Přeceňovaný Zátopek běží ve vodách průměrnosti se snahou dobýt Hollywood. TV reflexe Viktora Horáka

23.11.2022

Popisek: Václav Neužil se na roli Emila Zátopka dlouho a intenzivně připravoval.

Na podzim se dostalo na Voyo hned několik úspěšných českých snímků z minulého roku. Mimo jiné - jako je například Vyšehrad: Fylm nebo Ubal a zmiz - měl na platformě premiéru oceňovaný snímek Zátopek od režiséra a producenta Davida Ondříčka. Sportovní drama s Václavem Neužilem a Marthou Issovou v hlavních rolích Emila a Dany Zátopkových je skvělý případ vynikajícího marketingu, zatímco filmové kvality ani zdánlivě nedosahují světových kvalit. Na poli české kinematografie se ale rozhodně jedná o nadprůměrné dílko a tlupa deseti českých lvů to potvrdí.

Zátopek měl premiéru v létě 2021 na karlovarském filmovém festivalu a po více než roce se dostal na streamovací platformu Voyo. Film se pyšní velkým diváckým úspěchem, vesměs pozitivní odezvou z kritické obce, a především vynikající marketingovou strategií. O tomto filmu v Česku slyšel snad úplně každý. Svůj podíl na tom má také pozadí vzniku filmu Zátopek, náročné filmování a úctyhodný rozpočet kolem 92 milionů korun. To je vše hezké, ale přesto se nemohu ubránit dojmu, že je Zátopek zbytečně přeceňovaným filmovým dílem.

Hlavní protagonisté filmu Zátopek, Martha Issová a Václav Neužil s režisérem Davidem Ondříčkem. Foto Lucky Man Films / Dušan Martinček

Přesto, že jsou pod scénářem podepsáni tři autoři, režisér a producent filmu David Ondříček, scenáristka a režisérka Alice Nellis a autor hudby Jan P. Muchow, tak je dramatický příběh dost kostrbatý a plný zbytečných dějových odboček se spoustou otázek. Nutno dodat, že se producentům Ondříčkovi a Kryštofovi Muchovi z Lucky Man Films podařil „husarský kousek” - Zátopek si odbyl premiéru jako zahajovací snímek Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Bouřlivý zájem ze stran diváků následoval téměř hned po oznámení a neutuchá dodnes. Nabízí se otázka: jak velký podíl na karlovarské premiéře má Kryštof Mucha, který je zároveň výkonným ředitelem festivalu?

„Australský rekordman Ron Clarke přijíždí v pohnutém roce 1968 do Prahy za legendárním běžcem Emilem Zátopkem, jehož bezmezně obdivuje. V rozhovorech Rona s Emilem se děj filmu retrospektivně vrací do stěžejních momentů atletova sportovního i soukromého života a spojuje se v komplexní portrét muže, jenž neztrácí tempo ani poté, co jeho poslední závod skončí a jenž dokáže bojovat nejen na atletickém oválu. Film vypráví o nezlomné síle vůle, která dodnes inspiruje tisíce sportovců po celém světě. A také o jedinečném vztahu dvou lidí – Emila a Dany Zátopkových – kteří navzdory všem překážkám spolu strávili celý život,” láká na Zátopka text filmového distributora na Česko-Slovenské filmové databázi.

Australského běžce Rona Clarka si zahrál Australan James Frecheville

Průměrná reflexe „zlého komunismu” na pozadí dějin sportu

Životopisný příběh Emila Zátopka je rámovaný návštěvou australského sportovce Rona Clarka, který si ke svému československému kolegovi přijíždí na chvíli odpočinout. Na pozadí jejich společných chvil nám Ondříček servíruje monumentální příběh jedné světové sportovní legendy. Dělnické začátky Zátopka, jeho první pokusy o běhání na profesionální úrovni, následuje osudové setkání Emila a Dany a rozjíždí se kolotoč olympijských her, náročných tréninků a manželských peripetií na pozadí tvrdého komunismu v Československu.

Zátopkův životní příběh je bezesporu jedním z nejzajímavějších, co československý sport nabízí, ale Ondříček nám nenabízí nic navíc. Je to průměrná reflexe „zlé” komunistické diktatury, která mnoho osobností pohřbila ve víru dějin. Zátopek je jako člen strany nadmíru apolitický - celou svou kariéru se nezajímá o to, co znamená být součástí socialismu. Neuvědomuje si, že se sám podílí na páchání zla - ale když dojde ke konfrontaci, že je komunista, tak zbaběle utíká a vymlouvá se před svým australským přítelem. A právě toto téma - neochota si přiznat, že se Zátopek podílí na totalitním systému - je ono „něco navíc”, co většina tuzemských filmů s námětem z dob komunistických pohlavárů nemá. Přesto se to bohužel tvůrcům nepodařilo využít naplno.

Václav Neužil a Martha Issová jako manželé Zátopkovi

Celkově je snímek řemeslně kvalitně a dobře natočené životopisné drama ze sportovního prostředí. Chemie mezi Neužilem a Issovou funguje nadmíru dobře, a za vyzdvihnutí stojí také Robert Mikluš jako Zátopkův manažer a zástupce státního aparátu. Na dobovém dramatu je vidět úctyhodný rozpočet, což ale nestačí k tomu, že vedlejší příběh Rona Clarka je jaksi vyjmutý z kontextu. Slouží pouze k tomu, aby pomohl zahraničním divákům napojit se na atmosféru cizince v neznámé zemi. Pěkné momenty snímek nabízí především v rámci partnerského vztahu Dany a Emila, který je plný hádek, něžností, nepochopení a kontrastní soudržnosti. Manželé stojí pevně pospolu a výborný je kontrast mezi charaktery - klidný, lehce naivní Emil a moravsky zemitá, ostrá a vášnivá Dana, která nejde pro drsné slovo daleko. Nad to se snímkem line motiv dítěte, které Zátopkovi nikdy neměli kvůli svým sportovním kariérám - ale které vždy chtěli. Příběh Dany a Emila funguje perfektně.

To se bohužel nedá říct o celé konstrukci filmu, která působí jako roztříštěná mozaika náhodných obrazů ze Zátopkova života. Mnohé načrtnuté linie vyznívají zkrátka do prázdna - kde byla Dana během návštěvy Clarka v Praze, co se stalo s běžcovým manažerem a mnohé další otázky zůstávají nezodpovězené. Přes deset let připravovaný film Zátopek zůstává daleko za očekáváním a jeho ambice stát se světovým se bohužel nenaplnily. Je to škoda, jelikož Zátopkův příběh je velmi dramatický a nabízí se k hollywoodskému zpracování. Ondříčkovi se podařilo natočit nadprůměrný český snímek, ale kvalit zahraničních životopisných bijáků pro masy stále nedosahuje.