BANGER. Výpověď generace Z, rap, drogy a noční Praha. Adam Sedlák pokořil Vary. Filmová reflexe Viktora Horáka

17.08.2022

Popisek: Adam Mišík a Marsell Bendig ve snímku BANGER.

Karlovarský festival byl plný filmů a dokumentů s drogovou a rapovou tematikou. Nicméně druhý celovečerák režiséra Adama Sedláka je suverénně tím nejlepším, co bylo na festivalu z tohoto žánru k vidění. BANGER. je kromě toho také nejlepším filmem letošního roku a troufám si říct, že tu opět dlouho neuvidíme nic tak originálního, ale zároveň diváckého. Snímek má potenciál stát se fenoménem a funguje jako citlivá osobní a stylová výpověď generace Z.

Adam Mišík působí jako pražský dealer a začínající rapper překvapivě dobře a Marsell Bendig je novým hereckým objevem roku. Kromě rappera Sergeje Barracudy se tu objeví pornoherečka Stacy Cruz nebo vycházející hvězdička Anna Fialová. Sex, drogy, rap a temná Praha. Místo kamery iPhone, frenetický obraz, dokumentárně roztřesená a těkající, neklidná kamera. Akčně zběsilý a rušivě stylový střih, desítky vytříbených hlášek a ojediněle působivý vizuál. Film pro mladou generaci, díky kterému mohou rodiče pochopit své děti. Nehledě na to, že hlášky „Voči máš jak toffife!” nebo „Jsem snad vymítač ďábla?” se stanou kultem.

Režisér Adam Sedlák (vlevo) při natáčení

Sedlák, to jméno si zapamatujte

Rapový hit BANGER. je druhým celovečerním počinem mladého režiséra a scenáristy Adama Sedláka. Tvůrce na sebe poprvé upozornil webovou vztahovkou Semestr, která se odehrávala na obrazovkách počítačů a mobilů. Kromě toho se do hlavní soutěže karlovarského festivalu v roce 2018 dostal Sedlákův filmový debut Domestik. Klaustrofobický sportovní thriller o rozpadu vztahu cyklisty a učitelky byl nadšeně uvítán jak kritikou, tak diváky. Letos se absolvent písecké filmové školy opět přihlásil o slovo na MFF KV a znovu svým filmem budí patřičný rozruch: na projekce rapově-drogové jízdy se čekaly dlouhé fronty a film patřil k největším hitům Karlových Varů. Od Adama Sedláka můžeme čekat velké věci - jeho jméno si zapamatujte, ještě o něm uslyšíte.

„Alex má nejlepší kokain v Praze, rozhodne se ale s dealováním seknout. Prodej mu sice vydělal na luxusní oblečení, jako začínající rapper však touží po úspěchu a slávě. Na obzoru se navíc rýsuje slibná příležitost natočit hit s uznávaným interpretem, který by ho mohl dostat mezi top hráče. Cestu do studia však komplikuje jeden malý detail: spolupráce je časově omezená a stojí hromadu peněz. Boj o čas i základní životní funkce začíná,” láká synopse karlovarského festivalu na film BANGER.

Adam Mišík a Marsell Bendig

Dealeři, feťáci, rappeři a instagramové děti

Snímek o pražském dealerovi Alexovi, který touží udělat „banger” se Sergejem Barracudou, vypráví příběh jedné děsivé noci. Jízdy noční Prahou střídají návštěvy hudebních klubů, soukromých párty nebo exkluzivní schůzky v nóbl barech. Kromě dnešní mládeže ujíždějící na rapu a drogách, se tvůrci nebojí ukazovat generaci jejich rodičů, která se také kokainu nebojí - s příslušným pojmenováním Pátečníci. Cameo role příslušníků pražské smetánky jsou více než vděčné a vzhledem k osobnostem i poměrně odvážné: David Černý nebo Pavel Novotný jsou geniální ukázkou toho, že film se ničeho nebojí. Snímek je podrobnou, ale zábavnou a energicky popisnou sondou pražského nočního života. Hudba, drogy, tanec a krutě líbivé podsvětí. Kromě dealerů, zlodějíčků, vyhazovačů a rozmazlených mileniálů dojde také na albánskou mafii, snobskou zlatou mládež a celou řadu dalších roztodivných figurek ze světa hudebních klubů.

Film ulice

Autentický filmový prožitek podtrhuje syrový, ale vytříbený obraz iPhonu. „Rap je hudba ulice a chtěl jsem, aby i BANGER. působil jako film ulice. Volba natáčet na iPhone nebyla snahou ušetřit. Cílem bylo příběh zachytit co nejvěrněji, nechtěl jsem, aby se kamera předváděla jako v rapových klipech,“ dodal k tomu režisér Adam Sedlák. Roztřesená akční kamera se nevzdaluje od postav a málokdy ukazuje větší prostor: je přilepená k hlavním hrdinům a zblízka reflektuje jejich psychické a fyzické stavy. Je to organické, živé a blízkost k hercům vyvolává pocit propojení. BANGER. je důkazem toho, že film s rozpočtem pouhých sedm milionů natočený na mobil může působit mnohem lépe než snímky za desítky milionů. Neumětelské komerční komedie typu Štěstí je krásná věc nebo Muži v říji se mohou učit od režiséra Adama Sedláka nebo kameramana Dušana Husára. Snímek je balzámem na duši mladého člověka: je to okno do života generace mileniálů a na jejich strasti, slasti a noční děsy. Scénář je srozumitelný, jednoduchý, ale zároveň nadčasový, autentický a neskutečně pravdivý, vševypovídající o instagramových dětech. Korunkou na tomto adrenalinem narvaném dortu jsou animované pasáže o kocourkovi a kočičce nebo A-Z kvízu. Geniální spojení popkulturních fenoménů a referencí ze skutečného života s fikčním příběhem, který se ale opravdu mohl stát. Příběh dealera Alexe je jakousi parafrází Jásonovy cesty s agronauty - ale místo chrabrého hrdiny tu je kluk z ulice se značkovým oblečením, který ale také stojí proti „větrným mlýnům”. Je vidět že režisér mladé generaci rozumí a je její součástí.

Rapper Sergei Barracuda

„Potřebuju, aby ty zmr*i konečně znali moje jméno, aby znali můj xicht,“ razí heslo mladý rapper Alex, který se snaží prorazit v hudební sféře. Alexova filmová odyssea je ale předem odsouzena k zániku: divák by rád Alexovi pomohl, ale „tam vzadu” moc dobře víme, že ten kluk skončí špatně. Temně kruté finále může působit trochu jako klišé, ale je to logické vyústění. Problémy se během noci vrší na sebe: Alexův krachující vztah, pečení „drogového dortu”, chybějící peníze a hudební kariéra na bodu mrazu. Všechno je špatně a ten mladý kluk se pouze snaží přežít. Chce udělat dobrou věc, ale zašel příliš daleko. BANGER. je jedním z nejodvážnějších filmů posledních let, který se ničeho nebojí, přichází s vlastním suverénním stylem a silnou výpovědí o generaci Z. Nabízí pohled do duše dnešních mileniálů: krutě syrový, pravdivý a realisticky znepokojující. Jednoznačně jedno z nejlepších překvapení 56. ročníku karlovarského festivalu.