Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Deník z Varů. Pomalu se blížící konec festivalu: gangy Benicia del Tora, půlnoční bizáry a Tros Sketos. Filmová reflexe Viktora Horáka

09.07.2022
Deník z Varů. Pomalu se blížící konec festivalu: gangy Benicia del Tora, půlnoční bizáry a Tros Sketos. Filmová reflexe Viktora Horáka

Foto: KVIFF (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)

Popisek: Benicio del Toro přijel ve středu a zdržel se téměř až do konce festivalu.

Karlovarský festival se pomalu, ale jistě blíží do finále. Smáčené chodníky se vyprázdnily a návštěvníků znatelně ubylo: zato festivaloví hosté jsou v plném složení. Geoffrey Rush si užívá už několik dní karlovarských kolonád, Benicio del Toro dnes představil krimi Traffic - nadvláda gangů a do Varů také přijela tuzemská hvězda Bolek Polívka. Divadelní prkna karlovarského divadla ovládla legendární skupina Tros Sketos, která se po 20 letech vrací na filmový festival. Kromě toho v Thermalu představil Bolek Polívka melancholické drama Zapomenuté světlo.

Po čtvrtečním deštivém dni se v pátek vyčasilo a kromě desítek filmů festival nabídl speciální akci: představení Tros Sketos. Trojice známých umělců: grafik Aleš Najbrt, výtvarník František Skála a sochař Jaroslav Róna se vrátili téměř po 20 letech na MFF KV v karlovarském divadle. Mezi širokou veřejnost se hybridní umělecká skupina Tros Sketos dostala díky tomu, že v roce 2002 ztvárnili znělku 37. ročníku karlovarského festivalu. „Již z plakátu působili velmi tajemně a většina návštěvníků udiveně kroutila hlavami se slovy Co jsou jen tihle zač? Jejich pam pam, které předcházelo každému filmu, zcela ovládlo tamní atmosféru a znělo v uších nejen festivalovým návštěvníkům, ale celému národu ještě dlouho poté,” dodává k tomu vedení festivalu. Hudebně-divadelní komické představení navštívila smetánka festivalu včetně Jiřího Bartošky, Geoffreyho Rushe a Benicia del Tora.

 

Tros Sketos 

 

Vystoupení Tros Sketos si nenechali ujít ani Patrick Murphy, Adam Pajgrt a Benicio del Toro

Během předposledního dne uvedl portorikánský herec Benicio del Toro kriminální drama Traffic - nadvláda gangů o boji policie s drogovou mafií na americko-mexických hranicích. Není proto náhodou, že dekádu poté ztvárnil del Toro jednu z hlavních rolí drsného thrilleru Sicario, který se také zaměřuje na bitvu mezi elitními agenty a narkobarony. Hvězdný host pozdravil festivalové diváky na červeném koberci a po filmu následovala debata ve Velkém sále hotelu Thermal, kde herec uvedl, že během přípravy na roli konzultoval scénář s agenty DEA. „Měl jsem pár známých v DEA a řešil jsem s nimi vývoj své postavy, aby byla lépe uvěřitelná a realistická,” dodal herec z Portorika. Del Toro také ocenil hudební vystoupení Tros Sketos, „českou kachnu k večeři” a největší sál v západních Čechách, stejně jako publikum, které jeho formativní film z roku 2000 navštívilo.

 

Geoffrey Rush uvedl ve Varech tři filmy

Slabé půlnoční bizáry 

Půlnoční projekce patří k oblíbeným a hojně navštěvovaným „festivalovým artiklům”. Pokud tedy máte odvahu jít v půlnoci do kina - po náročném dni, který je plný filmů, besed a samozřejmě i drinků. Většinou se jedná o pokleslejší žánry: horory, brakové thrillery nebo fantasmagorické detektivky či komedie. Jejich kvalita je ale značně rozporuplná: navštívil jsem výborné filmy jako thriller Pig nebo stylový horor Mandy - kult pomsty, shodou okolností oba filmy s Nicholasem Cagem nebo atmosférické artušovské drama Zelený rytíř. Ale také jsem mnohokrát litoval, že jsem o půlnoci nešel radši do baru. Letos se mi to stalo znovu: bizarní filipínský snímek Leonora nikdy nezemře a senegalský thriller Saloum jsou opravdovým zklamáním.

 

 

Filipínský snímek Leonora nikdy nezemře (na snímku nahoře) se snaží být vizuálně „hravým” a příběhově „pestrým” audiovizuálním dílem, ale daří se jí být pouze nepochopitelnou vizuální hříčkou. Příběh o postarší scenáristce, které spadla televize na hlavu, se vrací ke svému původnímu řemeslu. Filmové příběhy se jí ale promítají do reálného života a snímek se vrhne do mixu metaversů, které není jednoduché odlišit. Bohužel kombinace akčních kung-fu bitek a zákulisí televizních pořadů je pouze rozbředlým, až amatérsky natočeným levným spektáklem s pokusy o odkazy na slavné filmy hongkongské akční školy.

 

 

Podobně to je i s hororovým thrillerem Saloum (na snímku nahoře) z produkce Senegalu a Francie. První necelá hodina se nese ve stylu akčního loupežného thrilleru, kde je zajímavě reflektovaná problematika senegalských domácích milic a obchodu s drogami. Problém nastává, když se pašeráci drog musí ukrýt v senegalské pustině, která je sužována jakýmisi pekelnými entitami. Jsou tu jasně patrné odkazy na spaghetti westerny a vizuální inspirace ve filmu noir. Kamera, zvuk a folklórní africká hudba tvoří výbornou atmosféru pustých plání, dronových záběrů na husté pralesy a zapadlé africké vesničky. Snímek ale upadá především kvůli slabounkému až béčkovému scénáři, který připomíná filmy Stevena Segala. Akční sekvence jsou dobře natočené, ale divák nemá šanci pochopit ani kus příběhu - což z filmu dělá spíše líbivý videoklip, který vám sebere zbytečných 84 minut života.

 

Delegace k Zapomenutému světlu: Polívka, Michálek a Veronika Žilková

Tímto se letošní 56. ročník karlovarského festivalu pomalu, ale jistě loučí s diváky. V pátek uvedl poslední host festivalu Bolek Polívka drama Zapomenuté světlo z roku 1996. Projekce v srdci festivalu se zúčastnil také režisér Vladimír Michálek a herečka Veronika Žilková. Nezbývá než vyhlásit vítěze Hlavní soutěže a vedlejší soutěže Proxima - a také předat ocenění festivalovým hostům.

 

Vložil: Viktor Horák