Ani Tatiana Dyková nepomůže... Policie Modrava s novým seriálovým počinem, Případy mimořádné Marty, hladce zametá. TV glosář Ely Novákové

24.10.2022

Popisek: Autentická a otevřená, navíc prý s mimořádně rychlým mozkem, nebo spíš hodně špatný vtip? Tatiana Dyková jako uklízečka Marta Adamcová v novém detektivním seriálu Případy mimořádné Marty.

Jeden kriminální seriál na Nově vrcholí, druhý se chystá vystartovat, ovšem jen skromně, na platformě Voyo. Podaří se Nově někdy zopakovat tak úspěšný projekt, jakým byla Policie Modrava?

Jaroslav Satoranský, Soňa Norisová a Filip Tomsa, ale i všichni ostatní herci, kteří několik let trávili dlouhé natáčecí dny na Šumavě, se definitivně rozloučili. Se Šumavou tedy už v létě, kdy skončilo natáčení, s diváky pak v neděli 23. října 2022 odvysíláním posledního dílu čtvrté řady. Nova se chlubí vysokou sledovaností svých formátů tradičně, Policie Modrava je mezi nimi ovšem skutečný trhák. Nejde jen o samotná čísla, ale o celkové přijetí tohoto seriálu, který si diváci zamilovali. Jsou ochotní se na něj dívat i při několkáté repríze znovu, přečkají reklamní vstupy a od pořadu neodcházejí.

Policie ModravaKapitánka Jana Vinická (Soňa Norisová) a major Václav Koutný (Jaroslav Satoranský). Policie Modrava si získala srdce diváků kombinací napínavých příběhů, krásy šumavské přírody a normálností svých hrdinů, prožívajících své malé každodenní radosti i strasti.

Staromódní nemusí být nemoderní

Televizní detektivky se táhnou historií československé a české televize jako nekonečná řeka. Přijímají inspiraci ze zahraničí, pokoušejí se napodobit jednou způsoby vyšetřování zločinů s pomocí moderních metod, jindy zas s využitím nějakého geniálního mozku, mění se tempo, rytmus i styl vyprávění. Všechny tyhle pokusy končí většinou narychlo uvařenou a rozmixovanou polévkou, které chybí originální vůně i chuť. Diváci všechny ty seriály celkem ochotně spotřebovávají a stejně ochotně zapomínají a ukusují krajíc opět něčeho nového. Na Nově se skutečným fenoménem mezi kriminálními seriály v posledních dvou desetiletích stala pouze Policie Modrava. Přitom jde o seriál natočený mnohem více ve stylu filmů osmdesátých let minulého století, než v rychlém tempu dnešní doby.

Nespornou zásluhu na úspěchu celého projektu má bezpochyby tvůrčí tým scenáristů a režiséra. Řeklo by se, že Jaroslav Soukup patří tak nějak do jiné doby a jeho největší úspěchy, filmy Vítr v kapse, Láska z pasáže, Kamarád do deště nebo Pěsti ve tmě zavál čas. Jenže některé osobnosti dokážou nečekaně jak Fénix vstát z popela a ještě jenou zazářit. A tak co se nepodařilo s nevalnou sérií komedií Byl jednou jeden polda, podařilo se na televizní obrazovce. Jaroslav Soukup se svým věrným souputníkem, scenáristou Miroslavem Vaicem, přitom nemuseli nijak překračovat svůj vlastní stín. Připravili scénáře, opřené o několik obyčejných lidských příběhů, tentokrát z řad policistů, obklopili je galerií epizodních postav, které dotvářejí charakter rázovité lokality, a vše zasadili do prostředí, které svým půvabem umožňuje i na malém prostoru natáčet víc filmově. V tom jim byl nesmírně nápomocný kameraman Vladimír Holomek, schopný vyčarovat z trošky mlhy mezi stromy a lehce kýčovitých západů slunce nad šumavskými lesy záběry sice většinou bezobsažné, nicméně oku lahodící.

Policie Modrava Jaroslav Soukup Soňa NorisováSoňa Norisová s režisérem Jaroslavem Soukupem

Český venkov, od Středočeské vrchoviny až po pohraniční hory, má svůj vlastní život a celkem lhostejně pohlíží na rušné pražské dění. A protože i Pražáci na tomto venkově nabírají sílu pro přežití ve velkoměstě, jsou s poklidným tempem zcela srozuměni. Vaic se Soukupem tedy nemuseli sahat k žádným vylepšením, stačilo prostě jen tak trochu staromódně natočit obyčejnou českou detektivku. Dokázali udržet na uzdě dokonce i tendenci kořenit televizní kriminálky třeskutým humorem a využili jen sem tam nějakou tu humornou situaci, kterou prostě venkovský život nabízí, lehce si povšimnout místních drben, které jsou zaručenou informační kanceláří už dlouhé desítky let, přidat trochu rodinných a milostných peripetií, na nichž se také za hezkých pár desetiletí moc nezměnilo. To vše tvoří jen kulisu pro loupeže a vraždy, jejichž pachatelé sem tam dorazí i do kraje tak krásného, jako je Šumava. Sbírají se stopy, vyslýchají se svědci, skládá se mozaika pozadí zločinu a nakonec je pachatel odhlen. Dokonce i ten, který majora Koutného trápil dlouhých pět let.

Je nutné ocenit souhru režiséra s hereckým ansámblem, který od samého začátku přesně věděl, co a proč hraje, jaká je jeho role v seriálu a jak je důležité postupně nabírat policejní i životní moudro, ale rozhodně neměnit charakter postavy. Protože právě to umožňuje divákovi se s postavami kriminalistů sžít a těšit se na jejich další případy. Můžete tomu říkat režisérská rutina, právě ta ale dělá z Policie Modrava tak ucelený čtyřicetidílný komplex, v němž sice nejsou žádná extrémně silná místa, nejsou v něm ale ani místa výrazně slabá. Očka filmově seriálového řetězu jsou pevně spojená, což je u projektu, jehož postupná realizace zabírá víc než sedm let, obdivuhodné. Není divu, že dokonce i Jaroslav Soukup, který se rozhodl celý projekt definitivně uzavřít, dnes mluví o tom, že se možná na Šumavu vrátí, pokud se objeví scénář, který by stál za natočení. Televizní diváci se nyní už musí smířit pouze s tím, že jako si občas připomenou nějaký dobrý film, budou se občas vracet i k dobrému seriálu.

Policie ModravaVýznamnou roli sehrála v seriálu i šumavská příroda, lepší „kulisy“ si sotva mohli tvůrci přát

Jízda pokračuje, nová Modrava se ale nekoná

V těchto dnech nasazuje Nova na Voyo nový kriminální seriál Případy mimořádné Marty. V televizi ho uvidíme až příští rok, ochutnat nyní je tedy ale už možno. Popravdě – po úžasném finále Modravy je to ochutnávka trochu kyselá. Jistě by nevadilo, že Nova se tentokrát spolehla na českou verzi francouzského seriálu, některé takové počiny se mohou podařit. Důkazem je úspěch několika řad Poldy. Mimořádná Marta je ale ušitá hodně horkou jehlou.

Případy mimořádné MartyZ posily, kterou mu přidělila šéfová, dostává kapitán Adam Kreiner (Roman Zach) osypky...

Jedna excentrická uklízečka s IQ 160 strčí hravě do kapsy celý tým ostřílených policejních vyšetřovatelů. Je totiž velice všímavá, vidí a zanalyzuje hbitě to, co jiní nevidí, a navíc trpí nutkavou potřebou dát všechno do pořádku, jinak nemůže spát. K tomu tu máme šedou myš v pozici šéfové kriminalistického týmu, která pomoc barevného papouška radostně vítá, a unylého policajta, posedlého mytím rukou. Ten naopak z pestře vymóděné svobodné matky tří ratolestí, kterou má mít po boku, dostává osypky.

Případy mimořádné Marty...a v skrytu duše doufá, že je to jen hodně špatný vtip, na který bude moci brzy zapomenout.

Exhibice Marty a jejích policejních kolegů je natolik křiklavá, že divákovi jaksi uniká, že se vlastně dívá na klasickou detektivku, kde by mělo především jít o pátrání po zločinci. Lokace nezajímavé, pár ateliérových scén a několik dialogů v autě, vše působí lacině a neuspořádaně. Kontrast barevného světa Marty a šedi policejního týmu je jedinou premisou, na níž je celý seriál založený. A to je skutečně málo. Budeme sice sledovat postupné odhalování Martina osobního příběhu, neboť ta svolila ke spolupráci s policií jen proto, že chce zjistit, kam se před šestnácti lety poděl otec její nejstarší dcery, ale pokud se vše bude odehrávat tak, jako první díl seriálu, velké věci se čekat nedají. V podstatě je škoda snaživých výkonů Tatiany Dykové, Romana Zacha a Anity Krausové, protože plytkost scénáře prostě nemohou zachránit.