Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Druhá série Lásky a anarchie dokazuje, že Švédů je jen na detektivky škoda. TV reflexe Andrey Musilové

22.09.2022
Druhá série Lásky a anarchie dokazuje, že Švédů je jen na detektivky škoda. TV reflexe Andrey Musilové

Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Hollywood po smrti Nory Ephron a režiséra Marshalla na prvoligové romanťárny prakticky rezignoval. Musíme tedy vyrazit jinam, v tomto případě do Švédska.

O síle spontánnosti a odhodlání vzepřít se všemu, co se od nás očekává. O bláznivých sázkách a nespokojenému pískání plavčíka, když si do bazénu „zapomenete“ vzít spodní díl plavek. O tom, když je váš otec šílený demonstrant. A hlavně o lásce. O tom všem byla první série seriálu Láska a anarchie z roku 2020, za kterou stojí dvě oceňované švédské režisérky - Lisa Langseth (Milovaná, Hotel, Euforie) a Emma Bucht (Patchworková rodina, Solsidan).

Hlavní roli konzultantky Sofie připadla Idě Engvoll, blonďaté krásce s ledovcově modrýma očima. Její až hypnoticky podmanivé herectví jsme si mohli užit i ve filmech Muž jménem Ove (2015), Vzhůru do vesmíru (2016) nebo White Trash (2021). Její protějšek, mladého IT technika v knižním vydavatelství, ztvárnil Björn Mosten, pro kterého jde o první filmovou zkušenost.

Přistižena při masturbaci. Pracovní jiskření nastartuje kapitální trapas

O čem to je? Stockholmské knižní vydavatelství Lund & Lagerstedt živí už jen odlesk bývalé slávy. Současní zákazníci nemají čas číst knihy, chtějí filmy a audio. Firmě tak reálně hrozí velké propouštění, anebo přímo zánik. Do této atmosféry najme ředitel nezávislou konzultantku pro digitalizaci – Sofii (Ida Engwoll). Lehce nafrněná konzultantka s nosem nahoru většinu pracovního kolektivu příliš neohromí. Nejméně však místního ajťáka Maxe (Björn Mosten) na kterém si vylévá vztek za hluk v kanceláři.

 

Ida Engvoll jako Sofie Rydman

Když ji potom Max večer omylem přistihne a vyfotí v opuštěné kanceláři se sluchátky v uších u porna, vypadá to jako dobrá příležitost k pomstě. K Sofiině údivu Max nechce peníze, ani žádné jiné výhody. Stačí mu oběd, který s ním Sofie doslova protrpí. Jakmile má v ruce Maxův telefon, z něhož může fotku smazat, napadne ji bláznivý plán. A vzájemné úkoly, o kterých vědí jen oni dva, mohou začít…

Tajný flirt je ale jen jednou ze zápletek. Šťavnatý základ dotváří komické prostředí vydavatelství, kde se prolínají charaktery kolegů ze staré školy oproti progresívním zastáncům současné literatury. Nad tím vším zmatkem a poházenými rukopisy autorů se na své ředitelském křesle doslova kymácí šéf. Příliš laskavý na to, aby někoho jen napomenul, natož vyrazil.

Sofie na začátku vypadá jako ideální manželka ze spořádané rodiny. I tady to ale pod pokličkou pořádně vře. Introvertní dcera neustále naráží na problémy s vrstevníky ve škole, ale opravdovou černou ovcí rodiny je Sofiin otec. Tu ukradne svačinu v supermarketu, protože odmítá platit kartou, tu ho musí Sofie vyzvedávat na policii za rušení klidu při demonstraci proti kapitalismu.

 

Björn Mosten jako Max Järvi

První půlka série je ve znamení perlivé zábavy a flirtu, z něhož se zcela nekontrolovaně klube láska jako hrom. Druhá půlka se rychle změní v dusivé rodinné drama. Jak těžké nebo lehké je uprchnout z vězení vlastní rodiny? Je cestou z krize středního věku opravdu psycholog a antidepresiva, jak Sofii radí jejich rodinná známá? „Od té doby, co chodím na terapii a beru prášky, je mi všechno úplně jedno,“ nabízí Sofii řešení, ve kterém možná poznáváte trendy, co frčí i u nás v Česku. Včetně seberozvojových aktivit a ayahuasca rituálu, který podstoupí jeden ze zarputilých staromilců v nakladatelství.

Druhá série stojí na rodinné tragédii. Sofie se snaží vyrovnat se sebevraždou otce

Druhá série začíná v malém bytě, kam se Sofie stěhuje po rozvodu s manželem. Vztah s Maxem stále funguje, i když je před veřejností přísně utajený. Netuší o něm ani Sofiiny vlastní děti.

Shodou náhod se Sofie vrací do nakladatelství: Díky domluvenému investičnímu kontraktu je dosazená dokonce na pozici ředitelky. Zdá se, že je všechno zdárně našlápnuto, na pozadí úspěchu a Sofiiny nově nabyté samostatnosti se ale stane rodinná tragédie. Sofiin otec po posledním pobytu na psychiatrii spáchá sebevraždu a tato událost otřese Sofiiným nejhlubším nitrem. Bývalý manžel po ní chce, aby sebevraždu dědečka utajila před dětmi. Ona sama potom bojuje se svými vlastními démony. Na jednu stranu vnímá otcovo bláznovství jako nezodpovědné a sobecké. Na druhou stranu je hluboko ve své duši úplně stejná.

 

Sebevraždou Sofiina tatínka (Lars Väringer jako Lars Fagerström) startuje druhá série.

Už podruhé tak odkopne Maxe, který si to tentokrát nenechá líbit s tak velkou dávkou pasivity, jako v první sérii. Ačkoliv to byla dosud Sofie, která byla na koni, konečně se dostává i do pozice, kdy bude muset o svou lásku pořádně zabojovat. O to víc, když se do Maxe zakouká jeho vrstevnice.

Druhá série vypadá na překvapení a zvraty ještě bohatší než jednička. A co je skvělé a autentické, překvapení se často promítá i na tvářích jednotlivých postav. Jakoby i herci někdy nevěřícně zírali na to, čeho jsou jejich postavy schopné. Hlavní děj táhne přesvědčivě Sofie, Max zůstává i přes svou nově nabytou dominanci spíše roztomilým doplňkem. Co je ale hlavní: příběh plynule navazuje, baví, dojímá, eskaluje a nenechá nás v klidu vydechnout, dokud si nepustíme poslední díl. Při průměrné minutáži 30 minut je opravdu výkon podívat se jen na jeden!

 

Vložil: Andrea Musilová