Teenegerské drama, které by si měli pustit dospělí. TV glosář Ely Novákové

03.10.2022

Popisek: Martina Jindrová jako Nessa ve webovém seriálu TBH. Nejen jejíma očima nahlédneme na události na jednom brněnském gymnáziu, a hlavně tak trochu pod kůži dnešních teenagerů.

VIDEO Minulý týden bodoval na festivalu Serial Killer nový webseriál Pět let, na festivalu Finále Plzeň se dočkal ocenění loňský první projekt seriálového iVysílání TBH. Pokud jste ho ještě neviděli, pusťte si ho a nedejte se odradit tím, že je to teenagerovský seriál.

Jednoho dne vtrhne do brněnské střední školy maskovaný mladík. Odpaluje dělbuchy, střílí. Nikoho sice přímo nezraní, vyvolá ovšem chaos, při kterém řada lidí dojde k úhoně. Jeden vyděšený kluk skočí z okna, jiný se psychicky zhroutí.

Pozadí události

Desetidílný seriál, jehož kratičké deseti až patnáctiminutové epizody umožňují vyslovit vše v rychlém tempu, nic nerozpitvávat, ale prostě odkrývat pozadí události očima několika dívek a chlapců, byl prvním počinem České televize na poli webseriálů. Nový formát, noví tvůrci, noví herci, ale především úplně nový přístup k tématu dospívání v současné společnosti. Tentokrát se nesmějeme historkám ze školních tříd a sboroven, ani nemoralizujeme na téma, co jsou to ti dnešní mladí zač. Celý příběh je totiž nahlížen zevnitř, očima samotných studentů.

To Be Honest – Upřímně

TBH znamená v online komunikaci zkratku pro zdůraznění toho, že je něco myšleno upřímně, otevřeně, neskrývaně. Jak už to ale v online komunikaci bývá, někdy je vše naruby a místo TBH je sdělení falešnou stopou, překroucenou výpovědí. Tohle účastníci online komunikace dobře vědí, co jim ale uniká, je možnost rozlišení skutečně upřímného sdělení od toho falešného. A protože se v pubertálním věku nevyznají ani sami v sobě, těžko se mohou vyznat v těch druhých.

Neohrožená Mája streamuje přepadení školy a je přesvědčená, že právě ona ví přesně, kdo je namachrovaný idiot a kdo není. Určitě jí nechybí inteligence ani snaha o uvědomělé chování, co jí ale chybí, je znalost sebe sama. Stejně jako ostatní tak nahlíží střelbu, která se nakonec ukáže být jen hloupým pokusem o kanadský žertík, kterým se jeden z kluků snaží upoutat pozornost, jen bleskovým pohledem a trvá jí dlouho, než si začne uvědomovat širší souvislosti. Jsou to prostě nedospělí teenageři, jenže jsou schopni šikany, pomluv, příliš radikálních vyjádření například o homosexualitě. Když vše vygraduje do dramatické události, začínají se teprve obracet a hledat, proč a co se to mezi nimi vlastně děje.

TBH

Nové tváře a neokoukaní hrdinové – Jiří Hába (Pavel), Martina Jindrová (Nessa) a Vojtěch Franců (Luky)

Mládí samo za sebe

Seriál TBH je mimořádně zajímavý právě tím, že se na mladé lidi nedívá zvenčí, ale nechává je rozehrát vše na úrovni komunikace, která je vlastní jen jim v tomto věku. Herecké obsazení zcela neznámými, skutečně mladými lidmi, které režisérka Lucia Kajánková důsledně vede k vyjádření pocitů, které jim nikdo neimplantuje, ale které jsou jim vlastní, dodává seriálu na autentičnosti, a nabízí tedy skutečné TBH – upřímnost. Možná se to nedaří v každé vteřině a v každém záběru, většinou ale ano.

Tím se seriál stává zajímavým nejen pro generační souputníky hrdinů, ale i pro starší generaci, tedy alespoň pro ty její příslušníky, kteří jsou schopní sebereflexe a uvědomění si toho, že dnešní mladí sice používají moderní technologie, jinak se ale v období dospívání projevují stejně, jako se projevovali oni sami. Prožít nějaký ten šok, nebo, jak my jsme říkali padnout na hubu, dřív nebo později musí každý, aby se pokusy o zdrcující upřímnost proměnily v zralé dospělé chování. Dospívání není drama samo o sobě, ale jeden každý z hrdinů seriálu si své malé vnitřní drama před očima diváků odžívá. Někdo zmoudří brzy, někdo nikdy. Někdo bude nosit frajerskou masku celý život, ale nijak si tím nepomůže. Někdo ji odloží – a nepomůže si tím také. Naučit se žít mezi lidmi je totiž věc nad jiné složitá.