Maverickův návrat. Neuvěřitelné. Lepší než jednička. Glosa Iva Fencla

31.05.2022

Popisek: Tom Cruise snad fakt nestárne...

Druhý díl dávného filmu osmdesátých let Top Gun je kladně vnímán jak návštěvníky kin, tak filmovou kritikou. Jeho celkem vzato rafinovaný scénář zaujme, když to řeknu méně korektně, gaye jako heterosexuála, černocha i bělocha, ba muže, který odmalička opovrhoval Bigglesem od Velbloudích stíhaček. Opovrhovačem nejsem, letadla mě ale nijak zvlášť netáhla. Do včerejšího zhlédnutí filmu Top Gun: Maverick.

První díl natočil Tony Scott, bratr slavnějšího Ridleyho; jeho památce je druhý věnován. Tony odešel ze světa dobrovolně (byl těžce nemocný) a jen těžko odhadovat, zda může následovníkovu práci odněkud posuzovat, avšak podle mě by se mu výsledné dílo zamlouvalo. „Proloženo“ je vícero přímo ikonickými záběry, které se svým charakterem blíží symbolistním fotografiím. Tyto fotografie sice občas hraničí s kýčem (záběry proti slunci, plážové hry), ale když se rychle uhne, tak to nevadí. Vůbec.

V čem sám vidím tu rafinovanost scénáře? Že umí dopředu odhadnout vlastní slabá místa a mistrovsky z nich vytváří opak. Plusy. Tak například: Cruisovo herectví (leteckého instruktora přezdívaného Maverick tu totiž ztvárnil Tom Cruise) není snad úžasné a možná vlastně „umí“ Tom Cruise jen pár výrazů; nevím. Ale pro všechny ty, kteří si myslí, že jich zvládá leda pár, je tu (jednou opakovaný) fór.

„Nemám rád, když se takhle tváříš,“ říká hlavnímu hrdinovi usazenému v kokpitu jeden jeho přítel, na což Maverick opáčí: „Já se jinak tvářit neumím.“

Celý film je víc než výborný, ale jeho poslední třetina mi připadá skutečně ohromující. Je tu prima zvrat a další překvapení a žasneme taky nad možnostmi současného válečnictví, genialitou nejmodernějších letadel a děsivou funkčností raket. Přitom si, pravda, řekneme: „Ale tohle přehnali.“ Což máme pravdu, jenže to nevadí. Druhou část filmu lze totiž sledovat jako pohádku. I třeba závěr Hanebných panchartů šel podobně sledovat, zrovna tak závěr Tarantinova Djanga. Tady je to sice méně markantní, ale každému musí být jasné, že to, co provedou a předvedou dva (sbližující se) chlapi, překračuje i běžné mantinely naprostých pohádek. Obrovská role náhody je připuštěna ke kormidlu a neuvěřitelné se stává skutkem. Několikrát za sebou. I když se v plném kině potíte hrůzou a ačkoli děj rve vaše nervy z drážek, vše dobře dopadne a můžete jen hádat, kolik klaďasů umře. Nikdy bych tomu nevěřil, že se dá s úspěchem předložit k uvěření takto napínavý příběh, zatímco takřka nejsou ztráty na životech.

Maverick má mezi muži, které cvičí, taky syna zesnulého přítele. Syn mu vyčítá otcovu smrt. Patrně právem. A právě psychologický vývoj vztahu obou mužů je „za jedna“. Dělá z popcornu něco víc. Ale prvořadě kráčí o překrásný film adorující techniku. Motocykly, lodě i letadla. Už sama technika je dokonalá k neuvěření, a přece vždycky zůstává ve hře lidský faktor. Může vše zničit. Může vše naopak zachránit. Lidský faktor. Abych byl konkrétnější a ujistil o kvalitách nového Top Gunu rovněž milovníky počítačových her (což ale nemusím), tak se už jenom řečnicky zeptám: „Proletěli byste naprosto nadhvězdnou rychlostí klikatý kaňon ve výši 30 metrů nad zemí, aby vaši existenci nezaznamenaly radary a nedošlo k odpálení nepřátelských raket?“

Za druhé: „Otočili byste čumák svého letadla takřka svisle dolů ke dnu skalního údolí, kde musíte v pekelné rychlosti cosi vyhodit do povětří, a zvedli byste vzápětí letadlo do nepředstavitelného stoupání, kdy letíte těsně podle protějšího svahu?“

Konečně: „Katapultovali byste se vždycky včas, ani dřív, ani později?“

Je to možná přepálená zábava, ale „proč točit kousky života,“ ptával se Alfred Hitchcock. „To bych už mohl rovnou dělat dokumenty.“ Ten film je zvláště ke konci sen, a přece kus reality zachytil a pevně drží. Je to dokonalý sen. Protože dostatečně věrohodný. A jo, ti dva braši s tou starou škatulí (tedy letadlem), kterou prostě čmajzli (z nepřátelského hangáru), to vážně nemohli proti dnešním strojům „páté kategorie“ uhrát. Nebo snad ano? A mohli se navíc (a bez podvozku, který urazili při startu) i vrátit na rodnou letadlovou loď? Já to nevím. A netuším ani, zda mě podobně pobaví třetí díl Jurského světa, ale jedno chápu docela jistě. TOP GUN: MAVERICK diváka vstřebá, abyste z bijáku vyšli se slzami na krajíčku. „Já - to – viděl!“

Podle ČSFD jde o 18. nejlepší film všech dob, momentálně má hodnocení 91 %.

Vložil: Ivo Fencl