ČT sází na jistotu, StarDance ale chybí. Poslední Případy 1. oddělení, čtyři komedie Jiřího Vejdělka... TV glosář Ely Novákové

25.07.2022

Popisek: Taky máte rádi Jiřího Langmajera? Pak se můžete těšit na jeho další skvělý výkon v televizní komedii scenáristy Marka Epsteina a režiséra Jiřího Vejdělka Bezva zuby na zásnuby.

Česká televize je v nelehké finanční situaci, přesto má na další sezónu pro diváky nachystanou slušnou porci novinek dramatické tvorby. Jen vrcholu zábavy v podobě StarDance se letos nedočkáme.

Trochu nečekaně se po Devadesátkách, které byly preqeulem dvou řad seriálu, vrací tým, vyšetřující vraždy v 21. století. Všechno mělo skončit druhou řadou a tím, že Josef Mareš, bývalý ředitel oddělení vražd krajského ředitelství Policie České republiky v Praze, odešel do civilu. Jako scenárista se rozhodl vrátit na počátek své kariéry, kdy se podílel na vyšetřování kauzy orlických vražd, vraždy manželky kontroverzního podnikatele Ivana Jonáka, vraždy spojené s nelegálním obchodem s lehkými topnými oleji a dalších zločinů, ostře sledovaných veřejným míněním v 90. letech minulého století. Seriál Devadesátky byl mimořádně úspěšný, Josef Mareš ale už neměl mnoho chuti do dalšího psaní.

Případy 1. oddělení

Scenárista Josef Mareš přivedl v Případech 1. oddělení na obrazovku tým elitních vyšetřovatelů, ale po česku. Naši detektivové jsou prostě jiní než američtí agenti, ale tuzemskému naturelu mnohem bližší, od rady Vacátka přes kapitána Tůmu a majora Kalaše až po kapitána Exnera.

Pár případů ještě zbylo

„Byli jsme si skoro jistí, že další řada Případů už nebude. Vyčerpali jsme zajímavé  případy i policejní témata. Škrtnutím sirky byl náhlý odchod Pepy Mareše od policie. Proč to Pepa položil? Až při hledání příčin mi začalo docházet, že zajímavá profesní témata roky ležela na chodníku před Krajským policejním ředitelstvím v Kongresovce, jen jsem je neviděl,“ vzpomíná scenárista seriálu Jan Malinda.

Po šesti letech ale seriál ožil i proto, že Josef Mareš byl často dotazován, jestli nepíše další příběhy. Iniciátorem byl i Ondřej Vetchý. „Netlačil na mě,“ řekl Josef Mareš na tiskové konferenci České televize, „jsme přátelé, vídáme se, mluvili jsme o tom. Pochopil jsem, že by mu nevadilo hrát v dalším pokračování.“

Třetí řada je podle něj definitivně také tou poslední. Vedle známé sestavy vyšetřovatelů v čele s Ondřejem Vetchým se v ní objeví i nové postavy, nové vyšetřovací postupy a nové formy kriminality, které s sebou přináší technologický rozvoj. Seriál natočili podle scénáře Jana Malindy a Josefa Mareše režiséři Peter Bebjak a Michal Blaško. Stejný autorský tým stál i za předešlými řadami. Pokud máte rádi volnější vypravěčské tempo a baví vás sledovat souhru elitního českého týmu vyšetřovatelů, máte se určitě opět na co těšit.

Vetchý Případy 1. oddělení

Za vším hledej Vetchého. Tedy přinejmenším za dalšími případy známé party vyšetřovatelů v čele s majorem Tomášem Kozákem, který nechuť scenáristy do dalšího psaní nakonec zlomil.

Dominantní ženy v podání Jarchovského a Hřebejka

Scenárista Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk mají na společném kontě řadu filmových úspěchů. S Michalem Sýkorou spolupracovali pro Českou televizi již na filmech ze série Detektivů od Nejsvětější Trojice. Jejich nová minisérie Pozadí událostí je ale jiná. Proplétají se v ní různé podoby partnerských vztahů, střety ambicí, specifika univerzitního prostředí a zločin. „Myslím, že je to vlastně taková psychologická komedie o mužích a ženách a proměňujícím se genderovém vzorci, měnícím se statutu mužství a ženství. Zločin slouží jako katalyzátor příběhu. Ženské postavy jsou dominantní a myslím, že jsou v naší minisérii silnější než muži,“ přibližuje Pozadí událostí režisér Jan Hřebejk. V čtyřdílné minisérii se objeví například Jiří Havelka, Petra Hřebíčková, Jitka Čvančarová, Martha Issová, Sarah Haváčová. A aby bylo jasno, nepůjde o žádný extrémní feministický příběh. Děkanka Filozofické fakulty se rozhodne jen pustit do řešení problému starého jako vysoké školství, vztahů mezi pedagogy a studentkami.

Hřebíčková Havelka Pozadí událostí

Petra Hřebíčková a Jiří Havelka jako sourozenci Soňa a Vojtěch v minisérii Pozadí událostí

Bez Vejdělka bychom se asi nezasmáli

Komedie Jiřího Vejdělka jsou sice plné stereotypů a ošoupaných pohledů na vztahy mezi muži a ženami, diváci se u nich ale baví a mají je rádi. Tentokrát se režisér poprvé rozhodl kývnout na nabídku České televize a pustil se do komediální minisérie. Co se všechno může stát, když vaše plány naruší nečekaný zdravotní problém? To je ústřední téma čtyř příběhů Bezva zuby na zásnuby, Ruce v záruce, Ledviny bez viny a S písní v tísni. „Jde o mou první práci přímo pro Českou televizi. V tom, zda jde film do kina, anebo rovnou na obrazovku, však nedělám rozdíl. Vždy, když jde o komediální žánr, to musí být natočeno zcela precizně a působit to dojmem, že na tom vůbec nic není,“ říká režisér Jiří Vejdělek, který do svých snímků obsadil například Jiřího Langmajera, Elišku Balzerovou, Annu Fialovou, Annu Polívkovou či Hynka Čermáka.

Polívková Ruce v záruce

Anna Polívková jako manažerka v oboru globálního finančnictví Lenka v komedii Ruce v záruce

Experiment na obrazovce neuvidíte

Různé úhly pohledu, různé časové linie, dva lidé, jedna situace. Neotřelý seriál Pět let, který vznikl pro internetovou platformu České televize iVysílání, je dílem mladých začínajících autorů, scenáristky Sáry Zeithammerové a režiséra Damiána Vodráška. V deseti patnáctiminutových epizodách se bývalí spolužáci vracejí po pěti letech k svému poslednímu komplikovanému setkání na maturitním plese. On si na ten večer skoro nepamatuje, ona tvrdí, že ji tenkrát znásilnil. A divák do poslední chvíle neví, na čí straně je pravda. V seriálu se objeví například Alžběta Malá, Samuel Toman, Simona Lewandovská, Pavel Řezníček, Vanda Hybnerová a další. Internetové seriály bývají zajímavým překvapením a i tentokrát je jistě na co se těšit.

Habnerová Pět let

Vanda Hybnerová v seriálu Pět let

StarDance až příští rok

Pokud jste se těšili na televizní vrchol sezóny v podobě skvěle provedených společenských tanců a vkusně vtipné moderování Marka Ebena a Terezy Kostkové, letos se nedočkáte. Produkce po loňském ročníku, kdy byla soutěž ovlivněna koronavirovou epidemií a odpadali soutěžící i jejich taneční partneři, začala řešit s držitelem licence změnu pravidel. Ta totiž nařizují, že když se někdo, byť i z důvodu nemoci nebo karantény, nemůže dvakrát zúčastnit soutěžního večera, automaticky je vyřazen. Jednání ale trvala příliš dlouho na to, aby ČT stihla letošní ročník připravit. Další ročník StarDance se tedy bude konat až na podzim 2023. Televize tak má dostatek času domluvit soutěžící, kteří si na přípravu a samotnou soutěž musí ve svém kalendáři vyhradit nemálo času.