Na tenkém ledu politického dramatu. Žádný strom neroste do nebe, i když některé ženy se dokážou vyšplhat hodně vysoko. TV glosář Ely Novákové

04.07.2022

Popisek: Jiří Vyorálek v hlavní roli nového seriálu televize Prima Sedm schodů k moci. Jak už všichni víme, kvůli pobláznění jediného muže může padnout nejen premiér, ale klidně i celá vláda.

Kauza Nagyová se zdaleka netýká jen někdejší vrchní ředitelky Sekce kabinetu předsedy vlády České republiky. Jenže několik linií korupce a zneužití moci, vyšetřování a soudy vlekoucí se od roku 2013, mnoho obviněných, desítky svědků, povolené či nepovolené odposlechy, vše se zauzlovalo kolem jedné velmi ambiciózní ženy, takže není divu, že případ nese již provždy její jméno.

Kdy se definitivně tahle nechutná aféra, která dala veřejnosti před devíti lety nahlédnout do šedé zóny české politické scény, uzavře konečnými výroky soudů nejrůznějších instancí, které se jí zabývají, stále není známo. Její puch se čas od času znovu vynoří, i když samotní aktéři už z politiky i významných postů v bezpečnostních složkách dávno zmizeli.

Eva Josefíková Sedm schodů k moci

Ctižádostivá, zákeřná a mocichtivá. Eva Josefíková jako Anna Malá vstoupí cíleně do života jednoho z nejmocnějších mužů země a jde si tvrdě za svým.

Rozpletení Kauzy Nagyová se nedočkáme

Podobné případy bývají často inspirací pro autory společenských a politických dramat. Není tedy divu, že také Kauza Nagyová se nyní dočkala televizního zpracování. Známý investigativní novinář a neúnavný luštitel nejrůznějších případů ze zákulisí českého politického života Josef Klíma se spolu s televizí Prima rozhodl hned pro osmidílný seriál. Nejde v něm ale přímo o to, aby se divák konečně dozvěděl, jak to všechno s premiérem Petrem Nečasem a Janou Nagyovou-Nečasovou bylo a je. Seriál se v obecné rovině zabývá tím, jak se díky patologické ctižádosti jediné ženy vůbec taková aféra může zrodit. Má upozornit na zárodky a vývoj takových příběhů, aby si divák dokázal představit, jak se něco takového může vůbec stát. Do jisté míry je to varování pro každého, protože ženy, které se přisávají na vlivné osobnosti a dokážou být houževnaté a zároveň jedovaté jako klíšťata, nenajdeme jen v politice.

Vyorálek Sedm schodů k moci

Tajná láska v nejvyšších patrech politiky může být velmi nebezpečná. Když se chlap zamiluje, dokáže zničit svoji kariéru, rodinu... a leckdy ještě mnohem víc.

První drama ze světa politiky

Politická dramata minulosti dávné i nedávné známe hlavně ze zpracování České televize. Pro komerční televize jsou tyto látky příliš nevyzpytatelné a záruka kýženého diváckého úspěchu vachrlatá. Tentokrát je to ale Prima, která se seriál Sedm schodů k moci rozhodla produkovat a vysílat. Po všech romantikách a kriminálkách je to dost překvapující.

„Do volné dramatizace tématu známé politické kauzy se pouštíme vůbec poprvé. Josef Klíma na základě své letité praxe a znalosti politického prostředí a politických kauz napsal zdánlivě šokující příběh, kterému nechcete ani věřit, že by se ve skutečnosti mohl stát. Bude na každém divákovi, jakou míru pravdivosti v něm bude ochoten hledat a najít,“ prozradila o seriálu Sedm schodů k moci ředitelka obsahu skupiny Prima Lenka Hornová.

Josef Klíma na scénáři začal pracovat před pěti lety. „Když před několika lety proběhla kauza Jany Nagyové a Petra Nečase, zaujal mě motiv, jak se lze do vysoké politiky dostat přes vztahové záležitosti, protože dosud se politici k moci dostávali většinou přes zákulisní čachry. Ale tahle kauza ukázala jinou možnost. Začal jsem si obstarávat materiály z okolí hlavní aktérky, ale zároveň jsem ten příběh posunul ještě jinam. Nechtěl jsem sledovat kariéru jedné konkrétní osoby, v hlavní hrdince je obsažen příběh žen, které se z nejnižšího stupně společenského žebříčku dokázaly dostat na jeho vrchol díky vztahům,“ popsal svůj motiv publicista, kterému příprava scénáře zabrala rok. „Psal jsem to proto, že jde o unikátní příběh. Ale také jako varování, aby k něčemu takovému už nikdy nemohlo dojít. V politice máme několik příběhů, kdy politik doma po vyčerpávajících jednáních v Sněmovně a ve vládě a po usilovné snaze vyhnout se všem politickým nástrahám a pokušením nakonec zjistí, že jeho žena je nebezpečnější než političtí oponenti,“ dodal Klíma.

Sedm schodů k moci

„Krk jako krk, žaludek jako žaludek, my je nevolíme, my je krmíme,“ říká Veronika Žilková jako vedoucí jídelny parlamentu

V hlavních rolích Eva Josefíková a Jiří Vyorálek

Krátce po narození dcery se role ženy, která vzbuzuje vše, jen ne sympatie, ujala Eva Josefíková. Považuje svou hrdinku Annu Malou za svou dosud největší hereckou příležitost. „Byla jsem touto nabídkou velmi mile překvapena, je to velká role a je skvěle napsaná. Moje postava je žena mocná a mírně záludná. Troufám si říct, že seriál osloví nejen atraktivitou politického prostředí. Není to téma v Česku televizně exponované,“ říká herečka.

Také Jiří Vyorálek, který ztvárňuje Tomáše Vichra, kterému Anna Malá vstoupí do života, aby mu ho převrátila naruby, považuje svou postavu za mimořádně zajímavou. „Ano, je to velké téma. V úvodu seriálu je moje role Tomáše Vichra ministrem kultury, později se stává premiérem a nakonec psancem. Je to příběh chlapa, který se zblázní do jiné ženy a pro ten vztah obětuje všechno,“ popsal Jiří Vyorálek svoji úlohu v seriálu Sedm schodů k moci s tím, že pro chování své postavy má určité pochopení. „Také jsem prožil chlapské zbláznění. Nějaké společné momenty s Vichrem tam jsou, ale moc bych to nerozváděl,“ dodal pobaveně.

Sedm schodů k moci

Natáčelo se sice v utajení, nakonec ale Prima svůj projekt prozradila na CNN Prima News

Seriál vznikl v režii Jiřího Chlumského a Martina Koppa. Projekt pro Primu natočila produkční společnost Unit Sofa Praha, zastoupená producenty Šárkou Chlumskou Oujezdskou a Janem Hlavsou. Termín vysílání není dosud ohlášen, nejspíš se ale seriálu dočkáme ještě v tomto roce.

(zdroj: FTV Prima)