Záchranná mise v Thajsku. Příběh 13 kluků v zatopené jeskyni není nic pro klaustrofobiky. TV reflexe Andrey Musilové

28.09.2022

Popisek: Záchranná mise v thajské jeskyni, tak se jmenuje minisérie na Netflixu

V roce 2018 obletěla celý svět zpráva o záchranné misi dorosteneckého týmu fotbalistů v zatopené thajské jeskyni Tham Luang na hranici s Barmou. Dvanáct kluků mezi 11 a 16 lety a jejich 25letý trenér uvízli v rozlehlém jeskynním komplexu kvůli neočekávané změně počasí. Jeskyni zaplavil několikadenní monzunový déšť a chlapcům zcela odřízl bezpečnou cestu ven. Díky virální medializaci této původně lokální nehody se do záchrany týmu zapojili nejlepší jeskynní potápěči z celého světa.

Za příběhem stojí dva tvůrci: Michael Russell Gunn a Dana Ledoux Miller. Oba za sebou mají zvučné projekty: Gunn byl jeden ze scénáristů oceňovaného dramatického seriálu Miliardy (2019) o mocenské politice v newyorském světě velkých financí. Miller se spolupodílela na scénáři seriálu Prezident v pořadí (2016-2019). Podobně „nadupaná“ je i dvojka režisérů: Američan Kevin Tancharoen (agenti S.H.I.E.L.D., Million Little Things) spolupracuje s Thajcem Baz Poonpiriya (Geniální průšvih, Countdown).

Fotbalový tým, ještě než se vypraví na fatální návštěvu jeskyně.

Dramatické téma s (relativně) dobrým koncem si vyžádalo už tři filmová zpracování (Jeskyně z roku 2019, Záchrana z roku 2021 a Třináct životů z roku 2022). V září Netflix uvádí čtvrtou adaptaci, tentokrát ve formě šestidílné minisérie. Celková minutáž 6 hodin tak dává dostatek prostoru nejen pro detailní fakta, ale hlavně pro osobní příběhy jednotlivých chlapců a zoufalých rodin. Před Netflixem coby čtvrtým vypravěčem stejného příběhu stojí postupně gradovaná výzva: jak zpracovat stejné téma jinak?

Netflix přináší exkluzivní práva na příběh fotbalového týmu Wild Boars. Díky tomu můžeme nahlédnout do rodin a motivací jednotlivých hráčů uvězněných v jeskyni.

Série začíná krátkým prologem jako poděkováním všem zachráncům – ať už jde o thajské vojáky, světové potápěče, ale i všechny lidi na světě, kteří na chlapce pomysleli aspoň modlitbou. V každém díle je podrobněji představeno několik chlapců. Od nejmladšího Titana, po trenéra týmu Eakeho Papangkorna „Beama“, který vyrůstal jako dítě u thajských mnichů. Na evropské poměry je téměř zázračné, že tento 25letý mladík dovedl všem strádajícím chlapcům po dobu celkem 18 dnů v jeskyni nahradit rodiče. Pomocí meditací, které se naučil v klášteře, pomohl chlapcům přežít největší krizi prvních devíti dnů. Bez teplého oblečení, jídla, světla a jakýchkoliv nadějných zpráv zvenku. Jediná životní potřeba, kterou měli chlapci k dispozici, byly kapky vody skapávající ze stropu jeskyně.

Zde se činí rozhodnutí, která mohou mít nedozírné následky.

První díl nás zavede pomocí poměrně dlouhé expozice do malé thajské vesnice, kde to všechno začalo. Fotbalový tým „Divočáků“ slaví narozeniny jednoho ze svých členů. Jejich vedoucí „Beam“ je po tréninku vezme na výlet, prozkoumat mnohakilometrové útroby jeskyně Tham Luang. Chlapce ale vevnitř uvězní zrádná voda z prudkého monzunového deště.

Z původního lehce neohrabaného příběhu se rychle stane strhující drama. Kamera těká mezi světem dole uvězněných chlapců a světem nahoře. Tam se tříští pohled několika stran: zoufalých rodičů držící stráž v nedalekém modlitebním svatostánku. Lokálních politiků, kteří nejdříve nechtějí ztratit tvář a přiznat, že jsou k záchraně nutné posily. Postupně přibývají špičkoví vojáci thajské armády a šikují se spolu s jeskynními potápěči v jeden profesionální záchranný tým. A venku stále prší…

Zbývají jen dvě možnosti: několik měsíců v jeskyni, nebo riskantní záchrana pod vodou

První úlevu jako diváci zažijeme, když po nekonečně dlouhých devíti dnech potápěči najdou všechny chlapce živé. Záchranný tým jim okamžitě posílá zásoby jídla, léků a přikrývky. Naději a radost kazí jediná věc. Díky neustálému dešti hladina podzemní vody stoupla natolik, že je záchrana mnohem riskantnější než na začátku. Zbývají dva šílené scénáře: nechat chlapce s dostatečnými zásobami pod zemí několik měsíců až do odeznění monzunové sezóny. Anebo se pokusit o nebezpečný manévr a dostat kluky ven pomocí dlouhého ponoru. Situaci navíc eskaluje smrt potápěče Samana Gunana, který ztratil vědomí při přepravě kyslíkových lahví pod vodou.

Ani pro zkušené potápěče není potápění v jeskynním komplexu jednoduché.

Jak to všechno dopadne, už všichni víme. Přesto rozhodně stojí za podívanou detailní záběry z ponoru, kdy se kluci dostávají přes zatopená místa smrti, až po dojaté tváře rodičů, TV štábů a záchranářských týmů před jeskyní. Příběh postupně vygraduje do víru, který vás po letech donutí symbolicky sepnout ruce v poděkování všem, kteří do záchrany investovali svůj čas, energii a vybavení až po to nejcennější, co měli – svůj vlastní život.

Vložil: Andrea Musilová