařená, ale co si budeme povídat, zvonivý smích tehdy devatenáctileté Libušky Šafránkové, poněkud prkenný šarm dvaadvacetiletého nejkrásnějšího prince Pavla Trávníčka a českou krajinu v závějích sněhu zimy z roku 1972 prostě nic nenahradí. Takže po norské verzi si možná mnoho diváků bude chtít na Štědrý večer spravit chuť originálem.

Nesmíme zapomenout, že dlouholetou vlajkovou lodí vlastní tvorby je na Nově Ulice. Pro všechny milovníky tohoto neobyčejného seriálu o obyčejných lidech přináší produkce speciální štědrovečerní díl, který se bude odehrávat na Šumavě v Kašperských horách.

Tři oříšky pro Popelku:

Prima jako obvykle sahá po klasice zahraniční

Prima se už před řadou let rozhodla, že se nebude s konkurencí přetahovat, která česká pohádka je největší hit. Pokud i vy dáte raději přednost mistrovsky natočené vánoční komedii americké, pak si přeladíte na Primu, kde bude zase jednou dávat zlodějům zabrat neodolatelný spratek Macaulay Culkin ve filmu Sám doma. Jak krátká byla úspěšná kariéra dětské hvězdy, tak dlouhé jsou roky, kdy se po celém světě k divákům vrací Culkinovy největší hity, Sám doma a Sám doma: Ztracen v New Yorku. U nás se v programu televizí celkem pochopitelně zabydlely ve vánočním čase, kdy se oba příběhy také odehrávají.

Culkinovi je dnes dvaačtyřicet a poflakuje se zcela na okraji filmové a televizní tvorby, protože dětský temperament a roztomilost prostě ještě neznamenají talent a schopnost prosadit se v herecké branži i v dospělosti. Vzhledem k tomu, že je díky svým dětským rolím dobře zajištěn pravděpodobně na celý zbytek života, asi ho ta neúspěšná kariéra moc nemrzí. Když mu bylo dvanáct, soud mu přiřkl 40 milonů dolarů z honorářů, o  které se v rozvodové při sekali jeho rodiče. Tehdy prohlásil, že odchází do důchodu. Takže dnes vlastně hraje, jen aby se nenudil. Na Štědrý den se k nám ale vrátí ve své nejlepší formě, takže pokud netoužíte po české pohádce nové ani klasické, můžete si dát řachandu Sám doma.

Sám doma:

První skutečná novinka až na Boží hod

Česká televize nám samozřejmě úplně novou pohádku o Vánocich neupře, a aby těch tajemství nebylo dost, po Tajemství staré bambitky nám 25. prosince večer naservíruje Krakonošovo tajemství. To se skrývá, jak jinak, v lesích Krkonoš, kam přichází na zámek nový záhadný majitel z daleké ciziny. Autorka Barbara Johnsonová vystudovala původně národopis a pohádky a pověsti miluje. Zalitovala, že postava tak mocná a v pověstech česko-německého pohraničí frekventovaná, jakou je mýtický lesů pán Krakonoš, se už dlouho nedočkala oživení ve filmu ani v televizi. A tak sedla a napsala příběh žánrově rozmanitý a moderní, zároveň ale se všemi atributy správného pohádkového tajemství. Režie se ujal Peter Bebjak, který si tak na chvíli oddychl od kriminálního a dramatického žánru a s potěšením se do pohádky pustil. V hlavní roli záhadného muže s plnovousem uvidíme Davida Švehlíka.

Vánoce v České televizi:

Důležitá zpráva: Mrazík bude!

Bez ohledu na současný bojkot všeho ruského se televize Nova rozhodla českými diváky milovanou pohádku Mrazík uvést i během letošních vánočních svátků. U nás byl ostatně Mrazík vždycky vnímán jako karikatura vší ruské velkopanské nabubřelosti, která musí být po zásluze potrestána. Ve své domovině je Mrazík filmem dávno zapomenutým. Copak by na něj asi říkal Vladimir Putin? Nepoznal by se tak trochu v Ivánkovi a neobával by se, že mu nějaký dědeček Hříbeček přičaruje medvědí hlavu? Jenže trestajících dědečků Hříbečků a Mrazíků, odměňujících skromnost a dobrotu srdce, se nějak stále nedostává. A tak se jen znovu vysmějeme zlé maceše a její hloupé dcerce a oceníme brilantní český překlad i dabing, který v časech vyspělého socialismu udělal z ruské klasiky českou karikaturu, a budeme věřit, že žádný nafoukaný Ivánek nezůstane nepotrestán a nepoučen.

Mrazík:

Černobílé snění

O svátcích se rádi díváme na televizi od rána do večera a od večera do rána. Hodí se prostřídat nové i postarší, nicméně barevné, filmy také nějakou tou černobílou klasikou, vždyť hvězdy 30. a 40. let minulého století nás pořád dovedou pobavit i romanticky naladit. A tak uvidíme nejen na ČT Pyšnou princeznu, ale na Primě také třeba Lízin let do nebe a z nezapomenutelných zahraničních filmů třeba Prázdniny v Římě nebo Někdo to rád horké, na Nově pak Mravnost nade vše, Dovolenou s Andělem i Anděla na horách.

Lízin let do nebe:

Desítky pohádek a dalších filmů

Vyjmenovat všechny pohádky a filmy, které nám zpestří Vánoce, nezvládneme. Jen namátkou tedy – na ČT Anděl páně 1 + 2, Lotrando a Zubejda, Čertí brko, Dvanáct měsíčků, Šťastný smolař, Peklo s princeznou nebo Korunní princ. Nova se přidává s Princem Bajajou, Nejkrásnější hádankou, Třemi bratry nebo Jak vycvičit draka a Prima Šíleně smutnou princeznu, Dařbujána a Pandrholu, Prince a Večernici, Třetího prince i Sedmero krkavců. Na ČT nás pobaví Marečku, podejte mi pero, Postřižiny, Adéla ještě nevečeřela, na Nově Krakonoš a lyžníci i Vesničko má, středisková a na Primě Noc na Karlštejně. K tomu si přidejte i zahraniční filmy, jako je Tootsie, Krásná pokojská, Zejtra na pořád nebo Láska nebeská a máte z toho nikdy nekončící televizně filmový sváteční týden. Na závěr nesmíme zapomenout na film, s nímž máme spojený zlom roku, nesmrtelnou komedii S tebou mě baví svět nedávno zesnulé skvělé režisérky rodinných komedií Marie Poledňákové.