Deník z Varů. Karlovarský festival je v plném proudu a kolonády víří filmem a značkami. Filmová reflexe Viktora Horáka

06.07.2022

Popisek: Jednou z letošních novinek karlovarského filmového festivalu je KVIFF.TV Park

Pražící slunce, zástupy lidí a záplava značek. I to je Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. Kromě záplavy filmů, plakátů, davů návštěvníků, celebrit a filmových delegací je karlovarský festival “zaplavený” značkami. Kolem hotelu Thermal kolují stovky návštěvníků, kteří odpočívají v Smetanových sadech a vstřebávají atmosféru jediného áčkového festivalu v Čechách.

Novinkou letošního festivalu je kromě unikátní červené architektonické novinky KVIFF.TV Parku také monumentální NFT dílo, které je největším svého druhu v Evropě. Ve Smetanových sadech vedle prvorepublikových Alžbětiných lázní je téměř dvacetimetrová ledpanelová stěna, která promítá NFT pohyblivé grafické obrazy turecko-amerického vizuálního umělce Refika Anadola.

Projekce největšího NFT díla v Evropě od turecko-amerického umělce Refika Anadola

Je samozřejmostí, že by karlovarský festival nevznikl bez sponzorů a partnerů. Letošní už 56. ročník MFF KV je ale plný značek a log. Park v Smetanových sadech patří novému partnerovi v podobě obchodního řetězce Rohlik.cz. Společnost zde nabízí kromě večerních koncertů také bistro s výborným jídlem během celého dne. Osobně bych doporučil snídani v podobě croissantu s míchanými vajíčky a double espressem na ledu za příjemných 150 korun. Určitě lepší, než si koupit pizzu z okénka na třídě T. G. Masaryka, která se vyšplhá až k 450 korunám za porci. Inflace, ekonomická krize, následky covidu a války na Ukrajině jsou stále přítomné i během největšího filmového svátku v Česku. Trochu bizarní jsou také už letité stánky benzínky Orlen aneb Benzina, kde si můžete koupit jejich “proslavený” párek v rohlíku. Zatímco streamovací společnost Mall TV zrušila svůj stánek v parku, což ale kompenzuje Vodafone “chill zóna” s projekcemi dokumentů nebo lekcemi animace pro ty nejmenší.

Terasy Thermalu a Hvězdy zítřka

Na terasách Thermalu se mačkají představitelé českého showbyznysu: Emma Smetana, Radka Třeštíková nebo herci Martin Finger či Matěj Ruppert. Vítězné snímky MFF KV zatím neznají svého vítěze, ale scenáristická soutěž Hvězdy zítřka už vyhlásila své výsledky. První cenu, vyhlašovanou Filmovou nadací, vyhrálo “drama s prvky ironické komedie” Neposlušné děti od Davida Semlera. Scénář pojednává o tlumočnici znakového jazyka, která chce obnovit dávné pouto mezi trestancem a jeho neslyšícím synem. Dalšími oceněnými tvůrci pod záštitou ČT, Innogy a Filmovým studiem Barrandov jsou režiséři a scenáristé Petr Kazda a Tomáš Weinreb, kteří na sebe před lety upozornili syrovým černobílým artem Já, Olga Hepnarová. Uspěli s textem Les o rodině, kterou zásadně ovlivní přírodní katastrofa. Dalšími oceněnými je Pavel Gotthard s biografickým scénářem o herečce Vlastě Chramostové nebo televizní tvůrce Viktor Polesný o umírání Klementa Gottwalda z pohledu doktorů.

KVIFF.TV Park před hotelem Thermal

KVIFF.TV Park před hotelem Thermal

Festivalové pondělí bylo ve znamení tuzemské vztahovky Hranice lásky s Hanou Vagnerovou. Film o aktuálně žhavém tématu polyamorie a otevřených vztazích představila delegace v čele s režisérem Tomaszem Wińským, který je s Vagnerovou autorem scénáře. Nebývale velký zájem také obklopovala premiéra dramatu Slovo od Beaty Parkanové s Martinem Fingerem a Gabrielou Mikulkovou v Hlavní soutěži.

Diváci očekávají příjezd filmových tvůrců a celebrit

Bouřlivé ovace bez roušek

Bouřlivé ovace provázely premiéru izraelsko-německo-českého dramatu Amerika s delegací ve Velkém sálu. Štáb včetně režiséra Ofira Raula Graizera, tuzemského producenta Jana Macola nebo zvukaře Václava Flégla pozdravil diváky s hrdostí a úsměvem. Režisér Graizer tu byl v roce 2017 představit soutěžní film Cukrář a nyní je opět v Hlavní soutěži. Nočním “tahounem” se v pondělí stal kultovní snímek Zběsilost v srdci od Davida Lynche. Psychedelickou roadmovie s Nicolasem Cagem a Laurou Dern představil dokumentarista Alexandre O. Philippe, který tu premiéroval dokument Lynch/Oz o propojení filmové poetiky Davida Lynche a klasického amerického velkofilmu Čaroděj ze země Oz.

MFF Karlovy Vary

Delegace tvůrců k izraelsko-německo-českému filmu Amerika v Hlavní soutěži

Premiéry ve Velkém sálu hotelu Thermal tak opět mají auru opravdové velkoleposti, po dvou covidových letech útlumu se festival opět vrací ve své plnohodnotné formě. Žádné roušky, žádné covidové pásky, testy či ověření o očkování či prodělání covidu. Návštěvníci opět “pouze” chodí z kina do kina, nebo z baru do baru. Občas se objeví jakýsi “pozůstatek” koronavirové pandemie. Většinou jde o zahraničního návštěvníka, který mezi tuzemskými návštěvníky působí jako něco z historie.

Viktor Horák