Bylo to znásilnění, nebo opilecký sex? ČT nasazuje do iVysílání úspěšný webseriál Pět let. TV glosář Ely Novákové

26.09.2022

Popisek: V příběhu, jež se zabývá tématem sexuálního násilí, hrají Alžběta Malá (na snímku), Samuel Toman, Pavel Řezníček (na snímku), Vanda Hybnerová či Dana Marková. Režie se ujal Damián Vondrášek.

V Brně skončil festival Serial Killer, soutěžní přehlídka evropských a českých televizních seriálů. Z webseriálů porotu nejvíce zaujala česká desetidílná série Pět let, kterou si můžete pustit na iVysílání České televize už ode dneška, pondělí 26. září.

Studentka scenáristiky na FAMU a překladatelství na FF UK Sára Zeithammerová prožívá velmi plodný rok. Do vysílání bude uveden její seriál Pět let a na podzim by měla vyjít také knižní prvotina Stehy. Obojí spojuje téma silného emocionálního prožitku mladých žen, které prožívají drama gradující téměř k detektivnímu žánru. Stehy jsou příběhem dvou žen, jejichž společným zájmem je jeden muž. Milenka a manželka. Mnohokrát opakované téma autorka líčí z pohledu obou žen. Anna udržuje tajný poměr s Luciiným manželem a přišla pohlédnout do očí své konkurentce. Netuší však, že Lucie přesně ví, kdo do jejího butiku vkročil. Atmosféra houstne a ožívá příběh dvou rozdílných životních cest, jejichž středobodem je jeden osudový muž. Stehy na nastřádaných ranách se napětím začínají párat a je jen otázkou času, kdy bolest začne být nesnesitelná.

Dva pohledy na stejnou událost

V knize Stehy jsou různé pohledy prostředkem pro psychologické drama, v seriálu Pět let jde více o postupné rozkrývání zápletky z minulosti, kterou její aktéři vidí každý po svém. David a Tereza jsou spolužáci. On je frajer, ona je krásná. Po maturitním plese se spolu vyspí. Pak se dalších pět let nevidí. David dokončuje medicínu a na společnou noc se sotva pamatuje. Tereza ho obviní, že ji znásilnil. Příběh chce zároveň použít jako téma své literárního prvotiny. David svou vinu ale odmítá. S událostmi maturitního plesu jsou konfrontováni nejen oni dva, ale i jejich nejbližší okolí. Tereza chce uzavřít kapitolu, David ji nechce ani otevírat.

Od společné noci, zastřené u obou zúčastněných oparem hýření na maturitním plese, uplynulo pět let. Paměť je selectivní, navíc další osudy nutí oba hrdiny zaujímat k jednorázové události odlišný postoj, než by měli bezprostředně po ní. Mladý medik nejenom že vede úplně jiný život než aspirující spisovatelka Tereza, ale taky si tehdejší večírek vybavuje úplně jinak. Jak životy obou změní rok, kdy se Tereza rozhodne vytáhnout staré vzpomínky na světlo? A jak to ovlivní vztahy v rodinách?

Alžběta Malá a Samuel Toman

Vztahy mezi lidmi houstnou

„Každý jsme takový příběh slyšeli, každý někoho známe nebo jsme něco podobného zažili. Inspirovala mne atmosféra, která začala houstnout v Americe, ale i tady i v Česku a snažila jsem se příběh povědět trochu jinak, nejen z pohledu jedné či druhé strany. Je tam jedna noc a dvě pravdy, každá strana vnímá přitom obvinění ze znásilnění jinak,“ říká scenáristka Sára Zeithammerová. Příběh využívá strukturu klasické detektivky. Záměrem tvůrců přitom není démonizace údajného agresora ani glorifikace domnělé oběti. I proto je příběh vyprávěn střídavě z pohledu obou hlavních postav. Divák tak na situaci může nahlížet z různých úhlů a postupně zjišťovat, co se skutečně stalo. Patnáctiminutové epizody umožňují vyjádření stručné teze i antiteze, aniž by diváka zatěžovaly zdlouhavými odbočkami. O to jasněji vyznívá nejen proměna názorů a postojů obou hrdinů, související zřetelně s proměnou společenských pohledů a jejich vyostření v posledních letech, ale také generační proměna, která v sobě nenese ani tak názorový konflikt, jako úplné nepochopení ze strany starší generace, která jen nechápavě hledí na to, co se odehrává v oblasti genderu, ženské emancipace a mužské upozaděnosti.

Starší generace (Hybnerová a Řezníček) nechápe...

Malé problémy do hloubky

„Poprvé v životě jsem dostal nabídku na režii, aniž bych si psal scénář. Námět mě ale zaujal natolik, že jsem se rozhodl do toho jít. Primárně se snažím přistupovat k tématům, která ve mě rezonují, často se jedná spíše o subtilnější témata. Mám rád životné postavy, které řeší klidně malé problémy, ale do hloubky,“ vysvětluje režisér seriálu Damián Vondrášek, pro něhož jde po řadě úspěšných krátkých studentských filmů o první práci pro Českou televizi, kde měl k dispozici velký časový prostor, rozčleněný do deseti epizod. To mu umožnilo předvést, že si umí poradit nejen se scénářem strukturovaným jako netradiční detektivka, ale především dokáže vést herce, pro které jsou scény v patnáctiminutových epizodách něco jako náročné studiové herecké cvičení, které navíc musí mít kontinuitu v celém seriálu. Mladé tváře v hlavních rolích, Alžběta Malá a Samuel Toman, nejsou žádní začátečníci, jejich doménou jsou ale spíše divadelní scény. Oba začínali jako členové uměleckého sdružení OLDStars a v seriálu se jim skvěle podařilo vyjádřit nejen názorový konflikt postav, ale také protipól ke starší generaci, zastupovanou například Pavlem Řezníčkem a Vandou Hybnerovou.

Novinka České televize, seriál Pět let, opanoval na festivalu Serial Killer soutěž webseriálů. Mezinárodní porota jej zvolila nejlepším webovým seriálem střední a východní Evropy. „Citlivý scénář postavený na emocích, ostrá režie, inspirující herectví. Druh seriálu, který baví a rezonuje za hranice unikátního zážitku. Zážitku z jeho sledování,“ zdůvodnila porota svůj výběr.

Vložil: Anička Vančová