Hollywoodská soudní fraška a konec #MeToo? Kauzu Johny Depp vs. Amber Heard prohráli oba. TV reflexe Viktora Horáka

08.06.2022

Popisek: Soudní síň v okresu Fairfax ve státě Virginia, kde se super sledované přelíčení konalo.

Po několikaměsíčním soudním líčení je kauza slavných hollywoodských exmanželů u konce. Herec Johny Depp vyhrál soud se svojí bývalou manželkou Amber Heardovou, která ho obvinila z domácího násilí. Bohužel se tomu „vítězství” moc říkat nedá: oba slavní herci odchází ze soudu s poškozenou pověstí, bez peněz a s navždy pošramoceným renomé. Soudní fraška kromě toho, že otevřela „okno” do ložnice hollywoodského páru, tak může znamenat konec #MeToo.

Závažné následky kromě Deppa a Heardové ale také ponesou feministky a znásilněné ženy, které by chtěli samy vystoupit proti svým agresorům. Mnozí světoví, především pravicoví komentátoři závěr kauzy popisují jako „konec #MeToo”. Proč se ale ve skutečnosti dává tolik zbytečného prostoru a pozornosti této soudní frašce? Odpověď je jednoduchá: kdo by se nechtěl podívat na to, jak to mají v ložnici hollywoodské hvězdy?

Johny Depp alias Jack Sparrow z filmové série Piráti z Karibiku vyhrál spor s bývalou manželkou Amber Heardovou, která se proslavila zejména komiksovkou Aquaman. Kauza se táhne už od roku 2018 a je plná bizarních historek ze soukromého života exmanželů. Depp žaloval Heardovou, která ho obvinila z domácího násilí. O 22 let mladší Deppova exmanželka zveřejnila v roce 2018 článek v deníku The Washington Post, kde Deppovo jméno nezmiňuje, ale popisuje sebe jako oběť domácího násilí ze strany manžela. Sama se v komentáři označila jako „veřejně známá tvář domácího násilí”.

Johnny Depp u soudu

Slavný herec žaloval svou exmanželku o 50 milionů dolarů za pomluvu a nepravdivé tvrzení, zatímco Heardová proti slavnému „pirátovi” podala žalobu za 100 milionů dolarů s tím, že jí „očernil” a označil za lhářku. V USA v pátek po šesti týdnech skončilo soudní projednávání případu, v němž se bývalí manželé Depp a Heardová vzájemně obviňovali z pomluvy a fyzického a psychického napadání a týrání a požadovali po sobě astronomické odškodné, píše deník New York Post. Depp od své ex dostane náhradu škody ve výši 15 milionů dolarů, zatímco Heardová vysoudila za nepravdivý výrok odškodné ve výši 2 milionů dolarů. Celou kauzu ovšem „vyhrál” Johny Depp, což mu jméno neočistí a kariéru nevrátí.

Závěr soudu bez Deppa a konec #MeToo?

Po dvanáctihodinovém jednání shledala porota znění článku Heardové za „falešné a pomlouvačné” s tím, že herečka toto tvrzení šířila ve „zlé vůli”. „Zklamání, které cítím, se nedá popsat slovy. Jsem zdrcená, že záplava důkazů stále nestačila na to, aby se postavila nepřiměřené moci a vlivu mého bývalého manžela,” komentuje Heardová výsledek soudního líčení. Kromě toho upozorňuje na to, co soudní vyznění může způsobit v budoucích kauzách o domácím násilí označovaném jako #MeToo. „Ještě více jsem zklamaná z toho, co tento rozsudek znamená pro ostatní ženy. Vrací nás zpět. Vrací nás v čase do doby, kdy žena, která se ozvala a promluvila, mohla být veřejně zostuzena a ponížena,“ uzavírá Heardová, která si vysloužila řadu nenávistných reakcí.

Johnny Depp se na poslední slyšení a vynesení rozsudku do soudní síně ve Virginii ani nedostavil. Během týdenního čekání na verdikt poroty si herec zahrál na dvou koncertech se svým přítelem Jeffem Beckem v Sheffieldu a v londýnské Royal Albert Hall. „Po šesti letech mi porota vrátila život,“ reagoval na poslední verdikt Depp s tím, že jeho cílem bylo odhalit pravdu. „Falešná nařčení otřásla mým životem i kariérou,” řekl herec pro deník New York Post.

Amber Heard u soudu

Na této hollywoodské justiční při můžeme vidět řadu propriet, které rozdělují společnost. Ostatně nejbizarnější na celé kauze je fakt, že se celé soudní líčení promítalo online do celého světa. Kdokoliv chtěl, tak se mohl připojit na Youtube a být přímým svědkem virginského soudu. Málokterý soudní případ se stal podobně populárním jako kauza Depp vs. Heardová: o kauze se mluví a píše jak v seriózních médiích a bulváru, tak mezi širokou veřejností. A protože o soudním líčení hollywoodského páru slyšel takřka každý, tak není divu, že výsledek soudního slyšení budí velké emoce a vášnivé diskuse. Každý má nějaký názor na věc: někdo to bere jako malichernou žalobu začínající herečky proti slavné hvězdě. Chtěla se Heardová pouze svést na slávě svého ex a obrat Deppa o peníze? Kolik násilností snese jedna hollywoodská domácnost? Popisování domácího násilí hvězdných exmanželů bylo vrcholem soudní pře: zlámané prsty, drogy a hektolitry vína, nenávistné komentáře manželů, rány pěstmi, škrábání, kousání a házení lahvemi včetně vrcholného kálení v posteli.

A opravdu to může být konec #MeToo? Ani náhodou, nicméně ono označení nyní utrpělo značné ztráty. Celá kauza poměrně negativně ovlivnila podobné procesy a udělala „medvědí” službu pro kritiky těchto incidentů. Poslední roky se provalila řada sexuálního obtěžování nebo domácího násilí - mimo jiné i z filmového prostředí a showbyznysu - a do budoucna budou podobné soudy se slavnými hvězdami srovnávány s Amber Heardovou. Opravdu si hvězdička prošla násilnickým vztahem, nebo to je pouze výplod její choré mysli na úkor slavnějšího muže? Pravdu se asi pořádně nikdy nedozvíme, ale mluvit o domácím a sexuálním násilí bude stále složitější a těžší.

Okno do hollywoodské ložnice

Z útržkovitých záběrů, výjevů a scén ze slyšení se rodí nejrůznější internetové vtípky a hnutí #MeToo je díky Amber Heardové často vysmívané jako kauza, která přerostla sama sebe. Herečka se odvolává na to, že ženy nemají v západním světě „pořádné zastání”, pokud se postaví „mocným” mužům. Na druhou stranu soudní spor také ukázal, že i „mocní muži” mohou být oběťmi domácího násilí. Z celého soudu vyplývá, že 15měsíční manželství Amber Heardové a Johnnyho Deppa, kteří se seznámili během natáčení dramatu Rumový deník, rozhodně nebylo krásné. Na obou stranách se potvrdila vina: za domácí násilí a toxickou atmosféru mohli oba manželé a nechali to dojít tak daleko, že pokleslé a tragické dění ze své ložnice odhalili celému světu.

Je to tragický příklad toho, jak se z hollywoodské star snadno a rychle stane nežádoucí osoba. Johnny Depp byl kvůli této soudní frašce přeobsazen z kouzelnické série Fantastická zvířata, kde v prvních dvou dílech hrál hlavního záporáka, čaroděje Grindelwalda. Do světa Pirátů z Karibiku se už také nepodívá a různé protahované odklady měla i premiéra jeho posledních filmů: detektivky Město lží nebo životopisného dramatu Minamata. Ostatně jeden z jeho posledních filmů - Město lží z roku 2018 - se dá připodobnit k Deppovu soudnímu procesu. Je to detektivka o novináři a policistovi, kteří jdou po stopách vraždy hudebních legend Tupaca a Notorious B.I.G. Depp hraje detektiva, který objevuje korupci a podvody losangeleské policie a s reportérem Forestem Whitakerem se snaží vyřešit 20 let starý případ a zachránit svou pověst a kariéru. Bohužel ale v Deppově případě rozhřešení soudního případu je pouze hořká tečka bez záchrany pověsti a kariéry. Naopak: kariéra, pověst a renomé hereckého páru je v troskách.