Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

„Velký příběh našich dějin”. Za středověkou řežbou Jákla stojí 100 verzí scénáře, americké produkce a půl miliardy korun. Filmová reflexe Viktora Horáka

09.09.2022
„Velký příběh našich dějin”. Za středověkou řežbou Jákla stojí 100 verzí scénáře, americké produkce a půl miliardy korun. Filmová reflexe Viktora Horáka

Foto: Bioscop / Stanislav Honzík (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: V roli Jana Žižky se objevil slavný americký herec Ben Foster.

„Nejdřív jsme film připravovali čistě pro české diváky. Pak jsme se ale rozhodli, že scénářem chceme oslovit i zbytek světa.” řekl o svém přes deset let chystaném filmu Jan Žižka režisér a producent Petr Jákl. Sto verzí scénáře, desítky let příprav, 450 milionů korun a film světových parametrů. Po několika letech náročných příprav, financování, extrémnímu natáčení a covidových obstrukcích se akční velkofilm Jan Žižka konečně dočkal premiéry.

Špinavý středověk, bezskrupolózní loupeživé bandy lapků a žoldáků, temné intriky na královském dvoře, krvavé bitvy a dívky v nesnázích na pozadí zrodu husitů. To vše ztělesňuje film s Benem Fosterem a Michaelem Cainem v hlavních rolích. Česko-americký historický snímek o slavném vojevůdci je jakýmsi pokusem o „druhého gladiátora” z českých luhů a hájů z roku 1402. Jan Žižka vstupuje do českých kin 8. září a hned den poté má premiéru v amerických kinosálech. Recenzi snímku přineseme v nejbližších dnech.

Na novinářské projekci ve Slovanském domě byl sál naplněný k prasknutí. Ještě nikdy jsem neviděl tolik netrpělivých novinářů čekajících na úvodní titulky. Bývalý kaskadér, producent a režisér filmu Petr Jákl zdůrazňuje, že nechtěl natočit pouze velkolepý historický epos. Film je také variací na historickou romanci a hlavním mottem příběhu je „boj za svobodu a za to, čemu člověk věří”. „Aktuální válka na Ukrajině dodává Janu Žižkovi na aktuálnosti,” dodává k tomu režisér.

 

Petr Jákl s Karlem Rodenem

„Vždycky jsem chtěl natočit film podobný například Statečnému srdci, byl to můj sen. Před jedenácti lety se sen zhmotnil ve chvíli, kdy přišli Marek Dobeš a Michal Petruš s nápadem natočit film o mladém Žižkovi. Začal jsem pracovat na příběhu z roku 1402, kdy byl Žižka ještě psanec, žoldák a teprve se v něm rodil vojevůdce. Netočil jsem nic, co známe z Vávrových filmů o husitské době,“ zdůraznil Jákl na otázku ohledně srovnání s filmem režiséra Otakara Vávry z roku 1955. Zatímco zahraniční diváky by měl potěšit „velký příběh zdejších dějin”, uvedl režisér během slavnostní premiéry.

Jákl také zdůrazňuje, že nechtěl natočit životopis vojevůdce Jana Žižky. „Chtěl jsem udělat film, který bude mít emoci, jakou ta doba měla,” řekl pro web Aktuálně.cz. „Chtěl jsem tu dobu udělat tak, aby byla co nejpodobnější středověku: politiku, jak se lidé cítili, chtěl jsem, aby tam aspoň trošku byl Jan Hus," doplňuje autor snímku s tím, že film dělal pro Čechy. „Je to česká věc, ale chci, aby si v zahraničí mohli říct: aha, tohle je velký příběh, který tam mají," dodává autor a zamýšlí se nad tím, jak se z Žižky stal jeden ze sedmi nikdy neporažených válečných stratégů. „Tomu, že se stal vojevůdcem, muselo něco předcházet, to se nestalo ze dne na den. Byl roky žoldákem, pak třeba i lapkou, pak byl velitelem stráže Václava IV., sbíral zkušenosti, používal různé taktiky. Tam pramení to, co potom použil jako vojevůdce,” domnívá se Jákl.

 

Sir Michael Caine jako fiktivní postava, pan Boreš 

Největší pozornost přitahuje hvězdný casting, kde se sešla celá řada slavných světových herců. Hlavní roli vedoucího lapků a slavného husitského vojevůdce ztvárnil Ben Foster. Největší hvězdou je ale bezesporu sir Michael Caine jako lord Boreš a následují další hollywoodské hvězdy: proradného krále Zikmunda ztvárnil Matthew Goode, rožmberského pána si zahrál Til Schweiger a britská herečka Sofie Lowe ztělesnila jeho snoubenku od francouzského dvora lady Kateřinu. Dostalo se ale také na tuzemskou hereckou elitu: Karel Roden si zahrál krále Václava IV., Ondřej Vetchý a Jan Budař ztělesnili husitské povstalce z lidu. Kromě toho se ve filmu blýskne také populární zpěvák Ben Cristovao jako jeden z nájemných hrdlořezů a žoldáků. Za zmínku také stojí otisk Marka Vašuta, který se ve filmu opravdu pouze mihne, ale s jakou „vašutovskou” grácií.

Už teaser odhalí, jak ve filmu vypadají velké filmové hvězdy, jež přijaly role v tomto snímku. „Když jsem začal pracovat s Michaelem Cainem, přemýšlel jsem nad tím, jak budu režírovat držitele dvou Oscarů a jak mě bude brát. Překvapilo mě, jak byl úžasný. Naslouchal mi a po každý klapce se mě zeptal, jestli to nemá zkusit ještě jinak. Pro mě je srdcem toho filmu,“ popsal Jákl spolupráci s americkým hercem. Zatímco Ben Foster je podle režiséra jiný než všichni ostatní. „Je to minimalistický herec. Čím méně toho dělá, tím víc je to zajímavější. Nějakou dobu mi trvalo, než jsem se naučil s ním pracovat, ale i vizuálně pro mě ztvárnil Žižku tak, že Jan Žižka je Ben Foster,“ svěřil se Jákl.

 

Ben Foster se Sophií Lowe

Sto verzí scénáře a hollywoodské hvězdy v českých lesích

Česko-americký velkofilm s rozpočtem 450 milionů korun se natáčel především v tuzemských luzích a hájích. Na hradech Orlík, Křivoklát, Zvíkov nebo Točník se točilo v roce 2019. Zásadní scény vznikaly také v lomu Velká Amerika u Berouna, u Dolského mlýna v Českém Švýcarsku, na pražském Karlově mostě a na dalších ikonických místech České republiky. „Klíčové pro nás byly přírodní lokace, jako jsou lesy a jeskyně. Tam, kde lokace nevypadaly úplně dobově, jsme museli zasáhnout postprodukčně. Takových zásahů je ve filmu nakonec přes šest ,“ upřesnil režisér.

Za velmi vděčné místo pro filmaře označil Petr Jákl také Prahu. „V Praze se dá natočit opravdu téměř cokoli. Jsou tam zachovalé uličky, Staré město vypadá na některých místech skoro netknutě,“ svěřil se Jákl. Podobné to bylo i s většinou hradů a lesů. „Tahle místa jsou pro filmaře lákavá, dá se tam točit plno zajímavých přírodních a historických scenérií, aniž byste museli místo nějak zásadně upravovat,“ objasnil. „Natáčeli jsme spoustu záběrů také v Českém Švýcarsku, dokonce na místech, kde momentálně hořelo. Když jsem se ve střižně díval na části filmu, kde plameny zničily vše, co jim stálo v cestě, bylo to pro mě opravdu hodně emocionální,” podotýká režisér.

 

Petr Jákl se svou největší hvězdou při natáčení

Petr Jákl ostatně žije s filmem už pořádnou řádku let. „Scénář jsme psali nějakých osm let,“ řekl o nelehké kreativní přípravě historického velkofilmu, který v rámci české kinematografie vyčnívá nejen svým rozpočtem či ambicemi, ale i rozsáhlým příběhem z počátku 14. století. „Měli jsme zhruba sto verzí scénáře, než jsme se dostali k té, kterou jsme později natočili,“ dodal. Vznik scénáře nebyl jednoduchý. „Nejdřív jsme film připravovali čistě pro české diváky. Pak jsme se ale rozhodli, že scénářem chceme oslovit i zbytek světa. Proto se začalo psát nanovo, aby příběh chápalo také zahraniční publikum,“ osvětlil Petr Jákl jeden z důvodů, proč se příběh tolikrát měnil. Cíl oslovit životem českého vojevůdce i nečeské diváky se nicméně podařil. Vznikly dvě jazykové verze snímku: jedna kompletně anglicky a druhá předabovaná do češtiny. Přičemž český dabing, kterému měla být věnována nadstandardní péče, tak podle prvních ohlasů nesplnil očekávání.

„Tím, že jsem scénář neustále upravoval, jsem se o skutečném Žižkovi dozvídal postupně víc a víc. A tím víc jsem do něj chtěl tyhle historické znalosti promítnout,“ dodal Jákl k tématu reálnosti výsledné verze. Jako konzultant na filmu spolupracoval profesor historie Jaroslav Čechura, který režisérovi dával zpětnou vazbu. „Pokoušel jsem se ze všech sil, aby nám nic, jak se říká, neuteklo.“

 

Vložil: Viktor Horák