Jurský svět: Nadvláda. Dinosauří zklamání plné genetiky, kobylek a nudy „zabilo” úspěšnou sérii. Filmová reflexe Viktora Horáka

22.06.2022

Popisek: Dinosauři řádí v Itálii?

Duna, Není čas zemřít, Stranger Things, Peaky Blinders. Očekávání, odpočítávání posledních minut a vzrušená debata těsně před projekcí. Znáte to také? Na třetí díl série Jurský svět: Nadvláda jsem se těšil opravdu dlouho a o to horší bylo zklamání, které se vzápětí dostavilo. Dinosaury nahradily zmutované kobylky, místo genomu T-Rexe se řeší buněčná genetika, „zrod” umělého člověka bez rodičů a vláda nad světovým potravinovým byznysem. Vrcholem jurského neštěstí je apokalypsa hořících kobylek padajících z noční oblohy: takřka biblická katastrofa, která se ale ocitla úplně v jiném filmu. Jinak režisér Colin Treworrov sprostě vykrádá ty nejlepší scény z Jurského parku a kopírováním původního příběhu dokonale pohřbívá dinosauří sérii. Bravo! Jurský svět je definitivně v troskách: je mi to líto, ale dinosauři už opravdu vymřeli.

Když téměř před 30 lety vtrhnul režisér Steven Spielberg do kin s Jurským parkem, tak to byl malý zázrak: realističtí dinosauři, skvělý příběh, nadupaná akce a zábavná podívaná. Skoro 20 let po první dinosauří sérii se na úspěšnou franšízu pokusil navázat režisér a scénárista Colin Treworrov s filmem Jurský svět už roku 2015. První díl nové série se poměrně povedl - byla to zábavná a dobře natočená akce, která vkusně navazovala na slavnou sérii. Ten samý režisér ale novou trilogii uzavírá a nutno říct, že to není pěkný konec. Po chváleném restartu je poslední díl série jakýsi nepovedený epitaf, který s původní atmosférou dinosauřích filmů má pramálo společného, je to smutný a nechtěný hrob jurské série.

Režisér Colin Treworrov na place

„Příběh filmu Jurský svět: Nadvláda se odehrává čtyři roky po zániku ostrova Isla Nublar, původního domova oživlých jurských tvorů. Ti se mezitím začali kontrolovaně i nekontrolovaně rozmnožovat a v důsledku toho jsme si museli zvyknout na jejich přítomnost v našem ekosystému, i na to, že už patrně nestojíme na vrcholu potravního řetězce. Existují lidé, kteří chtějí tuhle novou ohromnou sílu zneužít pro svůj prospěch, a na druhé straně lidé, již jim v tom chtějí zabránit a snaží se udržet svět v maximální možné rovnováze. K nim patří i Owen Grady (Chris Pratt) a jeho přítelkyně Claire (Bryce Dallas Howard), kteří nabyli patřičné zkušenosti v prvních dvou filmech. Doplňují je pak hvězdy původní série Jurského parku, paleontologové Alan Grant (Sam Neill) a Ellie Sattlerová (Laura Dern) a teoretik s nadhledem Ian Malcolm (Jeff Goldblum). Ti všichni se pustí do dechberoucího souboje s časem, lidskými i ještěřími nepřáteli, aby se v situaci, která je nikoliv za pět, ale za minutu dvanáct, pokusili o nemožné,” uvádí snímek oficiální synopse distributora.

Fanoušci ocení návrat „starých známých” jako je paleontologická dvojice Grant a Sattlerová nebo teoretik chaosu Ian Malcolm. Ostatně nezapomenutelný Jeff Goldblum je asi nejzábavnějším článkem celého filmu a už kvůli jeho hláškám a stylu vás nebude zase tolik mrzet, že jste s filmem strávili něco málo přes dvě hodiny. „Vy máte na zádech dinosaura?” nechápe Malcolm Owena, který je pokusem o „mladší variantu” doktora Granta. Také milostné jiskření mezi Grantem a Sattlerovou dává vzpomenout na nostalgické okamžiky původní série - přesto ale láskyplné vzplanutí dvou šedesátníků působí trochu rozpačitě, až klišoidně. Jurský svět: Nadvláda také pracuje s řadou památných momentů, které jsme viděli ve Spielbergově Jurském parku. Místy dost okatě až sprostě vykrádá legendární film: když se Claire snaží uniknout před dinosaurem v lese do říčky, útěk šéfa Biosynu s ikonickou plechovkou od zrádce Denise, nebo scéna se Sattlerovou jak znovu obdivuje dinosauří výběhy. Je tu hned několik scén upomínajících na původní filmy - a vlastně celý snímek je pokusem o „recyklaci” první Jurského parku. Místo ostrova Isla Nublar tu je údolí v italských Dolomitech a místo, abychom řešili celosvětové zapojení dinosaurů do lidské civilizace, tak se opět strhne boj o jedno údolí s dinosauří rezervací a výzkumným střediskem.

Jeff Goldblum, Sam Neill, Laura Dern, Bryce Dallas Howard, Chris Pratt, Isabella Sermon, DeWanda Wise, čili všechny hlavní postavy

Genetické inženýrství a hořící kobylky

Místo, aby nám Treworrov ukázal soužití pravěkých ještěrů s lidskou populací, tak sledujeme příběh o jakémsi sci-fi křížení DNA a genetických mutací. Jedna dějová linka sleduje uměle vyšlechtěné kobylky, které požírají lány obilí a hrozí celosvětový hladomor. Kobylky ale vynechávají pole, která jsou ošetřována chemikáliemi od zlotřilé korporace Biosyn, která drží monopol na chování dinosaurů. Není náhodou, že šéf Biosynu je až nápadně podobný autistickým vizionářům jako Steven Jobs nebo Elon Musk. Podobnou postavu představilo drama K zemi hleď!; ale tam se jednalo o parodickou figuru, zatímco v Jurském světě to tvůrci „myslí vážně”. Druhou bizarní linií je rádoby „citlivý” příběh o mladé dívce, jež nikdy nepoznala své rodiče, které jí nahrazuje Grady s Claire. Postupně rozplétá svůj původ a zjišťujeme, že dívka je „výtvorem” jedné vědkyně z Jurského parku. Dívka ale vznikla díky genetickému inženýrství bez otce (sic!). Je výplodem genetické vědy a Jurského parku - vskutku bizarní až děsivé. Rodinný film přístupný od 13 let bez doprovodu rodičů vypráví o zrodu člověka bez rodičů a místo dinosaurů tu máme šlechtěné kobylky a boj s celosvětovým hladomorem - a to je prosím pěkně šestý díl geniální série, Jurský svět: Nadvláda? Je mi stydno a mrzí mě to. Čekal jsem dinosaury a atmosféru Jurského parku, ale dostal jsem zaměnitelný hollywoodský tvar, který pouze parazituje na slavnější značce.

Ani z poměrně zajímavého námětu, který sliboval „nový a svěží” pohled na dinosauří sérii, bohužel tvůrci nedostali nic zajímavého. Téma symbiózy mezi dinosaury a lidmi tu absolutně není vytěženo: přesto, že úvodní scéna, jak Owen krotí dinosaury na zasněžených pláních, budí očekávání. Claire se na začátku vloupá na nelegální farmu triceratopsů a unáší týrané mládě do bezpečí. Prvních 20 minut a úvodní střihová montáž, která nám ukazuje svět lidí, jenž se musel vyrovnat s prehistorickými zvířaty, funguje poměrně svěže a energicky. Owen na koni jako westernový kovboj s lasem chytá dinosaury, aby je chránil před pytláky a obchodníky s dinosaury. Za vyzdvihnutí také stojí nelegální trh s dinosaury na Mallorce, kde si můžete ugrilovat pterodaktyla nebo nakoupit velociraptory k boji. Ostatně tady musím vyzdvihnout nejlepší část celého filmu: a to sice řemeslně výborně natočenou, energickou a stylovou akční jízdu úzkými a prašnými uličkami. Owen se tu snaží ujet před speciálně vycvičenými zabijáckými velociraptory a akční scéna leckdy připomene bondovské honičky. Tady Chris Pratt baví a fandíme mu; horší to je, když mluví s dinosaury a slibuje velociraptorovi, že mu zachrání mládě. K tomu bych dodal slova teoretika chaosu Malcolma „Vy mluvíte s dinosaurem? A vy jste dinosaurovi něco slíbil?”. Film je to zábavný, fanoušek jurských filmů toho hodně odpustí, ale čeho je moc, toho je příliš.

Ochočení velociraptoři

Z dinosauřího nebezpečí a ikonického parku na Isla Nublar se tak stala fraška o geneticky zmutovaných kobylkách, dětech bez rodičů a dinosaurů v lidském světě. Colin Treworrov by se měl začít strachovat o svoji kariéru. Na to, že sérii Jurského světa slušně „nakopl”, tak se mu podařilo jí také slušně pohřbít. Takové zklamání a bezduchou podívanou si Jurský park nezasloužil. Předpokládám, že si teď producenti z Warner Bros. dají na chvíli od dinosauřích velkofilmů pohov a nové náměty budou vybírat s větším zamyšlením. Škoda, mrzí mě to.