Bruce Willis prodal práva na použití sebe umělou inteligencí. Na stříbrném plátně uvidíme jeho digitálního dvojníka. Filmová reflexe Viktora Horáka

12.10.2022

Popisek: Bruce Willis v akčním thrilleru Wrong Place. Jen letos s ním vyšlo osm filmů, převážně béčkových, dalších pět je hotových nebo v post produkci. Bruce Willis se očividně zajišťuje na stará kolena.

Americký herec Bruce Willis, který před pár měsíci oficiálně ukončil kariéru kvůli zdravotním problémům, nyní prodal práva na využití vlastní podobizny. Herec svoji tvář propůjčil firmě, která využívá umělou inteligenci a technologie deepfake. Willisova tvář tak bude použita při tvorbě dalších projektů, ale herec vůbec nemusí chodit na natáčení. Akční hvězda série Smrtonosná past nebo hrdina Armageddonu se stal prvním hollywoodským hercem, který toto udělal, píše deník Telegraph. Hercova digitálního dvojníka vytvoří a naprogramují pracovníci společnosti Deepcake, která s Willisem pracovala už v minulosti.

Hvězda ukončila kariéru

Informace přichází téměř půl roku poté, co akční ikona oznámila konec kariéry. Sedmašedesátiletý herec skončil s hereckou profesí kvůli zákeřné nemoci. Bruce Willis údajně trpí afázií, díky níž postupně přestává rozumět a přichází o schopnost mluvit. Hrdina akčních trháků se tak rozhodl přestat natáčet a stáhl se z veřejného života. „Náš milovaný Bruce se potýká s určitými zdravotními problémy a nedávno mu byla diagnostikována afázie, která poznamenává jeho kognitivní schopnosti,” stojí ve vyjádření rodiny. „V důsledku toho a po pečlivém zvážení, Bruce zanechává své kariéry, která pro něj mnoho znamenala,” napsala na instagramovém profilu hercova dcera Rumer Willis.

Co je deepfake technologie?

Herec prodal práva k užití své podobizny umělou inteligencí a technologií deepfake společnosti Deepcake. Technologická společnost se zabývá umělou inteligencí a technologiemi deepfake, které umožňují to, aby se hercova tvář překrývala s tváří jiné osoby, což by mělo vést k vytvoření důvěryhodného digitálního dvojníka. Hollywoodská hvězda tak nemusí pohnout ani prstem, ale pouze umožní použít vlastní tvář a zbytek odehraje náhradník. V praxi to znamená, že se všechny filmové scény natočí s dvojníkem, který se v počítači promění v Bruce Willise. Herec díky tomu nemusí udělat skoro vůbec nic, pouze umožní firmě pracovat s jeho podobiznou. Velké hvězdy už tak nemusí čekat hodiny na natáčení a dělat před kamerou různé grimasy či výrazy. Vše za ně udělá tým špičkových odborníků na speciální efekty, počítačovou grafiku a umělou inteligenci. George Orwell pomalu přichází, nezdá se vám?

Jako z románu George Orwella

Hollywoodská studia si od toho mohou slibovat snížení nákladů na herecké honoráře, nemusí se přizpůsobovat harmonogramům hvězd a složitě plánovat dotáčky. Zdá se, že to je rozumné řešení, přesto tuto oblast čeká ještě dlouhá cesta. Ostatně se nejedná o Willisovu první zkušenost s umělou inteligencí a technologiemi deep fake. Stejné firmě Deepcake povolil herec použít svoji podobu už v jedné ruské reklamě (viz výše). Oficiální prodej práv ale může znamenat, že se Bruce Willis pravděpodobně vrátí v řadě dalších projektů. „Líbila se mi preciznost, s jakou moje postava vznikla. Je to krátký film a žánr pro mě obvyklý – akční komedie. Pro mě je to skvělá příležitost vrátit se zpátky v čase. S příchodem moderních technologií, i když jsem byl na jiném kontinentu, jsem mohl komunikovat, pracovat a účastnit se natáčení. Je to nová a zajímavá zkušenost,“ vzpomíná Willis na předešlou spolupráci s firmou Deepcake.

Podprůměrná béčka

Bruce Willis kdysi patřil mezi největší hvězdy Hollywoodu, ale v posledním desetiletí už točil pouze podprůměrné akční filmy v béčkových vodách. Drsňák a hrdina z filmů Pulp Fiction, Šestý smysl nebo Poslední skaut se uvrtal v průměrných a podprůměrných snímcích, které mu sice „zaplatily složenky”, ale už se nikdy nedotkl své tehdejší slávy. Uvidíme, kam se podobné technologie za pár let dostanou, ale vypadá to na zásadní zlom ve společnosti. Umělá inteligence už umí psát články, povídky a knížky, tvoří audiovizuální díla a digitální umění. Na scénu přichází humanoidní roboti a automatizované automobily, které nepotřebují řidiče. Nyní už moderní technologie dokáží nahradit reálné herce - stále za přispění lidské iniciativy, ale kam to půjde dál? Nemohu si pomoci, ale vize George Orwella a jeho utopického románu 1984 je stále blíž a blíž.