Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Bernard Minier, Lucia. Zklamání pro milovníky Martina Servaze

13.11.2022
RECENZE Bernard Minier, Lucia. Zklamání pro milovníky Martina Servaze

Foto: Se svolením La Pedeche

Popisek: Bernard Minier

Bernard Minier vyrůstal na jihozápadě Francie, své dětství strávil v Pyrenejích. Studoval na univerzitě v Toulouse, odkud pochází také hlavní hrdina několika jeho thrillerů Martin Servaz. A právě tady bych zpomalil.

Kdo si Servaze zamiloval tak jako já, bude z novinky zklamán. Minier by se měl držet toho, co funguje a nepřemýšlet, jak šponovat napětí a situovat nereálné obrazy. Když si vzpomenu, jak jsem se před x lety cítil u četby Mrazu, kdy se prvně zjevil čtyřicetiletý velitel regionální kriminální jednotky v Toulouse. To byla jízda.  

Mráz, Kruh, Tma, Noc... to bylo něco.

Samostatné díly mimo sérii mi k srdci nikdy nepřirostly. Na okraji propasti (2020) mě přivádělo k šílenství. Lucia se nachází někde mezi. Nebojoval jsem s autorem, natož s perfektním a bezchybným překladem Jiřího Žáka. Válčil jsem s věrohodností. Přičemž nejde pouze o Miniera. Na nervy mi podobným způsobem brnká Kepler, Sam Bjørk, Adler-Olsen a někdy i Karika.

Všichni jsou skvělí spisovatelé, ale moc bádají. Úplně vidím obří plachtu s postavami, vztahy, vývojem, s konflikty. Taková klasická scenáristická práce. Přitom proč mají lidi rádi Kachyňu, Menzela, Formana, filmy o rodině Homolkových, Nesboa, Radka Johna? Protože je to syrové a nezkreslené.

Bernard Minier se na mě nemůže zlobit, že nevěřím jeho lince o obětech přilepených ke stromům nebo křížům. To je stejné, jako kdyby na Slovensku a u nás někdo za deset let vypíchnul pěti lidem oči a pak je podřezal. Jde o natolik silný okamžik, že ho nevypustíte z hlavy. Ani přitom nemusíte sloužit u sboru.

Ano, přesně tohle se přitom v Lucii stalo.

 

Lucia. Se svoelením Albatros Media

Podobné mordy, podobně zohavená těla na různých místech a v různých dekádách, aniž by je kdokoli spojil. Tomu mám věřit? Jen si představte, že jste operativec a přijedete na místo, kde na stromě za vlasy visí umírající člověk. Na zádech bude mít kupříkladu vyrytý pentagram. Co uděláte jako první? Popíšete scénu, kliknete na internet a začnete hledat. Potrvá vám cirka pět minut, než se výsledek dostaví. Není podstatné, že bude plytký. Důležité je, že se vůbec nějaký objeví.

Přesně pro uvedenou nevěrohodnost mi Minier zvedal mandle a s četbou jsem měl ohromné problémy. Sunul jsem lokomotivu do kopce, kde měla konečnou...

Děj? Skupina studentů kriminologie na univerzitě v Salamance odhalí existenci vraha, který už několik desetiletí uniká spravedlnosti a aranžuje své oběti podle renesančních obrazů. Vyšetřovatelka Lucia Guerrero najde v Madridu svého parťáka ukřižovaného na Kalvárii a vydá se po stopě jeho vraha. Všichni jsou konfrontováni se svou vlastní minulostí, se svými nejhlubšími hrůzami a s pravdou ohavnější než všechny legendy a mýty.

Román je hutný a nadprůměrný. Problém spočívá v tom, že Minier zbytečně tlačil na pilu a místy se snažil připomínat Browna nebo Folletta. Kdyby vsadil na logická vodítka a postupné odhalování charakterů, udělal by nejlíp. Ani by k tomu nepotřeboval ta kila lepidla a noční útoky...

Žánr krimi hodnotím 74 procenty. Miniera v celkovém záběru jeho tvorby 69 procenty.

Vydalo nakladatelství XYZ. 

Vložil: Zdeněk Svoboda