Pánský klub je plný chcípáckého testosteronu a sexistických vtípků. Filmová reflexe Viktora Horáka

13.07.2022

Popisek: Milan Šteindler jako neomalený erotoman a notorický záletník Eda

Do českých kin přichází letní komedie Pánský klub režiséra Matěje Balcara, která pobaví, ale nečekejte nic překvapivého. Je to slušná, průměrná a trochu sexistická komedie, kterých se v Česku točí desítky. Adaptace populární stejnojmenné divadelní hry Divadla Na Jezerce se pyšní hvězdným obsazením: Jiří Mádl, Bolek Polívka, Zdeněk Žák, Milan Šteindler, Hana Vágnerová a Patricie Pagáčová jsou silným diváckým magnetem.

Ženy v běhu, Muži v říji, Život je život, Láska je láska... To je pouze skromný výčet z podobně znějících českých komedií. Jak názvy, tak scénáře a zpracování mají tyto filmy víceméně podobné. Všechny snímky jsou líbivě natočené, plné slunných dní a hezkých záběrů, hezkých lidí a nablýskaného prostředí. Je tam také hodně product placementu a známých hereckých tváří. A teď se vedle nich postavil nový snímek Pánský klub.

V hlavní ženské roli debutuje Kristýna Hrušínská jako terapeutka, která vede klub nevypočítavých eroticky závislých mužů. Jenom je škoda, že debut jedenatřicetiletého režiséra Balcara je jednou z dalších „poprcávacích” komedií, kterých vzniká více, než je zdrávo. Tuzemský trh si to žádá, divák je pán a producenti to plní: proto vzhůru za muži, kteří „mají rádi ženy”.

Terapeutka Linda v podání Kristýny Hrušínské

Muži, kteří mají rádi ženy

Pánský klub je filmovou adaptací stejnojmenného úspěšného divadelního hitu, který je beznadějně vyprodaný na domovské scéně Divadla Na Jezerce. Debut divadelního a filmového režiséra Matěje Balcara je plný hvězdných tváří, letní atmosféry, zdánlivé pohody, ale také přetvářek, podvodů, podbízivých hlášek a prvoplánového humoru. Líbivě natočená komedie plná vybroušených záběrů ale pokulhávající scénář neukryje. Film je řemeslně dobře natočený, prosluněné záběry dotváří pocit bezstarostného léta, ale příběh převracející samotný princip terapie jde sám proti sobě. Pánský klub umí pobavit, párkrát se zasmějete u postpubertálního vtípku a rychle a svižně uteče: to ale nezabrání diváckému dojmu, že u filmu trochu „hloupnete”.

Námět o skupině „sexuálně a eroticky závislých” mužích, kteří svůj „kryptonit” chodí léčit na sezení s přitažlivou a mladou terapeutkou Lindou v podání Kristýny Hrušínské, sám o sobě může skýtat jistý potenciál. Nečekejte nějaké sofistikovaně propracované artové drama, ale jako výchozí bod pro komerční filmovou komedii by to jistě stačilo. Učitel bojící se vlastní ženy a lačně koukající na své žákyně, stárnoucí záletník na online seznamkách, nadržený panic a sběratel porna a bohém v pozdním věku se scházejí ve škole a léčí si své mindráky se ženami.

Boleslav Polívka jako scenárista Přemek, Martin Leták jako ajťák Martin, Kristýna Hrušínská a Zdeněk Žák jako rocker Gigi

Feministky ať zůstanou doma

Film musíte brát s notnou dávkou nadhledu: moderní feministky a levicově smýšlející diváci ať radši zůstanou doma. Nejde jenom o to, že byste zbytečně vyhodili pár stovek, ale ještě byste s hrůzou koukali na průměrnou podívanou, která si střílí z klasicky „chlapských” stereotypů. Nečekejte žádnou genderově korektní zábavu, ale poměrně jízlivou jízdu s peprnějším humorem, než bývá normálně. Snahu o nekorektní humor a popření moderních praktik - co se týče pseudogenderových válek mezi muži, ženami a „těmi dalšími” - na tomto snímku oceňuji. A tvůrci budou určitě cílem celé řady kritiků, právě kvůli onomu „chlapáckému” humoru.

Scénář padá, ale Polívka a Šteindler táhnou

Po shlédnutí v kině mám po filmu rozpačité pocity: nevím, jestli to měla být nahláškovaná komedie, divácká řechtačka, nebo romantika? Vlastně to byl jakýsi filmový mix komedie s menší dávkou vtipů, pokusem o nekorektní a sexistický humor a trocha té genderově nevyvážené romantiky. Upadající a děravý scénář se snaží vyrovnat alespoň hvězdné obsazení. Film nejvíce táhne Bolek Polívka v tragikomické roli postaršího scenáristy, kterému zemřela žena a nového vztahu se bojí. Role šovinistického burana a „prasáckého” cyklisty výborně sedla Milanu Šteindlerovi, který se jí zhostil s chutí jak na divadle, tak ve filmu. Jiří Mádl byl solidní v roli zakřiknutého a lehce „úchylného” středoškolského pedagoga, který má vlhké sny o svých žákyních, dvě děti a hysterickou manželku na krku a bizarně nastupující vztah s terapeutkou.

Jiří Mádl jako nesmělý učitel Cyril

Zbytek hereckého osazenstva byl průměrný až lehce unylý a příběhová linie mezi Zdeňkem Žákem a Janem Hrušínským – která podle moderních genderově korektních klauzulí se propisuje už i do českých komerčních komedií – mi osobně přišla dost křečovitá a nešikovně vyprávěná. Celý příběh ale upadá na tom, že hlavní postava terapeutky Lindy je vlastně dost zvrácená a dělá přesný opak toho, co by terapeut měl dělat. Její nešikovnost a postranní úmysly spíše než smích a soucit vyvolávají rozhořčení, nepochopení a někdy až trapné koulení očima. Ostatně celý snímek je poměrně zvrácený a vypráví tragické mikropříběhy ze „sluníčkového” pohledu. Ukazuje barevný a veselý svět přesto, že svět těchto milovníků žen a občasných záletníků je vlastně dost tragický a smutný.

Zkrátka a jednoduše: film je to líbivý, místy vtipný, hezky natočený, dobře obsazený, ale neskonale podbízivý a trochu jednodušší. Nečekejte film, který vás uhrane a budete se na něj chtít podívat znovu - ale pokud poběží za rok v televizi, tak se u něho můžete klidně zdržet. Každopádně jako komedie funguje poměrně bez problémů a onen bizarně sexistický a trochu „hloupoučký” scénář se Pánskému klubu dá odpustit. Minimálně jedno jsem si z filmu odnesl: posezení s pivem na dejvickém nádraží může být opravdovým lékem.