Pozadí událostí. Hřebejkův pohled na MeToo v akademickém prostředí levice nerozdýchá. TV reflexe Viktora Horáka

06.10.2022

Popisek: Seriál představuje láskyplný vztah mezi studentkou a vedoucím katedry v podání Sarah Haváčové a Luboše Veselého.

Čtyřdílná minisérie Pozadí událostí od nerozlučné dvojky Jana Hřebejka a Petra Jarchovského, kterému pomáhal spisovatel Michal Sýkora, se zabývá vztahovým koloritem mezi studenty a učiteli na univerzitní půdě. Ostře, vtipně, ale trochu zpátečnicky a zbytečně povrchně se tu tvůrci strefují do aktuální woke cancel culture, která v poslední době přerůstá do jakési „levičácké diktatury”. Přesto, že je série uváděna jako kriminálka, tak funguje především jako stylizovaná sarkastická sonda do univerzitního města, reflektující současnou problematiku žen a mužů. Tento seriálový počin budete buď nenávidět, nebo konzervativně pokyvovat hlavou. Buď přistoupíte na styl autorů, nebo vypnete televizi. Jak jednoduché a prosté, milý Watsone.

Dramatická minisérie s kriminálními prvky Pozadí událostí natočil Jan Hřebejk podle scénářů Petra Jarchovského a Michala Sýkory pro Českou televizi. Autoři seriálu se tu zabývají kolotočem vztahů mezi studenty a profesory na Olomoucké univerzitě, které jsou podle jedné strany toxicky nevyrovnané, zatímco z pohledu vypravěčů se jedná o součást aktuálně všudypřítomné „kultury rušení”. Nestává se často, aby český seriál rozproudil celospolečenskou debatu tak, jako se to nyní podařilo Hřebejkovi.

Nová děkanka Klusová (skvělá Jitka Čvančarová v poloze, v níž jsme ji ještě neviděli, cituplné dominy) a její oddaný „čukr“ Kamil Mrkvička v podání Petra Vančury

Klíčové načasování

„Vojtěch Bohdanovský (Jiří Havelka) a Soňa Kostková (Petra Hřebíčková) jsou sourozenci. Oba učí na Univerzitě Palackého v Olomouci, oba prožívají krizi v manželství: Vojtu s pětiletým synem opustí žena, Soňa, připoutaná ke dvěma dětem, čelí manželovým nevěrám a věčnému přehlížení. Vojta ve volném čase píše detektivky. Soňa se jím nechá inspirovat a vydá pod pseudonymem velmi úspěšný erotický román Pozadí událostí.  Do funkce děkanky filozofické fakulty je zvolena ambiciózní Alice Klusová (Jitka Čvančarová). Ve snaze vymýtit veškeré projevy přežívajících sexistických stereotypů na škole se do jejího hledáčku se dostávají pedagogové a studenti, kteří pomyslnou etickou hranici překračují. Situace na univerzitě eskaluje ve chvíli, kdy dojde k sexuálně motivované vraždě studentky. Vyšetřováním případu je pověřena pětatřicetiletá kriminalistka Lída Stehlíková (Martha Issová), která žije v partnerském vztahu se ženou, s níž čeká rodinu…” píše se v synopsi České televize pro minisérii Pozadí událostí. Zde je nutno podotknout, aby diváci tento seriál nebrali příliš vážně.

Pozoruhodné je načasování premiéry nového seriálu ČT. Hřebejkova minisérie přichází nedlouho poté, co divadelní a filmovou akademií DAMU a FAMU otřásaly studentské iniciativy, které upozornily na intimní vztahy mezi studenty a pedagogy. Obě pražské školy označily chování vyučujících za „nevhodné až toxické” a výsledkem bylo zřízení funkce ombudsmana. Hřebejk se zabývá podobnou tématikou, ale na problematiku nazírá z konzervativnějšího úhlu: víceméně podporuje vztahy mezi učiteli a studentkami a ty, kdo tomu nefandí, vykresluje jako zástupce novodobé woke kultury.

Sourozenci Vojtěch Bohdanovský (Jiří Havelka) a Soňa Kostková (Petra Hřebíčková), kteří oba na fakultě přednášejí

Hřebejkův pohled na aktuální politicko-genderovou scénu

Nejedná se o žádnou žánrovou kriminálku, ale o Hřebejkovu reflexi a kritiku aktuální politicko-genderové scény. Názorová pluralita seriálu se nese v duchu postaršího bílého muže, který hájí všechny zásady demokratické společnosti. Včetně toho, že pedagogové mohou spát se svými studentkami a nikdo by to neměl řešit. A to je zásadní chyba tohoto seriálu, která vyvolává řadu bouřlivých reakcí: na jednu stranu by láska a vztahy měly být osobní věcí každého jedince. Problém ale nastává v logice: opravdu by chodila mladá studentka s docentem důchodového věku? To je přinejmenším úsměvné. Podobných prvků je v minisérii celá řada a není se čemu divit, když oba scenáristé učí na vysokých školách: Jarchovský na zmiňované pražské FAMU a Sýkora na olomoucké univerzitě, kde se příběh seriálu odehrává.

Sarkastická detektivka z Olomouce

Za pochvalu ale stojí herecké obsazení: Havelka jako sympatický pedagog, Hřebíčková jako profesorská femme fatale v toxickém vztahu a Issová jako roztomilá vyšetřovatelka se syrskými kořeny. Scénář je ale plný toxických a rozpadajících se vztahů, není tam skoro nikdo, kdo by si klidný rodinný život mohl udržet. Prakticky všechny hlavní postavy jsou v kolotoči rozvodů, rozchodů a manželských hádek nebo tichých domácností. Jako by v Olomouci nebylo možné zachovat si klidný a harmonický vztah, minimálně pokud pracujete nebo studujete na vyhlášené olomoucké univerzitě. Vražda a kriminální linie je v seriálu teoreticky vedlejší a slouží pouze jako rozbuška ve vývoji osobních dramat postav.

Policejní trojka, Martha Issová, Tomáš Bambušek a Jan Slovák, známý z divadla Sklep

Nové sarkastické detektivce dominuje také zasazení do olomouckého akademického prostředí. Vysokoškolským kulisám dominují také specifické motivy jako je univerzitní divadlo, školní knihovna nebo profesorské kabinety. Divák se díky tomu ponoří do hlubin olomoucké univerzity, kterou otřásá nové vedení „otevřených dveří”. Šéfka univerzity v podání Jitky Čvančarové nastoluje „nový režim”: kdo nemá co skrývat, tak nezavírá dveře, což vyvolává řadu komplikací. Hlavním mottem nového vedení je ale konec vztahů mezi pedagogy a studentkami, což může vyvolávat „střet zájmů”.

Rozčílení moderní levice

Jak aktuální v této době, kdy se onen střet zájmů a neúměrné věkové rozdíly mezi partnery řeší někdy více, nežli by se mělo. Tvůrci tak odpovídají na současnou vlnu LGBT a nevyhýbají se ani postavení ženy v policii nebo homosexuálním domácnostem, které vychovávají děti pod dozorem svých bisexuálních rodičů. Seriál je napěchovaný celospolečenskými otázkami, které budí rozpaky v široké společnosti. Příznivci pravicových demokratických hodnot budou nadšeni, zatímco podporovatelé moderní levice budou více než rozhořčeni.

Studenti připravují Shakespeara. V režii Kláry (Sarah Haváčová) jsou hlavními postavami Daniela (herečka Kamila Trnková na snímku s Vendelínem Urbanem).

Je dobré, že podobná díla vznikají. Minimálně budí kontroverzi a debatu, přesto, že někteří diváci budou rozčarování. Pro srovnání je dobré si pustit na webu iVysílání seriál Pět let, který zpracovává podobné téma, ale z pohledu generace Z. Pozadí událostí je odpověď střední generace na současné dění, které bouří mladou generací. Je to jakýsi střet konzervativních bílých mužů s tématy, které řeší zástupci mileniálů. Jestli je to pohled zdravý nebo naivní, to je otázka pro každého diváka zvlášť. Ale určitě je dobře, že podobné příběhy vznikají a podobné otázky nezůstávají za zdmi univerzit. Nechme dveře otevřené, pokud nemáme co skrývat.