Vůně benzinu a marasmu v Sudetech. Parta tří vyděděnců jede do Barcelony. Filmová reflexe Viktora Horáka

30.11.2022

Popisek: Kryštof Hádek jako Roman

Nový celovečerák Grand Prix Jana Prušinovského je konečně v kinech a stojí za to. Po svém posledním dramatu Chyby přichází režisér s odlehčenější odpočinkovou komedií, kde reflektuje krušný a tvrdý život v severních Čechách. Svým způsobem se jedná o obraz pokřivených lidských vztahů, který přese všechnu bídu a zmar stále nabízí možnost lepších zítřků. Připravte se na to, že se budete smát tomu, co mnoho z nás vlastně žije. Češi, smějící se bestie.

Cvikov, Sudety, šmelo s auty, vykrádačky, fet, drogy, prostitutky, vězení, znásilnění, pedofilie a nad tím vším autoservis a kšefty s automobily. Kryštof Hádek, Robin Ferro a Štěpán Kozub ve víru rychlých automobilů, motorestů u dálnic s rukama od motorového oleje míří vstříc formulím do Barcelony. Je to zmar a bída, ale také velká sranda a příběh o lidském přátelství a vlastní pokoře, kterou ne každý najde. Kromě toho tu je geniální linie s polskými mafiány z kravína. Tleskám!

Robin Ferro, Kryštof Hádek, Jan Prušinovský, Štěpán Kozub

Po deseti letech podle vlastního scénáře

Komediální road-movie Grand Prix je pátým celovečerním filmem renomovaného režiséra Jana Prušinovského, který po téměř 10 letech opět točí podle vlastního scénáře. Filmař zodpovědný za kultovní seriály Okresní přebor, Čtvrtá hvězda či megapopulární MOST!, se na poli celovečerních filmů předvedl s výbornou tragikomedií Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka, nedoceněným krimi-dramatem Kobry a užovky a naposledy na sebe upozornil výbornou romancí z českého venkova Chyby. Dá se říct, že na co Prušinovský sáhne, tak promění ve zlato. V případě filmu Grand Prix se ale nejedná o zlato, ale spíše o hustý a pořádně špinavý motorový olej.

„Filmová komedie vypráví příběh dvou bratranců Romana a Emila, jejichž snem je dostat se na závody Formule 1. Roman vede ušmudlaný autobazar na okraji města, má tři děti a živelnou manželku. Emil, horlivý milovník pořádku, si piplá svou autodílnu v centru a o autech ví skoro všechno. Když jednoho dne Emil v televizní soutěži vyhraje vstupenky na Velkou cenu Španělska v Barceloně, netuší ani jeden z nich, že jejich výlet za snem se brzy změní na divokou jízdu napříč Evropou. Zvláště když se na ně nabalí Štětka, Romanův kamarád a místní magnet na problémy,” uvádí distributor filmu na Česko-slovenské filmové databázi.

Štěpán Kozub a Kryštof Hádek

Ze špinavých Sudet do prosluněné Barcelony

Road-movie Jana Prušinovského je svým způsobem stylizovaný pohled do průměrných a chudých životů obyčejných lidí na okraji společnosti. Prušinovský nahlíží do domácností automechaniků, zlodějíčků a policistů v severních Čechách. Konkrétně se podíváme do Cvikova nebo na závody motokár v Nové Pace. Kryštof Hádek tvoří manželský pár se skvělou Annou Kameníkovou, která si svůj herecký part vyloženě užívá. Mladí manželé s hyperaktivními dětmi, které si zahráli Hádkovi synové, bydlí v maringotce u autobazaru čtvrté cenové. Film nám nabízí celou plejádu zábavných a propracovaných postav: Miroslav Donutil jako nejapný a nerudný důchodce na dráze soukromého detektiva, Marek Daniel jako maloměstský policista zahleděný do minulosti nebo výborný Cyril Drozda v roli mafiánského bosse se zálibou v traktorech a farmaření. Majitel autobazaru a motokárový závodník Roman se se svým bratrancem a mechanikem Emilem vydávají na cestu do španělské Barcelony, aby se podívali na závody Formule 1. Dvojice automechaniků a amatérských závodníků na motokárách se během cesty potýká s celou řadou peripetií a díky pofidérnímu kriminálníkovi, kterého hraje Štěpán Kozub, se zapletou s polskými gangstery.

Anna Kameníková si zahrála manželku Kryštofa Hádka

Pro Prušinovského se jednalo o vysněný projekt, ale bohužel se nedokázal vyrovnat svým nejlepším kouskům jako jsou Kobry a užovky nebo Chyby. Přesto režisér dokázal, že je stále šikovný scenárista a jako málokterý český tvůrce dokáže decentně a citlivě pracovat se sociálními otázkami a postavami z okraje společnosti. Ponurá atmosféra a křivá zákoutí severního venkova má v Prušinovského podání břitce tragikomické vyznění, ale neuráží.

Někdo by Grand Prix mohl vnímat jako pohled příslušníka pražské kavárny na zapadlé dědiny ve Šluknovském výběžku, ale opak je pravdou. Tvůrci to vše berou s nadsázkou a zaškatulkované postavy jsou mnohovrstevnaté. To ale neznamená, že se neubráním dojmu, že takřka všechny postavy ve filmu jsou svým způsobem negativní a mají dost málo pozitivních hodnot. Jako by v lidské společnosti zmizela pokora a dobrota - Prušinovský nám tak servíruje scénář o tom, že každý má své chmury a negativa.

Miroslav Donutil a Eva Hacurová

Příliš mnoho negativních postav

Ale na můj vkus tu bylo až příliš negativem nacpaných postav, které diváky utvrzují v tom, že severní Čechy jsou bohem zapomenutým místem, kde jsou drogoví závisláci a zloději automobilů na každém rohu. Pokud nepřistoupíte na filmařskou stylizaci, tak z tohoto obrazu můžete být zklamaní. Křupanské povahy a balance mezi komedií, dramatem a černohumornou nadsázkou jsou hlavní devízou filmu Grand Prix. Po shlédnutí filmu budete soucítit s umazanými automechaniky, kteří se vyjadřují jako dlaždič, ale v podstatě to jsou dobráci od kosti.