Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Švindlíř. Oscar Isaac jako falešný hráč a válečný veterán na pokraji šílenství. TV reflexe Viktora Horáka

21.09.2022
Švindlíř. Oscar Isaac jako falešný hráč a válečný veterán na pokraji šílenství. TV reflexe Viktora Horáka

Foto: Focus Features (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Oscar Isaac jako bývalý americký voják William Tell

Scenárista Taxikáře nebo Zuřícího býka Paul Schrader se jako režisér vrací v plné formě. Po potemnělém duchovním thrilleru Zoufalství a naděje vyměnil prostředí kostelů na maloměstě za svítící svět kasin. Ale temnoty a beznaděje naopak přidává ve velkém. Ke spolupráci si přibral mlčenlivě tajemného Oscara Isaaca v roli málomluvného a démonicky přitažlivého falešného hráče, který skrývá notně temné šrámy z války. Minimalistický a komorní thriller se odehrává téměř celou dobu na pozadí nočního života u stolů s blackjackem a v motelových pokojích.

Je to atmosféricky pomalá, ale vizuálně uhrančivá kinetická podívaná s minimem dialogů a sáhodlouhými pohledy psychicky pochroumaného, ale chladně uvažujícího muže na hraně. Hlavní hrdina je na scestí života a snaží se utéct před vlastní minulostí s temnotou v duši. Podobných filmů v této době už moc nevzniká. Autor Scorseseho dramat se do filmu otiskl více, než je na první pohled patrné. Neony a ruletami blyštící se snímek zůstane ještě dlouho v hlavě pozornějšího diváka. Nutno dodat, že Willem Dafoe si svojí křiváckou roli více než užívá.

 

Willem Dafoe si zahrál padoucha Gorda.

Film Paula Schradera bere diváky do nočního světa amerických kasin, kde se kromě rulety hraje o život. Snímek v lecčems připomíná kinetické thrillery Drahokam nebo Dobrý časy od bratrů Joshe a Bennyho Safdieových. „Bývalý americký voják William Tell kdysi sloužil v Iráku. Nyní se potuluje po kasinech, hraje karty a utíká před svou minulostí. Jeho monotónní a osamělý život dostane nový náboj, když jednoho dne potká mladého Cirka, který ho požádá, aby mu pomohl pomstít se vysoce postavenému důstojníkovi americké armády. William vycítí šanci odčinit své hříchy a vezme Cirka pod svá křídla jako chráněnce. S podporou tajemné finančnice La Lindy se snaží vyhrát mistrovství světa v pokeru v Las Vegas. Dokáže však udržet svého svěřence na uzdě a postavit se démonům z temné minulosti?” uvádí synopse filmu na HBO Max, kde komorní thriller můžete shlédnout.

Kinematograficky uhrančivý thriller připomíná neonově brutální a „pomalu“ drsné filmy z dílny Nicolase Windinga Refna. Na neonoirový thriller Drive a jeho zádumčivého kaskadéra Ryana Goslinga si nejde nevzpomenout. Schrader nám servíruje též pomalu se linoucí sestup Williama do běsů vlastní krvavé minulosti na pozadí světel Las Vegas, kdy blackjackový hráč cestuje napříč Spojenými státy a osnuje s pomstychtivým mladíkem krvavou cestu pomsty. Snaží se mladíka v podání Tye Sheridana odradit od jeho plánu, ale nakonec zajde příliš daleko. Herectví Oscara Isaaca je téměř hmatatelné, navýsost fyzické a spočívá především v dlouhotrvajících pohledech a zdánlivě nekončících záběrech na jeho ponurou, neustále podmračenou tvář. A v tom je hlavní kouzlo filmu Švindlíř: všeříkající temné oči hlavního herce dokáží navodit divákovi silný emocionální pocit muže s temnou minulostí, který nemá co ztratit.

 

Oscar Isaac a Tye Sheridan

Temná duše a stoletý pohled Oscara Isaaca

Kromě nikdy nekončících nocí v pokerových hernách a flashbacích, které ukazují drsné roky v iráckém vězení, dojde i na love story. Poeticky laskavá, ale notně atmosférická procházka dvou milenců bez jediného slova, je situovaná do velkolepé noční zahrady uprostřed neony prošpikovaného Las Vegas. Obraz navozuje pocit jakéhosi mystického zážitku, pravého pocitu štěstí a osudové lásky uprostřed kasinového vesmíru. Švindlíř přechází z ticha do ticha, kde začíná, tak tam také končí. Takže když se v něm ticho nalomí a nějaký hluk začne burácet, tak to dokáže jak diváka, tak postavu řádně vykolejit. Vypráví o tak temných věcech, že divák neví, jestli vůbec chce vědět, co bude dál. Paul Schrader je jistě velký milovník filmů noir a Švindlířem to pouze dokazuje: neo-noirové obrazy, neony a kontrast mezi světly a stíny, kasina a karetní hráč, voiceover válečného veterána, který zažil příšerné věci a propadá se do hlubin vlastního šílenství. A ten děsivý stoletý pohled Oscara Isaaca je smrtelná melancholie zlomeného člověka na scestí do moderního Inferna.

Zkrátka „starý dobrý“ Paul Schrader a jeho minimalistická dramata o životem nalomených mužích je zpět. Opepřený nočním hazardem, blackjakem a hotelovými pokoji, které se ztrácí ve smrtících bílých suknech. Morální odpovědnost karetního hráče je hlavním rozkolem, který způsobí jakousi moderní variaci na Danteho devět kruhů pekla, říznutou pokerovým thrillerem a běsy z válečné minulosti. Příběh také může připomenout Homérovu Odysseu, jelikož cesta za vykoupením lemovaná nočními hernami a pomstou. Nebojím se říct, že Schraderův thriller má parametry takřka antického dramatu, kdy člověk bojuje s tím, jestli se má postavit, nebo utéct před vlastní minulostí. Celých úctyhodných 109 minut kineticky expresivního filmového materiálu neochvějně spěje k tomu, zda William znovu uteče, nebo zvolí vlastní morální odpovědnost jak za svůj život, tak za vlastní odpornou minulost. Temnota v duši ze Švindlíře nenápadně, ale velmi silně sálá a je téměř hmatatelná.

 

Tiffany Haddish jako La Linda

K tomu stačí dva herci, malý prostor a správně ponurá, ale líbivě tajemná atmosféra lidí na samotné hraně temnoty. Isaacův antihrdina je zároveň ponurou charakterní studií PTSD jedinců (posttraumatická porucha u válečných veteránů), kteří se snaží najít smysl života. Zároveň film funguje jako sociální komentář o té drsnější a ponuřejší stránce Ameriky, která se málokdy dostane před světla filmových reflektorů. Paul Schrader se s ničím nepáře a servíruje ostrou, hutnou a dravou kritiku onoho klišoidního „amerického snu”.

 

Vložil: Viktor Horák