Gray Man: Jak utratit 200 miliónů dolarů za průměrné akční béčko. TV reflexe Andrey Musilové
04.08.2022
Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Ryan Gosling jako Šestka (očividně v pražské tramvaji)
Do letní okurkové sezóny Netflix konečně zařadil pecku, o které se má ještě dlouho mluvit. Popravdě, nejsem úplně přesvědčená, že jenom v dobrém. Pojďme se ale podívat tomuto akčnímu bublajícímu guláši pod pokličku.
Velkolepý rozpočet v přepočtu téměř 5 miliard korun, ze kterého odkáplo 750 miliónů korun Praze, kde se natáčely hlavní akční scény. Skvělé lokality, to nejlepší z filmových triků. Kde se mohla stát chyba? Například v přiblblých hláškách ve scénáři. Nebo ve většině postav, které se urputně snaží vyplnit svou prázdnotu aspoň náznakem vnitřního napětí. Když vám chybí poctivý základ, nezachrání to triky ani sebedokonalejší kulisy, které v Praze dostaly pořádně na frak.
Gosling jako Šestka nesahá Bondovi ani do pasu, navzdory popkulturním odkazům
Režisérsky se Graymana ujali bratři Joe a Anthony Russo (Captain America, Avengers, Cherry), kteří jsou kromě nehynoucí popularity za akční blockbustery ověnčení také společnou cenu Emmy za komediální seriál Arrested Development. Joe Russo se zároveň podílel i na scénáři podle knižní předlohy Marka Greaneyho.
Joe a Anthony Russo (vpravo) při natáčení
Hlavní roli agenta „Šestky“ hraje talentovaný Kanaďan Ryan Gosling (Blade Runner 2049, První člověk, Drive). Mimochodem, jsem docela zvědavá, jak oproti Gray Manovi vyzní jeho další role v chystané akční komedii Barbie. Jaký Šestka je? Ze všeho nejvíc nevýrazný, a to právě díky tomu, jak se do puntíku snaží naplnit roli správňáka. Rádoby vtipný dareba se srdcem na pravém místě a očima opuštěného štěňátka. Nějaké ty jedinečné charakterové pihy na kráse byste hledali marně, ostatně i do kriminálu se dostal vlastně tak trochu za dobrou věc. Pokud máte rádi přehledné černobílé postavy, proč ne. V opačném případě budete občas záporákovi Lloydovi fandit, aby ho zmáčknul ještě o trochu víc.
Parťačkou je mu Ana de Armas (Sergio, Kubánská spojka). Ikonického záporáka hraje Chris Evans, kterému aspoň za mě sadistické a slizké výkony sedly ještě víc než jeho nejslavnější role Captaina Ameriky. Za zmínku stojí i herecký výkon teprve třináctileté Julie Butters (Tenkrát v Hollywoodu).
Maximální vytěžení žánru, nebo vykrádačka? Tak trochu obojí
Agent CIA a profesionální zabiják v jedné osobě, to je agent Šestka (protože Sedmička už byla zabraná, jak vysvětluje neteři svého šéfa). Jednoho dne je přivolán na akci, kde má nenápadně odprásknout podezřelou osobu s kompromitujícími materiály. Přitom ale zjistí, že touto nežádoucí osobou je jeho kolega, agent Čtyřka s nepříjemnou zprávou. Síť agentů s kriminální minulostí má být definitivně odstraněna. Kdo je teď na mušce? Nikdo jiný než Šestka s předaným medailonkem napěchovaným kompromitujícími materiály na jednu z divizí CIA.
Šestka a Dani Miranda v podání Any de Armas
Po krku mu kromě CIA jde i nájemný zabiják Lloyd, vyžívající se v mučení svých obětí. Aby toho nebylo málo, musí Šestka kromě svého vlastního kejháku ubránit i unesenou neteř svého šéfa. Ta sice působí navenek dojmem nafrněného puberťáka, pod rádoby drsnými komenty se ale skrývá sněhová vločka po náročné operaci srdce.
Pro fanoušky i hatery Prahy: Mrkněte, jak dostanou na frak ulice i celé čtvrti
Natáčení akčních scén přineslo do Prahy aspoň nějaké zpestření během stojaté covidové sezóny, a mimo jiné také pěkný balík peněz. Žižkov, Staroměstská, ale i korporátní věžáky na Karlíně, to všechno se mihne a buď zmizí v plamenech, nebo se přemění v úplně jinou lokalitu. Karlínský komplex Futurum tak věrohodně napodobí rozjetou párty v Bangkoku.
Chris Evans jako padouch Lloyd Hansen
V záplavě přestřelek s českou policií ale stejně nejvíc vynikne epický závěrečný zápas dobra se zlem v jezírku. Až tady se totiž najde chvíle pro dokonalou souhru každého úderu, motivací a emocí hlavního kladného a záporného hrdiny.
Celkovým vyzněním Gray Man připomíná jednu z velkolepých úvodních scén z oslav nového čínského roku. Dokonalý vizuál, vybuchující pyrotechnika, skvělé kostýmy. Jakmile ale bouchne poslední rachejtle, nezůstane žádný jedinečný dojem ani otázky, které by vás provázely ještě ráno po probuzení. Po konzumaci tak zbyde jen chuť zajít si na pořádné filmové „žrádlo“ někam jinam.

Vložil: Andrea Musilová