Dobrá sestra aneb nešikovný pokus o Finchera. Netflix opět servíruje průměrnou kriminálku. TV reflexe Viktora Horáka

09.11.2022

Popisek: Eddie Redmayne v roli sériového vraha Charlieho Cullena

Netflix uvedl kriminální drama Dobrá sestra od dánského režiséra Tobiase Lindholma a scenáristky Krystyny Wilson-Cairnsové, které vypráví příběh mladé matky samoživitelky a zdravotní sestry, jež pomůže dopadnout jednoho z největších sériových vrahů ve Spojených státech. Scénář o mrazivém dění v jedné americké nemocnici vychází ze slibného tématu, ale naráží sáhodlouhé a nedramatické vyprávění bez špetky energie. Přitom vše vypadalo slibně: zkušený a nadějný režisér, skvělá Jessica Chastainová, plíživě děsivý Eddie Redmayne, vyčerpaní agenti honící se za duchem a nemocnice, kde umírají pacienti za zvláštních okolností. Opět a znovu se ale kamenem úrazu stává scénář, který shazuje slibné filmové dílko do propadliště průměru a zapomnění. Přitom měla Dobrá sestra tak dobře našlápnuto.

„Přetížená sestra z jednotky intenzivní péče bere obětavého nového kolegu jako oporu v práci i v soukromí. Nečekaná smrt pacientky na něho ale vrhne stín podezření,” uvádí strohá synopse k netflixovskému snímku Dobrá sestra. Námět slibuje mrazivou kriminálku, vyprávěnou přes sociálně slabou matku samoživitelku, která pracuje jako obětavá zdravotní sestra a pro své děti i pacienty udělá první poslední. Do jejího tragického životního období vstoupí nový kolega, zdravotní bratr s tajemnou minulostí.

Režisér Tobias Lindholm při natáčení s Jessicou Chastain

Herecký koncert

Herecký koncert dvou oscarových herců: bravurní Jessica Chastainová a mrazivý Eddie Redmayne, může začít. K tomu připočítáme jméno solidního režiséra: Tobias Lindholm se proslavil jako scenárista severských dramat jako je Hon, Chlast, nebo Submarino. Jako autor scénáře a režisér také evropským divákům představil tísnivě atmosférický, ale trestuhodně přehlížený seriál Případ: Ponorka. Zatímco ve Spojených státech si udělal jméno především díky režijní práci na kriminálním seriálu Mindhunter: Lovci myšlenek, který vytvořil společně s Davidem Fincherem právě pro Netflix. Inspirace v kriminálkách Sedm nebo Zodiac je v Dobré sestře více než patrná. Bohužel ale jde pouze o inspiraci, a to nikterak originální a zdařilou. Streamovací gigant byl ale s Lindholmovou prací spokojený a umožnil mu natočit anglickojazyčný debut - a soudě dle režijní práce se Dán předvedl opravdu solidně, škoda břitkého dramatu, který film Dobrá sestra háže do snadno zaměnitelných vod filmového balastu.

Slabý scénář

Hlavní problém bude nejspíš ve scénáři, jehož autorkou je skotská scenáristka Krysty Wilson-Cairnsová, která má za sebou práci na válečné „jednozáběrovce” 1917 od oscarového režiséra Sama Mendese nebo na multižánrovém retro-hororu Poslední noc v Soho od Edgara Wrighta. Scénář, který vychází z principu, že „váš život je v rukou lékářů”, mohl být pojat mnohem mrazivěji a nepříjemněji. S tím také mohl pracovat lépe režisér - vždyť se látka zabývá sériovým nemocničním vrahem, který zabil více obětí než Jeffrey Dahmer a Ted Bundy dohromady. Jako třešinka na dortu je fakt, že zdravotní bratr a titulní zabiják se pacientů - svých obětí - ani nedotkl. Onou smrtící zbraní bylo neúměrné podání léků, odstřižení od podpůrné zdravotnické techniky nebo záměna léčiva: tolik možností, jak vytvořit to správně děsivé drama, kterému nikdo kromě onoho zdravotníka nemůže zabránit. Vrah je zároveň jedinou nadějí svých obětí - jeho psychologie a zvrácený charakter, zabijácké choutky jsou tím hlavním lákadlem, kvůli kterému se divák na netflixovku podívá. Škoda, že tvůrci lépe nevyužili hlavní potenciál slibného příběhu podle skutečných událostí.

Skvělí herci Eddie Redmayne a Jessica Chastain jsou hlavními tahouny dramatu.

Obrovská depka a nuda bez špetky naděje a energie

Filmaři se ohánějí tím, že důvody a opodstatnění vrahova chování nikdy nebyly patřičně objasněny - dobře, ale proč alespoň tohoto aspektu lidského chování psychopata Lindholm nevyužil? Místo toho se zde zbytečně zdůrazňuje postavení titulní hrdinky, která žije neskutečně depresivním životem v každodenní šedi bez špetky naděje. Srdeční choroba, zdravotní sestra beze spánku, bez peněz a lásky. Odkázána sama na sebe, bez pomoci státu, v každodenním pracovním shonu, kruté prostředí nemocničního provozu, umírající pacienti, nevlídní kolegové, krušná sociální situace a finanční problémy, starosti o děti. Obětavá matka musí čelit tomu, že nemá na oblečení svých dětí. A jejím jediným světlým bodem v životě se stane sériový vrah, zdravotní bratr, který putuje z nemocnice do nemocnice. V každém špitále setrvá sotva půl roku, a pak jde dál. Společnost a zdravotní provozy vědí, nebo alespoň tuší, že stojí za podezřelými úmrtími za zdmi pacientských pokojů. Přesto žádný hospic proti němu nevznesl obvinění - všichni se tragické události snaží zamést pod koberec. „Radši to necháme někomu jinému, nebudeme si dělat další problémy,” zní z nemocnic, které přichází o pacienty.

Institucionální selhání

Sympatický zdravotník s Redmaynovou tváří se hezky usměje a „jde o dům dál”. Situace se poté opakuje - instituce ale stejně nezasahují, systém to nechává být a psychopatickému, ale navenek milému a přívětivému muži to prochází dále. Za potencionálním vrahem se žene pouze dvojice utahaných a klišovitých detektivů. Myslí to dobře, jsou to správní chlápci se srdcem na pravém místě, ale bez důkazů a nějakého většího odhodlání. Vyšetřování je zbytečně zbyrokratizované, plné sáhodlouhých papírů a rozhovorů s vedením nemocnic. Není vražedná zbraň, nahlášené případy jsou staré a mrtví už dávno pod drnem. Detektivní práce nikam nevede až do té doby, co vyšetřovatelé narazí na mladou matku a odhodlanou zdravotní sestru, která pojímá podezření. Její nový kolega a opora jejího strastiplného života je asi sériový vrah. Poté se roztáčejí soukolí kriminálního vyšetřování a policejní akce. Poslední půlhodina stojí za to a odpovídá tomu, co bych od podobného krimi dramatu očekával. Škoda, že posledních 30 minut nezachrání sáhodlouhých a protrpěných 121 minut filmové nudy.

Vyšetřování je velmi složité, důkazy chybějí a nemocnice nespolupracují.

Moderní a stylovou true crime kriminálku opravdu nečekejte. Zločinný plán, vyšetřování a herecké obsazení je vynikající, ale vše kazí umělé natahování a snaha o sociální vrstvu, která diváka odvádí od ústředního kriminálního tématu. Film je obrovská depka - více než je zdrávo - a také barevná paleta, dlouhé záběry, šedavo-modré nabarvení a odtažitá kamera, která by mohl fungovat, ale z celkového snímku dělá průměrný, pomalý a zbytečně depresivní krimi bez většího nápadu. Obrovské zklamání, přitom to mělo tak dobře našlápnuto.