Batgirl míří do koše. Hollywoodský biják za 100 milionů dolarů nikdo neuvidí. Filmová reflexe Viktora Horáka

31.08.2022

Popisek: Režijní dvojice Adil El Arbi a Bilall Fallah je z rozhodnutí korporátních šéfů velmi smutná. Není divu

Warnerovská filmová čistka pokračuje. HBO zažívá vlnu nezdarů. Krátce poté, co vyhlásilo stopku natáčení v Evropě, se vedení streamovacího giganta rozhodlo dlouho připravovanou komiksovku Batgirl „hodit do koše”. Film z batmanovského univerza stál něco mezi 70 až 100 miliony dolarů. Podle testovacích projekcí je film tak špatný, že se studio rozhodlo celý projekt zrušit a započítat ztráty, než aby riskovali další poškození značky. Snímek natočili belgičtí režiséři s marockými kořeny Adil El Arbi a Bilall Fallah, kteří jsou zodpovědní za akční blockbuster Mizerové 4. Jedná se o nejdražší zrušený filmový projekt všech dob, píše magazín Variety. Proč se studio Warner Bros rozhodlo udělat z filmu za téměř 100 milionů dolarů, který je v pokročilé fázi střihu, „trezorový” film?

Podobný projekt je na streamovací služby příliš drahý, ale zároveň není dostatečně velkolepý na to, aby mohl jít do kin. Došlo tak ke kontroverznímu rozhodnutí, než aby společnost riskovala mizerné reakce, tak raději celý film hodí do koše a prostě se na to zapomene. Jde o bezprecedentní rozhodnutí, o to víc šokující, že jde o projekt, který by si minimálně na HBO Max bezpochyby každý fanda komiksů pustil, a navíc má silné obsazení.

Na společném Instagramu režijní dvojice se lze dočíst, jak pyšní, hrdí a nadšení byli na začátku natáčení. O to větší je nyní jejich zklamání

Původní rozpočet filmu byl 75 milionů dolarů, ale konečné náklady na produkci nakonec byly vyšší v důsledku covidových opatření a zdražující se postprodukci. Důvody zrušení nebyly bezprostředně zcela jasné. Společnost Warner Bros médiím sdělila, že rozhodnutí souvisí s „posunem ve strategii našeho vedení“ ohledně HBO Max a komiksového světa značky DC. Zároveň se objevily informace o interních pochybnostech ohledně kvality snímku. „Nevypustíme film, aby vydělal čtvrťák, a nevypustíme film, pokud v něj nebudeme věřit,“ prohlásil šéf filmového impéria Warner Bros. Discovery David Zaslav s tím, že se jedná o celosvětově známé značky. „Soustředíme se na kvalitu. DC je něco, co bychom mohli dělat lépe. A na to se teď zaměřím,” řekl Zaslav s tím, že do filmu bylo investováno i dlouho po konci natáčení. Nový šéf Warnerů se nikdy netajil tím, že by chtěl filmy z DC univerza posílat především na stříbrné plátno a veřejně se hlásil k temně laděným komiksovkám Zacka Snydera. V tom může být také část odpovědi, kdy se snímek prostě nehodil do filmového světa DC komiksů, kde vládne Batman Bena Afflecka.

Batgirl - první snímek v ikonickém kostýmu

Režiséři komiksové Batgirl uvedli, že je situace „zarmoutila a šokovala”. To je ale asi to jediné, co s tím mohou dělat. Kromě toho zveřejnili oficiální prohlášení: „Stále tomu nemůžeme uvěřit. Pro nás jako režiséry je zásadní, aby se naše práce ukázala divákům, a přestože film nebyl zdaleka dokončen, přáli bychom si, aby fanoušci po celém světě měli možnost vidět a přijmout finální podobu filmu osobně. Možná se jim to jednoho dne podaří…” apelují na diváky filmaři. Možná doufají, že se jim podaří to, co se režiséru Zacku Snyderovi podařilo s jeho verzí Ligy spravedlnosti. „V každém případě pro nás jako velké fanoušky Batmana bylo ctí a výsadou být součástí DC, i když jen na krátký okamžik. Batgirl navždy,“ zakončili režiséři své prohlášení.

Hvězdně obsazená komiksovka prý nejde opravit

Podle anonymního zdroje film nejde přestříhat nebo opravit. Konglomerát Warner Bros. Discovery, který společnost Warner Bros. a streamera HBO Max vlastní, uvedl, že pro streamovací službu je film příliš drahý. Na druhou stranu pro uvedení do kin potřebuje snímek ještě další peníze na úpravy, které producenti do filmu vrážet nechtějí. Proto hvězdně obsazený superhrdinský snímek, kde vystupuje např. J. K. Simmons, Michael Keaton nebo Brendan Fraser, nejspíš nikdy nespatří světlo světa. Keaton se navíc vrací v roli Batmana, kterého hrál ve vizuálně uhrančivých snímcích Tima Burtona. Vzhledem k tomu, že Warneři mají exkluzivní práva na hrdiny ze světa DC Comics, tak je vysoce nepravděpodobné, že by filmovou Batgirl prodali některé z konkurenčních videoték.

Adil El Arbi a Bilall Fallah, v době nadšení a pýchy

Zajímavé ještě bude, jestli se proti zrušení komiksovky ozvou nějaká feministická sdružení nebo organizace za práva menšin. Do hlavní role Batgirl byla poprvé za historii DC obsazena latinsko-americká herečka Leslie Grace. S notnou dávkou nadsázky by mě nepřekvapilo, kdyby se některé z dnešních radikálně levičáckých ženských sdružení ohradilo proti tomu, že bohatí a bílí muži z vedení HBO zrušili snímek se silnou akční hrdinkou. Každopádně je nepředstavitelně smutné a neuctivé, že - z hlediska tvůrců a filmařů, kteří na filmu pracovali několik let - se snímek nikdy nedostane na stříbrná plátna k divákům.