„Chytrý art s diváckým potenciálem.” Karlovarský festival odtajnil české perly v hlavním programu. Filmová reflexe Viktora Horáka
09.06.2022
Foto: Foto KVIFF (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Prezident MFF KV na tiskové konferenci představuje letošní vizuál, tradičně od studia Aleše Najbrta.
Rok se s rokem sešel a opět se hlásí o pozornost český svátek filmu. Už 56. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary nedávno zveřejnil nový grafický vizuál a aktuálně začíná odhalovat bohatý program. V hlavní soutěži je hned několik tuzemských filmů a nová soutěž Proxima disponuje také filmy od českých tvůrců. Kromě toho festival připomene dlouholetou uměleckou šéfku Evu Zaoralovou, bez níž by festival nikdy nebyl tím, čím je dnes.
V úterý 31. května zástupci a vedení karlovarského festivalu v čele s uměleckým šéfem Karlem Ochem, ředitelem Kryštofem Muchou a prezidentem festivalu Jiřím Bartoškou oficiálně odtajnili a zveřejnili hlavní program festivalu. Kromě toho také představili novou sekci Proxima, která nahrazuje oblíbenou sekci Na východ od západu. V obou soutěžích se umístila řada tuzemských filmů a některé české snímky uvede festivalem pod Zvláštním uvedením. Karel Och o letošním filmovém výběru mluvil jako o „chytrém artu s diváckým potenciálem”.
Programová snídaně pro novináře, která se konala 31. 5., odtajnila „český“ program festivalu. Na snímku umělecký ředitel Karel Och.
Festival uctí a připomene „první dámu karlovarského festivalu”, filmovou teoretičku, překladatelku a bývalou uměleckou ředitelku festivalu Evu Zaoralovou, která pomohla z MFF KV udělat „áčkový” mezinárodní festival. Bez této dámy by onen filmový svátek nikdy nebyl tím, čím je dnes - a proto festival uspořádá v hotelu Thermal fotografickou výstavu a promítne Zaoralové milovanou Silnici od Federica Felliniho s jejím vlastním překladem.
Jako vzpomínku na Evu Zaoralovou (na snímku) uvede karlovarský festival ve svém programu film Federica Felliniho Silnice, který sama označovala za klíčový pro svůj vztah k filmu, k italské kinematografii i pro své další profesní směřování. „Od chvíle, kdy jsem koncem 50. let poprvé viděla na studentské projekci film Silnice, stala se ze mne Felliniho obdivovatelka. Dokonce jsem sebrala odvahu Fellinimu napsat,“ vzpomínala později v knize rozhovorů „Eva Zaoralová – Život s filmem“ autorky Aleny Prokopové. „K mému překvapení mi odpověděl, konec konců nebyl tenkrát ještě tak slavný, a tak mu stálo za to napsat mi, že úsudek zahraniční divačky ho zvlášť těší,“ pokračovala Eva Zaoralové v téže knize. Fellini ji tenkrát dokonce vyzval, aby ho v Římě navštívila. Fellini a jeho tvorba se stali pro Evu Zaoralovou celoživotní láskou. K filmu Silnice vytvořila český překlad. Na začátku 90. let přeložila i životopisnou knihu o Fellinim, kterou sepsal jeho přítel, význačný kritik Tullio Kezich – „Federico Fellini, život a filmy“. Navzdory pozvání Eva Zaoralová Federica Felliniho bohužel osobně nikdy nepoznala. Výstava fotografií Evy Zaoralové spojená s jejími vzpomínkami se bude konat po celou dobu trvání festivalu v prvním patře hotelu Thermal.
Karlovarský festival začíná už 1. července a tak je nejvyšší čas k tomu představit tituly z obou mezinárodních soutěží a speciální sekce Zvláštní uvedení. Festival uvádí 27 titulů ve světové premiéře, 3 mezinárodní a 3 evropské premiéry z pěti světadílů. „Třináct tvůrců snímků zařazených do letošního hlavního programu už v minulosti v Karlových Varech soutěžilo, zatímco pro své debuty si MFF KV vybralo hned devět režisérů a režisérek,” píše se na webu karlovarského festivalu.
Z dvanácti dva české filmy
V hlavní mezinárodní soutěži MFF Karlovy Vary se v boji o Křišťálový glóbus utká 12 snímků a z toho hned 2 filmy z Česka. V žánrově pestrém výběru se objeví melodrama, dystopická sci-fi, romantická komedie nebo dokumentární esej. „Z přibližně patnácti přihlášených filmů jsme s kolegy vybrali tři desítky zbrusu nových kinematografických děl, která komplexním způsobem odrážejí náš vkus. Ten vychází z přesvědčení, že smysluplná provokativnost a snaha zkoumat nové cesty filmového vyjadřování se nemusí vylučovat s diváckou vstřícností,“ řekl umělecký ředitel festivalu Karel Och.
Do hlavního programu se shodou náhod nedostal ani jediný film z Ruska, což ale není žádný výraz bojkotu ruské kinematografie. „My jsme těch ruských filmů ani moc neobdrželi, není to výraz bojkotu,“ dodává Karel Och. Za to jsou tu zástupci z Gruzie, Řecka, Německa, Kanady nebo z Japonska.
České novinky na festivalu
Mezi filmy z celého světa se objevila řada tuzemských snímků. Do hlavní soutěže se dostalo psychologické drama režisérky Beaty Parkanové Slovo z roku 1968. Film s Martinem Fingerem a Gabrielou Mikulkovou v hlavních rolích sleduje příběh manželů Václava a Věry, kteří si dali slovo, že budou stát vždy při sobě a nepřekročí své morální hranice. Doba kolem roku 1968 ale vystavuje jejich vzájemný slib těžkým zkouškám, uvádí distributor filmu.
Snímek z programové snídaně, která odtajnila české filmy na festivalu
O Křišťálový glóbus se také bude ucházet vztahové drama Hranice lásky od Tomasze Winskeho, který film napsal s představitelkou hlavní role Hanou Vagnerovou. Oficiální synopse k filmu zní následovně: „Hana začíná cítit, že její vztah s Petrem se pohybuje v příliš zajetých kolejích. Rozhodne se ho tedy osvěžit a začne s Petrem sdílet své erotické představy a tajné sny. Od vyprávění je pak už jen krůček k činům. Ke zkoumání vlastní intimity, k zážitkům s jinými partnery a ke stále intenzivnějšímu hledání hranic, za které se dá v lásce a sexu zajít. Experiment se svobodou se však může snadno vymknout z rukou,” píše se o filmovém ději. Režisér Tomasz Winski v roce 2019 natočil zajímavý krátkometrážní film Jiří pes uprchlík s Jenovéfou Bokovou, Eliškou Křenkovou a Petrem Vančurou. V krátkém filmu vyprávěl příběh o dvou dívkách, které žijí s mužem, který se cítí být psem – což vyvolává celou sérii komických, ale čím dál více bizarnějších, a nakonec i dramatických situací. Ve Winskeho celovečerním debutu se kromě Hany Vagnerové představí Matyáš Řezníček, Eliška Křenková, Martin Hofmann, Lenka Krobotová nebo Hynek Čermák.
Snímek z tiskové konference v Praze 26. 4. Jsou zde autoři vizuálu k 56. ročníku MFF KV Jonatan Kuna a Zuzana Lednická ze Studia Najbrt, prezident festivalu Jiří Bartoška a grafický designér Aleš Najbrt.
V nové sekci Proxima určené pro mladší a začínající filmaře, autory prvních a druhých filmů, se představí české drama A pak přišla láska od Šimona Hollého, který minulý ročník představil na MFF KV svůj pozoruhodný debut Zrcadla ve tmě. Dokument Adély Komrzý a Tomáše Bojara Zkouška umění sleduje přijímací zkoušky na výtvarné akademii a zamýšlí se nad tím, jak posuzovat a měřit výtvarné nadání. „Letos se oproti minulým ročníkům objevilo méně dokumentů,“ říká Karel Och s tím, že jde o výjimku, a ne o setrvalý trend.
V nesoutěžní karlovarské sekci Zvláštní uvedení se můžeme těšit na hudební dokument PSH Nekonečný příběh o legendách českého rapu: Vladimir 518, Mike Trafik a Orion. Do varských kinosálů se také přiřítí hlavně mezi mladými očekávaný rapový Banger. Drogovou jízdou noční Prahou s Adamem Mišíkem se do Varů vrací režisér Adam Sedlák, který tu soutěžil v hlavním programu v roce 2018 s tísnivě brutálním dramatem Domestik. Kromě toho můžete ve Varech shlédnout dokumentární portrét Můj otec kníže o Karlu Schwarzenbergovi, investigativní dokument Kuciak: Vražda novináře nebo komedii Miroslava Krobota z divadelního prostředí Velká premiéra.
Snímek z dubnové tiskovky s Křišťálovým glóbusem
Program letošního festivalu je tak plný českých novinek, které vzbuzují velká očekávání. Doufejme tedy, že se tuzemským tvůrcům podaří v mezinárodním souboji dokázat, že se v české kinematografii blýská na lepší zítřky. Vzhledem k tomu, že soutěží na domácím festivalu, tak by diváci úspěch českého filmu ve Varech ocenili. Už to je nějaký ten čas, co hlavní cenu festivalu držel tuzemský režisér. Velkou cenu aneb Křišťálový glóbus vyhrál naposledy snímek Křižáček v roce 2017 od Václava Kadrnky. Od té doby chodí čeští filmaři do Varů „s křížkem po funuse” a kromě několika úspěchů - Sedlákův depresivní Domestik, cena za režii filmu Všechno bude nebo Bebjakova gangsterka Čára, stále čekáme a doufáme v domácí úspěch.

Vložil: Viktor Horák