Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jehly, nitě, látky a šicí stroje v kostymérnách drží smutek. Odešla jejich kreativní šéfová Evženie Rážová. TV glosář Ely Novákové

20.11.2022
Jehly, nitě, látky a šicí stroje v kostymérnách drží smutek. Odešla jejich kreativní šéfová Evženie Rážová. TV glosář Ely Novákové

Foto: Se svolením archiv VAC

Popisek: Kostýmní výtvarnice Evženie Rážová

Svět filmu a televize zaskočila v pátek o půlnoci stručná informace ve zprávách České televize. V 62 letech zemřela kostýmní výtvarnice, první dáma filmové a televizní módy, Evženie Rážová.

Některé profese zůstávají v pozadí pozornosti diváků, přestože vytvářejí atmosféru filmů i seriálů stejně jako režiséři a herci. Nikdo nemůže hrát nahý a komfort dobře navrženého a ušitého kostýmu pomáhá herci s identifikací s postavou. Spolupráce režiséra a návrháře kostýmů je neodmyslitelná, protože to, co chce režisér svým filmem vypovědět, potřebuje podtrhnout barvou, střihem i stylem. Evženie Rážová za svůj život vybavila více než 800 filmových a televizních projektů. To jsou desítky tisíc skic, tisíce barevných návrhů a také kilometry nejrůznějších látek, od lehounkého šifonu až po těžký samet.

 

Janžurová O princezně, která ráčkovala

Iva Janžurová jako královna Karolína v jedné z prvních televizních inscenací, kterou Evženie Rážová oblékla, kouzelné pohádce režiséra Vladimíra Karlíka O princezně, která ráčkovala; foto se svolením Česká televize - Vlasta Gronská

Dělat věci jinak

Kostýmní výtvarník má stejně jako ostatní umělecké profese právo na svůj rukopis a styl. Zároveň se ale musí umět přizpůsobit textu a režisérovi. Evženie Rážová si ráda hrála s materiály, protože ne vždy podle ní všechno musí vypadat tak, jak velí tradice. V rozhovoru pro Radiožurnál se jednou vyjádřila o své práci: „Snažím se vždycky dělat věci trochu jinak. Ráda experimentuju. Vůbec to neznamená, že když člověk zpracovává renesanční téma, musí ho nechat udělat z klasického sametu. Naopak se snažím jít trošičku jinou cestou a nějakým způsobem tu stylizaci ozvláštnit.“ Ráda pracovala na pohádkách a historických filmech, protože právě tam mohla dát průchod fantazii a kreativitě. Sošku Českého lva si také za historické kostýmy vysloužila, dostala ji za film V erbu lvice, na kterém spolupracovala se svým otcem režisérem Ludvíkem Rážou.

 

Steinmasslová Rösner V erbu lvice

Milena Steinmasslová a Boris Rösner v historickém dramatu V erbu lvice, které natočil její otec v roce 1994 podle stejnojmenného životopisného románu Aleny Vrbové; foto se svolením Lucernafilm - Beta

Přísný tatínek

Ten byl jejím celoživotním vzorem a vždy ji dokázal motivovat k nejlepší práci, i když to někdy bylo až bolestivé, protože jeho názory byly nekompromisní a chválou šetřil. Vzpomínka na kostýmy do filmu V erbu lvice, s kterou se svěřila v rozhovoru Aha! Pro ženy, to dokazuje. „Vzpomínám na jeden z nejtěžších filmů, na kterém jsme s tátou spolupracovali. Šlo o historický snímek V erbu lvice, který byl nominován na Českého lva. Doba, v níž se film odehrává, byla pramálo historicky zmapovaná. Existovaly však fresky v Itálii, kam pro informace jezdily odborné poradkyně z Uměleckoprůmyslového muzea. Rozložila jsem mu tehdy návrhy na zem v pokoji, což byl náš opakující se rituál. Bylo jich asi dvě stě. Tiše chodil, nemluvil a jen se díval. Asi po půlhodině zazněla věta: Evženko, až budeš mít pocit, že pracujeme na stejném filmu, tak přijď. Vůbec jsem to psychicky nezvládla. Praštila jsem za sebou skleněnými dveřmi, které se rozbily, a tři dny s tátou nemluvila,“ líčila náročnou spolupráci s otcem Evženie. „Asi za dalších deset dnů jsem přišla s novými návrhy. Pracovala jsem na nich ve dne v noci. Tak moc jsem to chtěla dokázat! Nakonec táta řekl: No vidíš, tak to by docela šlo. Chválil mě velmi málo, ale v jeho očích a mírném úsměvu jsem pokaždé poznala, když byl spokojený. Chtěl ze mě dostat maximum a za to jsem mu celý život vděčná.“ Ludvík Ráža zemřel v roce 2000, jeho dcera ale pokračovala v pilné práci v stejném duchu, jak ji motivoval.

 

Jílková Máte slovo

Evženie Rážová stála i za řadou mimořádných toalet moderátorky Michaely Jílkové, nad nimiž divačky jen toužebně vzdychaly u obrazovek; foto se svolením Česká televize Karel Česal

Režisérkou být nechtěla

Po gymnáziu se rozhodla pro studium scénografie, i když ji po vzoru otce chvíli lákala i režie. Nechtěla ale být protekčním dítětem, přála si jít vlastní cestou bez toho, aby slýchala, že je jen dcerou slavného otce a učitele na FAMU. Práce s kostýmem ji poprvé okouzlila při natáčení televizního filmu Princ a chuďas. Možnost ponořit se do historické látky a najít pro ni vyjádření, které bude konvenovat modernímu divákovi, jí učarovalo. Pohádky a historické filmy pro ni byly prací nejradostnější a několikrát se pustila i do divadelních kostýmů v tomto duchu. Pro dětský muzikál Královna Kapeska například realizovala 90 kostýmů pro dospělé i dětské herce. Hlídala si samozřejmě i konečnou podobu svých návrhů a měla na to stálý tým spolupracovníků. V něm hrál podstatnou roli střihač Roman Dobeš, ale samozřejmě i zručné švadleny. Jiná, ale neméně zábavná pro ni byla práce na seriálech a filmech ze současnosti. Oblékla třeba slavný Ranč U zelené sedmy, film Čas dluhů a ještě v letošním roce televizní film Vražedné stíny, její šaty nosila ale také třeba moderátorka Michaela Jílková do pořadu Máte slovo. Každá postava pro ni znamenala kamének v mozaice, z níž se skládá celý obraz filmu. Vše muselo hrát dohromady, s nadsázkou říkala, že herci do současné látky můžete obléknout třeba osmery kalhoty, jen jedny do filmu ale skutečně patří.

 

Rážová Basiková Kapka medu pro Verunku

Evženie Rážová a Bára Basiková v jejím v kouzelném kostýmu pro pohádkový muzikál Kapka medu pro Verunku; foto se svolením Pixa Pro

Splnila si své sny

Evženie Rážová odešla předčasně. I když říkala, že si splnila snad všechny své umělecké sny, pracovala s nejlepšími režiséry a užila si projektů, v nichž se ještě dá předvést výtvarnický kumšt, její kreativitě rozhodně nebyl konec. Mnoho módních návrhářů i výtvarníků se občas blýskne nějakými kostýmy pro film, snad nikdo se ale této práci nevěnuje tak systematicky, jako ona. Zůstává po ní prázdné místo, které nejspíš hned tak někdo neobsadí.

(zdroje: Aha! Pro ženy, Radiožurnál, ČSFD, Móda.cz)

 

Ela Nováková

Vložil: Ela Nováková