Kapesníky odložte, ZOO vyměnila slzopudnou romantiku za zbojnickou pohádku. TV glosář Ely Novákové
28.11.2022
Foto: Se svolením FTV Prima (stejně jako snímky v článku)
Popisek: Marek Němec jako nový hrdina Charlie neboli novodobý Jánošík. Také vám jeho image připomíná fialová saka a bílé ponožky pánů z poněkud zdivočelých počátků podnikání? Na hláškách, že se vracíme do devadesátek, nejspíš opravdu něco bude.
Existují prognostické modely na počasí, na vývoj ekonomiky i na společenskou náladu. S těmi posledními souvisí i odhad, na co se diváci budou v následujících týdnech a měsících nejraději dívat. Zdá se, že nekonečného namlouvání a čekání na svatební zvony bylo už dost.
Prima se v posledních letech naučila omotat si svého diváka okolo prstu pomocí takzvaně střednědobých seriálů. Je jasné, že mnohaletý fenomén, jakým je soap daily Ulice, se v našich krajích uplatní pouze jeden, zato rok až tři roky trvající projekt se dá pružně nastavovat na aktuální témata snáz a pružněji. Od doby Velmi křehkých vztahů, které zručně najely na vlnu oblíbenosti latinskoamerických telenovel, kombinovanou s leskem amerického luxusu, samozřejmě v jeho české podobě, se Prima mnoho naučila.
Kromě jiného se za těch dvacet let našlo několik týmů zručných psavců, kteří rozpracovávají základní scenáristické linky a okořeňují je vymýšlením situačních zápletek, vývojem postav i stavbou dialogů. To není nic nového pod světovým seriálovým sluncem, takhle to fungovat prostě musí, protože doba, kdy Jaroslav Dietl s pár konzultanty napsal Nemocnici na kraji města sám, je dávno pryč. Podstatou dobře umístěného seriálu je totiž mimo jiné rychlost, s níž proběhne diváckým povědomím od zrodu projektu až k odvysílání posledního dílu. Co se na Primě v posledních letech mimořádně daří, je podprahová reflexe společenských nálad a frekventovaných témat, která samozřejmě počet diváků, usedajících k obrazovkám, značně ovlivňuje.
Původní dvojici vystřídal nový pár, sladkobolná romance už ale nestačí a je nutná další akce. Jenže natáčení v Amazonii by přišlo hodně draho, takže scenáristé pošlou Haďáka do divočiny samotného.
Je pryč doba klukovin i rozmazlených lásek
Když si připomeneme pár Prima kousků, projeví se umění strefit se do tématu velmi zřetelně. Ohnivé kuře postavilo do centra dva outsidery, kteří v době, kdy se po celé republice rozjížděly neotřelé projekty v gastronomii, oblékli zástěry, chopili se vařeček a probíjeli se úskalími maloměstského podnikání. Slunečná využila přepracovanosti a únavy z vydělávání mamonu, která vede městské uštvance ven do přírody, za sluncem, vodou a lesy. ZOO pak vsadila na příklon lidí k ochraně zvířat, a protože boj proti klecovým chovům slepic by nejspíš nebyl moc atraktivní, nasadila kalibr nejvyšší – záchranu ohrožených druhů v zoologických zahradách. Všechna ta témata jsou samozřejmě filtrována přes vztahové linie, všechny ty drobné i horké rodinné sváry, mladistvé namlouvání a jeho peripetie, sousedské konflikty i usmiřování. To je to, co si divák žádá v první linii, tam chce mít napsanou nějakou tu romanci i lidskou komedii. V případě ZOO jsme měli sledovat rázné děvče, které zdrhne ze zlatého chomoutu bohaté rodiny a prožije svůj velký romantický příběh jako ošetřovatelka zvířat.
Další dramata čekají i bratry barmany Marka a Vojtu. Koneckonců s diváky se život nyní taky nemazlí.
Trochu se to vymklo z ruky
Takhle byl seriál ZOO na začátku natáčení avizován, jenže se to trochu vymklo z ruky. Po až neuvěřitelném úspěchu Slunečné stačilo využít zrozenou hvězdu Evu Burešovou, aby se všechno ubíralo trochu jiným směrem. Místo začínající ošetřovatelky zvířat nabyla na vrchu postava její spolubydlící, protože diváci prostě chtěli sledovat svou Evičku víc než hvězdičku novou. A tak jsme sice navštěvovali zoologickou zahradu, ale dokonce i linka Sid Aničky se ocitla na vedlejší koleji za linkou chůvy a barové zpěvačky Viki a její lásky k pohlednému otci dvou nezbedných dětí.
Tu teď ovšem máme úspěšně za sebou – dílem se o to postaralo těhotenství hlavní herecké hvězdy, dílem ovšem také to, že cedit tuhle popletenou romantickou anabázi donekonečna prostě už nebylo možné. Jenže co nasadit, aby diváci seriál neopustili? Linka Aničky a Haďáka má sice pozadí prokreslené mimo jiné hrdinovou touhou po nalezení mrtvých (?) rodičů kdesi v Amazonii, ale pořád to nějak nestačí. A tak musel přijít nový chlapák.
Charlie a jeho dvojčata Tes a Izy v podání Barbory a Lucie Černé. Původně měly na scénu vkročit místo imaginární sestry hlavní hrdinky jen dvě reálné, nakonec jich ale máme v ději celou sbírku.
Z pošahaného doktora pitoreskním podvodníčkem
Prima dobře ví, kam sáhnout do seznamu oblíbených herců. Bez Marka Němce by byl dlouhý a úspěšný příběh rubavské nemocnice a jejího Modrého kódu poloviční. A tak byl nyní přizván do ZOO, aby nahradil v očích ženských divaček popularitu elegantního soudce Kříže. Jenže se nám také proměnila doba, z obláčku blahobytného pocitu jsme se rázem zřítili do strachu z války a hospodářského kolapsu, který velké většině populace notně sáhl do peněženek. Když jsme se měli všichni víceméně dobře, nějaký ten milionářský příběh nebo luxusní domácnost pana soudce nás nerozhodily, spíš příjemně naladily ve snech, že třeba i nám se povede ještě lépe.
Jenže jak trpce říkáme nyní, líp už bylo. A ti, kdo se dobře pořád mají, nám svou bohorovností pěkně lezou na nervy, zvlášť když víme, že ne každý si ke svým majetkům přišel zrovna prací čistých rukou. A tak se nám v seriálu objevil zvláštní týpek. Jeden by řekl obyčejný malý podvodníček, jenže on se zaměřuje právě na ty velké mizery a z toho, o co je obere, živí docela početný tým spolupracovníků a spolupracovnic. Bystrá paní Lišková, která se z hospodyně soudce rychle přehrála do hospodyně tohoto chlapíka, trefila hřebík na hlavičku – on je to vlastně takový novodobý Jánošík!
Dříve oddaná hospodyně zazobaného soudce Ilonka se jako asistentka novodobého Jánošíka cítí evidentně jako ryba ve vodě
Marek Němec je jako Charlie přitažlivý opravdu zvláštním způsobem. Jeho lesklé vestičky a nablýskané polobotky mu dávají image spíš kolotočáře, než chlapíka operujícího na okraji vysokého byznysu. Jenže svou lehkou roztržitostí, s níž řídí celý svůj prapodivný podnik, plný dvojčat, vábniček na pány nemravné ve všech směrech, přidává k schopnosti skvěle vymýšlet všechny ty fígle, také jakousi klukovskou roztomilost. Jako spojenci jsou Marek Němec v roli Charlieho a Ludmila Molínová v roli Ilonky Liškové okouzlující. A diváci téhle lince seriálu nejspíš rychle propadli, protože po odchodu Evy Burešové a nástupu Marka Němce jejich počet dokonce rekordně narostl.
Prima se tedy opět strefila do černého. Navíc se diváci zaměřují hodně i na vývoj dalšího vedlejšího příběhu, který se odehrává v rodině ředitelky ZOO a matky dvou bratrů barmanů. Tam to tedy bere za srdce, dokonce byla pro vývoj dramatu obětována mladá maminka rozkošného vnoučka paní ředitelky! Jak dlouho to s námi dokáže Prima v tomhle seriálu takhle točit, je otázka. Zatím se jí to daří, ať si kritici přemíry dvojčat a jedovatých hadů říkají, co chtějí.
Vážně, ale převážně nevážně
Laskavého čtenáře prosím, aby mé úvahy nad tím, jak námi scenáristé podprahově manipulují, považoval za mé čiré spekulace. Pro jejich potvrzení bychom samozřejmě museli zajít za samotnými tvůrci projektu – a oni by se nejspíš stejně s pravdou úplně nesvěřili, protože by sebe i nás připravili o kouzlo vypravěčů novodobých pohádek.
Vložil: Ela Nováková