Irský zázrak: Zázračně netradiční artovka na Netflixu. TV reflexe Andrey Musilové
01.12.2022
Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Florence Pugh jako zdravotní sestra Lib Wright a Tom Burke jako novinář Will Byrne
Nádech – výdech, vevnitř – ven. Při sledování tohoto filmu možná objevíte svůj vlastní dech. Ve chvíli, kdy budete se zdravotní sestrou Lib hluboce vydechovat při jejích tajných večerních rituálech. Nebo v okamžiku, kdy dech téměř skomírá v Anně, dětské hrdince tohoto příběhu.
Sebastián Lelio původem z Chile patří po právu mezi nejtalentovanější latinskoamerické režiséry. Nečekejte od něj ale telenovely, jeho snímky dráždí kontroverzní směsicí témat. Fantastická žena (2017) rozebírá předsudky rodiny k transženě, která se stala čerstvou vdovou. S předsudky se pere i osmapadesátiletá protagonistka filmu Gloria (2018), která se rozhodla najít novou lásku a smysl života v tančírnách pro nezadané. V hlavní roli zdravotní sestry Lib Wright září v Irském zázraku Florence Pugh (Black Widow, Malé ženy, seriál Hawkeye), dětskou roli zázračné Anny potom velmi přesvědčivě ztvárnila Kíla Lord Cassidy.
Režisér Sebastián Lelio s Florence Pugh na natáčení
Období irského hladomoru: Pozemský život je krátký, posmrtný život nekonečný
Píše se rok 1862 a nejmenovaná irská vesnice se stane dějištěm zázraku. Jistá jedenáctiletá dívka Anna už čtyři měsíce žije bez jídla, podle svých slov se živí pouze božskou manou z nebes. Přitom je zdravá a hladovění na ní není vůbec znát. Za až bigotně pobožnou Annou každý den proudí poutníci, aby se s ní mohli pomodlit a místní náboženská obec usiluje o církevní uznání zázraku.
Aby se tak mohlo stát, pozve do vesnice zdravotní sestru a jeptišku, které mají po dobu několika týdnů sledovat malou Annu dnem i nocí jako svědkyně.
Začátek filmu se zdárně vyhne všem klišé o úvodu, když začíná přímo uprostřed filmového studia. Nenechte se vyděsit, temné období irských dějin vás pohltí během pouhých několika dalších minut.
Kíla Lord Cassidy v roli Anny
Podvod nebo zázrak? Mlčenlivé sledování vydá víc než za tisíc slov
Pragmatická zdravotní sestra Lib se od začátku příliš neskrývá s názorem, že jde o podvod. Na zázraky nevěří ani ve svém osobním životě. Manžel ji opustil krátce po smrti teprve třítýdenní dcery. Libin postoj k Anne je na začátku pouze chladně přihlížející. Dívku prohmatává zkušenou rukou zdravotníka, ale nechce si ji pustit blíž k srdci. Často působí až bezcitně, když odmítá za dívkou pouštět její vlastní matku a nejbližší rodinu.
Své osmihodinové směny si střídá s mlčenlivou jeptiškou, díky níž postupně narůstá napětí. Dívka totiž opravdu nic nejí. Je to stará řádová sestra, kdo Annu tajně krmí? Její odmítání jakýchkoliv rozhovorů budí v Lib ještě větší podezření.
Aby toho nebylo málo, ve vsi se objeví londýnský novinář Will. Stejně jako Lib je přesvědčený o tom, že jde pouze o fingovaný podvrh. Jak ale dívku zabranou do modliteb usvědčit?
Příběh Anny nemá šťastný konec.
Osobní zranění jako spojnice tří postav
Rychle chřadnoucí dívka přestává být chloubou celé pobožné vsi, umírá stejně „obyčejně“ jako většina smrtelníků. Podle Lib je její postupující smrt bez potravy nevyhnutelná, matka dívky ale odmítá jakýkoliv zásah.
Děj se vyhrocuje. Na pěšinách ve vřesovišti už nevidíme energicky kráčející Lib s tajemně se usmívající dívkou na procházce, ale zamračenou ženu ohnutou pod tíží Ann, ztrácející sílu chodit.
Pod tíhou blížící se smrti dochází konečně k rozhovorům, které vysvětlují motivace jednotlivých postav v příběhu. Lidé, kteří prošli silnou emoční ztrátou, k sobě mají blízko i přes nepřístupná gesta. Postupná gradace a zahuštění příběhu narůstá ale hlavně přes scény s minimem slov. Matka kopající rašelinu za domem. Postupné smiřování se s vlastní smrtelností a strach z božího trestu. Temná krajina v mlze, slepice v místnosti a těžká deka nasáklá potem umírajícího dítěte. Silné, mnohovrstevnaté a přitom příjemně skromné drama o hříchu a obětování sama sebe.

Vložil: Andrea Musilová