Pán prstenů: Prsteny moci. Politicky korektní Tolkienova Středozemě. Je to opravdu takový Mordor, jak se říká? TV reflexe Viktora Horáka

20.10.2022

Popisek: Galadriel, kterou všichni známe s tváří Cate Blanchett z Pána prstenů, je zde představena jako mladá, bojovná elfí válečnice v podání Morfydd Clark.

O černošských elfech, hobitech a trpaslíků se už napsalo ledacos. To, že romány J. R. R. Tolkiena vychází ze severské a keltské mytologie, je všeobecně známé, a proto budí značné kontroverze dnešní sklony k multikulturním pravidlům, kterými je nejdražší seriál Amazonu plný. Někomu tuhne krev v žilách, když vidí tmavého trpaslíka, který prakticky nevyjde z útrob hor na denní světlo. Určitě na to má divák svaté právo myslet si o tom své, ale dlouho očekávaný seriál Pán prstenů: Prsteny moci se tomu zkrátka vyhnout nemohl. Miliardář Jeff Bezos a jeho videotéka Prime Video nám přináší velkolepou fantasy z tolik milovaného tolkienovského světa, který nabízí trochu jiný pohled na Středozem než byl filmový svět Petera Jacksona. Přesto se ale jedná o zajímavou podívanou, kterou byste si neměli nechat ujít.

Tisíce let před Pánem prstenů

Dobrodružný fantasy seriál inspirovaný literární tvorbou J. R. R. Tolkiena se odehrává tisíce let před Hobitem či Pánem prstenů od režiséra Petera Jacksona, který sérii proslavil. Autorská práva na příběhy ze Středozemě a Mordoru stály jednoho z nejbohatších mužů světa a zakladatele Amazonu Jeffa Bezose 250 milionů dolarů. Přičemž náklady na natáčení osmidílného seriálu se vyšplhaly téměř na miliardu dolarů. Showrunnery, hlavními producenty a scenáristy Prstenů moci jsou Patrick McKay a John D. Payne, kteří se předtím společně podíleli na scénáři k megalomanskému sci-fi Star Trek: Do neznáma. Do režisérského křesla usedl žánrový specialista z Barcelony J. A. Bayona, který na sebe upozornil pozoruhodným poetickým fantasy dramatem Volání netvora: Příběh života, ale také průměrným pokračováním Jurský svět: Zánik říše.

Elfí válečnice Galadriel je hlavní hrdinkou, která spojuje různé příběhové linie.

„Začínáme dobou relativního míru a sledujeme společenství postav, které čelí znovuobjevení zla ve Středozemi. Od nejtemnějších hlubin Mlžných hor přes majestátní lesy Lindonu, dechberoucí ostrovní království Númenor, až po nejzazší kouty mapy, stvoří tato království a postavy dědictví, která přežívají ještě dlouho po jejich odchodu. Epické drama, odehrávající se tisíce let před událostmi Hobita a Pána prstenů, sleduje soubor postav, známých i nových, když čelí dlouho obávanému znovuobjevení zla ve Středozemi,” láká diváky videotéka Prime Video, kde si můžete seriál pustit.

Na divukrásném ostrově Númenor si tvůrci nechali záležet.

Tolkienův svět v zajetí politické korektnosti

Tvůrcům tohoto výpravného seriálu leží na bedrech obrovský nános dějin fantasy žánru. Prsteny moci se s odkazem na tolik milované příběhy ze Středozemě snaží vypořádat co nejlépe, ale už od začátku je jasné, že seriál nedosahuje onoho kouzla původních Jacksonových filmů. To ale není na škodu - ba naopak, tvůrci si razí vlastní styl a cestu. Jsou věrní Tolkienově světu a snaží se otisknout kus Jacksonovy poetiky do seriálu, ale nenásilně a po svém. Z velké části divácké strany se ozývá kritika soudobého třaskavého tématu kolem multikulturní společnosti: v Prstenech moci jsou černošští elfové nebo trpaslíci. Nemyslím si, že by to seriálu nějak zásadně překáželo - ale je tu vidět aktuální „cenzura na druhou”, která vyžaduje zobrazování multikulturní společnosti s patřičným ohledem na menšiny. Ostatně Amazon a jeho videotéka Prime Video jsou na toto obzvláště hákliví: např. během natáčení fantasy seriálu Carnival Row každou epizodu režíroval příslušník jiné menšiny či žena. Amazon tak vyhlásil konec „bílého muže” ve svých řadách? To asi nebude pravda, ale je vidět, že technologický gigant má své pofidérní zásady, které se začínají propisovat i do tvorby umění a zábavy.

Trpasličího prince Durina IV, věrného přítele Elronda, hraje Owain Arthur. Jeho ženu Malvu pak Thusitha Jayasundera.

Stvoření Mordoru a vzestup bestiálního Saurona

Nicméně ona přehlídka černošských trpaslíků má jeden zásadní logický problém - opravdu by byl trpaslík, žijící celý život v srdci hory, černé pleti? Toť pouze teoretická, řečnická otázka. Ale zpět k seriálu: nutně tu musíme vyzdvihnout zajímavý pohled do oblastí Tolkienova světa, které jsme dosud neznali. Vznik Mordoru a dění v Jižních krajích; výbuch sopky a ničivá apokalypsa mění úrodnou krajinu v Mordor nebo dobrodružné putování přes moře do ikonického Númenoru. Seriál nabízí celou řadu velkolepých, ale také menších momentů, které fanoušek příběhů ze světa chluponohů a skřetů ocení.

Předchůdci hobitů, tedy chluponozí putují napříč krajinami jako nomádi, neustále na cestách s tajemným obrem. Kolonu pojídačů šneků a jablek pronásleduje tajemná skupina lačnící po obřím cizinci, který se přidal k hobitům poté, co spadl z nebe jako padlá hvězda. Na pozadí se vyvíjí politické intriky mezi vznešenými elfy a nerudnými trpaslíky. Říši lidí a elfů se snaží zachránit elfí válečnice a velitelka Severních vojsk Galadriel, jedna z postav, kterou si pamatujeme z původní filmové trilogie. Diváci se také setkají s Isildurem, oheň dštícím Balrogem v jeskynní sluji a dojde také na ikonického Saurona a jeho skřetí armády. To je ale chybou největší - opravdu měl být Sauron zobrazován? Ona zlověstně tajemná nemesis, ztělesnění zla a smrti dostává tvář. Obraz samotné esence všeho zla v celé Středozemi si tvůrci mohli odpustit. Sauronův vzestup na pozadí války mezi skřety a lidmi se prolíná celým seriálem a jeho boj s Galadriel je hlavním poháněčem děje.

Předchůdci hobitů, chluponozi: Markella Kavenagh hraje Nori, Megan Richards Poppy.

Dostát odkazu knih a románů J. R. R. Tolkiena ani filmové sérii Petera Jacksona tvůrci nikdy nemohou. To ale ani nebyl jejich cíl - přichází s vlastní vizí obrovsky inspirativního světa a poměrně se jim to daří. Seriál není bez poskvrnky a má celou řadu slabších chvil, ale jako celek dává smysl a pro fanoušky tolkienovských příběhů to je povinnost. Rozhodně nebudete litovat času stráveného u dobrodružství ve Středozemi. Seriál si pusťte už jenom kvůli tomu, že uvidíte mladou Galadriel v nekompromisně krvavém boji uprostřed hořících lesů a vybuchujících sopek. Seriál za miliardu dolarů prostě nemohl dopadnout špatně a slibuje euforický zážitek: velkolepá a drahá podívaná, epická akce a kouzlo dávno viděného, ale v novém hávu.