Smrt českým seriálům. Streamovací gigant HBO končí s natáčením v Česku. TV reflexe Viktora Horáka
20.07.2022
Foto: HBO (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Snímek z vynikající minisérie Pustina (Zuzana Stivínová v hlavní roli)
Televize a streamovací platforma HBO ohlásila stopku pro natáčení seriálů a filmů v evropských zemích. Téměř po 13 letech tak končí producent řady kvalitních seriálů, filmů a dokumentů, které v českých luzích a hájích takřka neměl konkurenci. Kvůli sloučení mateřské firmy WarnerMedia se společností Discovery už tuzemská videotéka HBO nebude produkovat původní český audiovizuální obsah.
Z nabídky zmizel cestopisný gastroseriál Spolu a hladoví nebo špionážní minisérie Bez vědomí. Kromě toho se na obrazovkách HBO neobjeví slovenský seriál Víťaz od Jana Hřebejka, který je aktuálně v postprodukci. Česko v tom ale není samotné: HBO plánuje omezit tvorbu napříč celým starým kontinentem. Původní obsah má natáčet pouze ve Španělsku a Francii. Je to velká rána pro filmový průmysl - a pro ten tuzemský zvlášť. Laťku kvality tu dosud nastavoval právě tento televizní obr, ale kdo ho nahradí? Česká televize má teď dost svých problémů s proškrtáváním rozpočtu a proto se bojím, že pojem „quality TV” bude určovat divácky průměrné Voyo.
Cestopisný gastroseriál Spolu a hladoví. Lukáš Hejlík se svou dcerou Klárou.
HBO v oficiálním stanovisku píše: „Rozhodli jsme se odstranit omezené množství původních pořadů z HBO Max a také ukončit naše úsilí o tvorbu původních pořadů pro HBO Max v severských zemích a střední Evropě,“ uvádí videotéka pro magazín Variety s tím, že v těchto regionech bude i nadále objednávat „místní obsah pro lineární kanály společnosti Warner Bros. Discovery”. „Budeme nadále významně nakupovat místní obsah z produkce třetích stran pro použití v našich streamovacích službách,“ uzavírá společnost pro Variety.
Škrty, škrty, škrty
Je to smutným, ale pochopitelným krokem. Nejvíce to ale zasáhne naše tvůrce a tudíž naši kulturu. Společnost produkovala ve světě ceněné seriály a dokumenty, které nepodpořily tuzemské televize nebo produkce. Měla světové zázemí, disponovala velkorysými rozpočty a cílila na mezinárodní publikum. Kromě stopky pro možné budoucí projekty tak na HBO Max tuzemští diváci nenajdou některé pořady jako je právě Bez vědomí nebo Spolu & hladoví. Firma ale také může začít propouštět své zaměstnance a omezovat nákup obsahu od jiných produkčních firem či televizí. Vedení videotéky v čele s šéfem Davidem Zaslavem má v plánu - v rámci fúze firem Warner Bros. a Discovery - seškrtat rozpočet HBO o tři miliardy dolarů (téměř 72 miliard korun).
Hořící keř. Na snímku Jan Budař a Táňa Pauhofová
Kromě Česka se škrty a rušení natáčení týkají také severských evropských zemí, střední Evropy, Nizozemí a Turecka. V Evropě hodlá streamer natáčet původní obsah už jenom ve Francii a Španělsku. Zato ve Francii ještě nezprovoznil novou službu HBO Max a ve Španělsku cílí na španělsky mluvící publikum: tudíž kromě Pyrenejského ostrova prodává seriály do celé Latinské Ameriky.
Tvrdá rána pro český seriálový svět
„Naším” hlavním problémem bude, že HBO už nebude podporovat tuzemskou „quality TV”. Přitom videotéka byla první, která tento světový trend do Česka přivezla: prvním tuzemským projektem bylo historická minisérie Hořící keř o soudní bitvě po smrti Jana Palacha od scenáristické hvězdy Štěpána Hulíka a mezinárodně renomované režisérky Agnieszky Hollandové. Divácky nejoblíbenějším pořadem českého HBO je romantický seriál Až po uši od Jana Hřebejka, který vychází z izraelského formátu. Další ceněnou minisérií je krimithriller Mamon v režii Vladimíra Michálka s Matějem Hádkem jako investigativním novinářem v hlavní roli. Seriál také vychází ze severského formátu, ale hlavní téma minisérie nenápadně upomínalo na tehdy horkou kauzu kolem vytunelování mosteckých uhelných dolů. Největšího kritického uznání se ale dostalo minisérii Pustina, kterou opět napsal Štěpán Hulík a režíroval ji autor karlovarských znělek Ivan Zachariáš a Alice Nellis. Seriál připomíná populární seriálovou vlnu „scandi noir”, využívá temnou a pochmurnou atmosféru mosteckého kraje a kombinuje tísnivé sociální drama s prvky thrilleru a detektivky. Zatím posledním seriálem, uvedeným na obrazovkách HBO je špionážní dobovka Bez vědomí z přelomu Sametové revoluce. Rozporuplně přijímanou retropodívanou s Táňou Pauhofovou v hlavní roli opět režíroval Ivan Zachariáš a nevzbudila tolik pozornosti a uznání, jako přelomová Pustina. Přesto se stěží dá srovnávat s tím, co „pásově” vyrábí komerční televize a směle konkuruje stěžejním seriálům ČT.
Minisérie Mamon
O budoucnosti posledního připravovaného seriálu Víťaz pro slovenskou odnož HBO toho mnoho nevíme. Dramatická minisérie má pojednávat o tom, jak se bývalý slovenský premiér po letech úřadu opět vrací za svojí rodinou a jak se aklimatizuje z politického života opět do prostředí „normální rodiny”. Sérii režíruje Jan Hřebejk a scénář napsala Zuzana Dzurindová (dcera slovenského premiéra) se svým partnerem Peterem Nagym. Podle dosud dostupných informací seriál nebude v nabídce videotéky: údajně má být prodán nějaké konkurenční televizi nebo streamovací platformě. Každopádně seriál je v postprodukční fázi: ladí se detaily, stříhá se, barví a dodělává zvuk. Režisér Hřebejk během rozhovoru KVIFF Talk v rámci karlovarského filmového festivalu uvedl, že seriál „spatří světlo světa”.
Chystaný seriál Víťaz. Ady Hajdu jako bývalý slovenský premiér a Ivana Chýlková jako jeho žena.
Celkově jde ale o tvrdou ránu českému seriálu. HBO totiž působilo jako tzv. laťka kvality. Udávalo seriálové trendy v české tvorbě a televizním projektům dopřávalo čas a péči. To teď končí a otázkou je: kdo bude udávat onu pomyslnou „laťku kvality” teď? Česká televize má dost svých vlastních starostí: musí seškrtat 200 milionů v rozpočtu, bojuje s inflací postiženými koncesionářskými poplatky, propouští stovky zaměstnanců, ruší kanál ČT3 a omezuje vlastní hranou i dokumentární tvorbu. Televize Prima má do konce roku spustit vlastní streamovací platformu, ale producent ZOO nebo Slunečné asi nenatočí druhý Hořící keř. Zatím to vypadá na ambiciózně se rozvíjející nováckou videotéku Voyo, která sází na reálné předobrazy svých minisérií: Iveta, Guru nebo Případ Roubal. Přesto ale nejde o známku vysoké kvality, která by ze seriálů dělala mezinárodní až světovou podívanou. Tato otázka je zatím ve hvězdách. Jedno je ale jisté: konec HBO v českém filmovém průmyslu je těžkou ztrátou pro tuzemskou kulturu.


Vložil: Viktor Horák