S retro Poldou je konec. A stabilnímu milionu fanoušků holt zbydou reprízy. TV glosář Ely Novákové

23.05.2022
S retro Poldou je konec. A stabilnímu milionu fanoušků holt zbydou reprízy.  TV glosář Ely Novákové

Popisek: David Matásek coby poručík Michal Bříza v seriálu Polda mile překvapil. Jeho svérázný frajer z minulého století je prostě neodolatelný.

FOTO Po pěti úspěšných sezónách skončily na Primě případy, vyšetřované retro policistou Michalem Břízou. Jeho představitel David Matásek se tak rozloučil s postavou, která trumfla i jeho věčného a vděčného Kendyho z Básníků.

Na nové díly Poldy se diváci vždy těšili u repríz těch starších. Seriál nelámal rekordy v sledovanosti, ale držel si po celou dobu stabilní hladinu. Vytvořil si zhruba milionový počet příznivců, které nikdy nezklamal. Původně německý seriál v nejrůznějších podobách obletěl půl světa a všude, kde se natáčel, sklízel úspěch. Česká verze se příliš nezabývala originalitou kriminálních příběhů, víceméně je převzala z německého originálu tak, jak stály a ležely. Co byl pro naše diváky bonus, byl český kolorit, na kterém si dali tvůrci hodně záležet.

Polda

V poslední epizodě Poldy se znovu sešli před kamerou všichni jeho hrdinové. Prý opravdu naposledy. Nebo nám přece jen scenáristé, licence-nelicence, uchystají ještě další porci?

Polda není akční hrdina

Na rozdíl od původní německé verze není hlavní hrdina Poldy žádný akční hrdina. Po dvaceti letech v kómatu se Michal Bříza probral jako manžel, jehož žena dávno žije s někým jiným, otec dospělé dcery, která netuší, co si má o tátovi myslet. Hlavně ale zmizel jeho svět, kde se jezdilo volhami, telefonovalo se jen z pevné linky a protokoly se ťukaly na psacím stroji. Tisíckrát se může tvářit jako frajer, ve skutečnosti je to chlapík, který prospal nejlepší léta života a teď je z toho pěkně vedle.

David Matásek naštěstí svá léta neprospal, a tak si tuhle podivnou retro figuru mohl užít se vším všudy. Se vzpomínkami na bouřlivá léta mladosti, kožených bund a rebelského bigbítu i se znalostí změn a zrání v 21. století. Michal Bříza s Matáskovými kruhy pod očima a nedbalým účesem i plnovousem je skvělý vyšetřovatel, v kterém se pořád ještě pere mladistvá horká hlava s uvědoměním si reality chlapa kolem padesátky. Navíc je obdařen smyslem pro humor, který Matáskovi sedí jako ušitý, humor přidrzlý, neomalený, živočišný, v podstatě ale laskavý. Pozér s křehkou duší, osamělý běžec toužící po lidské blízkosti.

Té se mu naštěstí dostává v bývalém parťákovi, nyní lehce životem unaveném šéfovi v podání Ondřeje Pavelky i v chápavé kamarádce, barmance opuštěných policajtů, kterou s lehkostí vystřihla Jitka Sedláčková. K tomu přidejme špičkování s mladými parťáky (vystřídali se dva, napřed si poněkud šosáckého, předpisy milujícího mladého policistu zahrál Igor Orozovič, pak si roli ne nadarmo přezdívaného Juniora s nečekaně drsňáckou image odbyl Vladimír Polívka). Jezdí se vypucovanou volhou-Carevnou, ale na staré dobré časy se naštěstí moc nevzpomíná. Svět se totiž notně změnil, ale vrazi a lupiči jsou pořád stejní a je třeba jim dát za uši.

Polda

Skvělý herecký výkon, nebo realita? Děs v očích Jitky Sedláčkové alias batmanky Vandy působí opravdově.

Zapomenutelné detektivky, nezapomenutelní policajti

Díky všem hercům, kterým nijak nevadilo, že jejich postavy jsou prakticky pořád stejné, a pět let se za ně převlékali, aby vždy předvedli přesně to, co od nich divák očekával, si seriál udržel standardní úroveň a také své fanoušky. Polda neohromoval ani zápletkami (podobných případů jsme už v nejrůznějších kriminálkách viděli řadu) ani honičkami a pěstními souboji. Byl to prostě seriál, kde policejní dobro vítězilo nad zločineckým zlem, kde dokonce občas policejní spravedlnost musela ustoupit chápajícímu lidskému přístupu, kde poctiví chlapi a krásné ženy fungovali ve stylu pomáhat a chránit. A i oni potřebovali občas od někoho pomoc a ochranu, aby se z toho špinavého světa nezbláznili.

Dobře se na to koukalo, divák se občas úlevně zasmál, občas zamáčkl slzu. Polda měl prostě zvláštní šmrnc, byl jiný než nejrůznější Kriminálky a Místa činu, měl (mimo jiné díky lokaci trochu zaprášeného Baru u Vandy) kupodivu víc francouzský než německý šarm. Jednotlivé případy si nejspíš vůbec nepamatujete, ale to je nejspíš pro vás jako diváka to nejlepší, protože si s radostí po čase můžete seriál zopakovat, abyste si znovu užili atmosféru, vytvořenou partou dobrých herců.

Polda

Jiří Vyorálek coby doktor Mráz předvedl, že ani jemu nejsou zimní sporty cizí. Čím kratší totiž lyžičky na nohou máte, tím větší je kumšt udržet na nich balanc.

Sníh v horkých dnech

S Poldou jsme se rozloučili v začínajícím létě kupodivu na lyžovačce v Jizerských horách. Možná vám ten poslední díl trochu zchladil dusný předbouřkový večer. Ostatně proč se v létě nepodívat na  filmeček ze zimních hor. Natáčelo se v únoru, David Matásek a Jana Kolesárová (policejní psycholožka a nástupkyně šéfa oddělení) slavili narozeniny, sněhu bylo dost a seriálová dotočná byla veselá, i když loučení s tak dlouhým projektem je vždycky i trochu smutné. A jak to všechno dopadlo?

Poslední díl seriálu Polda byl pro všechny herce za odměnu a víc dovolená než práce. Protagonisté se tak sešli v Jizerských horách a nechyběl ani Igor Ozorovič coby Andrej Křížek, který se na skok do příběhu vrátil. „Je to zajímavé, protože jsem tu dlouho nebyl a vůbec nevím, co se s mou postavou odehrálo. Od Davida Matáska se tak dozvídám, co moje postava vlastně dělá. Že jsem se třeba vrátil ke svojí dcerce a ženě, Elizavetě Maximové, proto jsem tady,“ prozrazuje Igor Orozovič, který natáčení opustil a místo něj naskočil Vladimír Polívka. Ten si mimochodem natáčení užil na snowboardu, v kterém je hodně dobrý. „Já na něm jezdil závodně, takže i dnes se svezu a mám kolem tohoto sportu hodně kamarádů. Nejvíc jsem jezdil v pubertě a na horách to mám moc rád,“ pochvaloval si mrazivé natáčení herec.

Polda

Vladimír Polívka s chutí předvedl divákům, co dokáže na jednom prkně

Ovšem nejvíc na svahu kraloval David Matásek coby Michal Bříza. Ten dostal retro výbavu i oblečení. „Jak jinak. Vypadalo to, jako kdyby to bylo půjčené z muzea sportu,“ smál se Polda a dodal, že lyže mu nejsou cizí. „Rozhodně se ale lépe cítím na běžkách než sjezdovkách. Naštěstí jsme nesjížděli žádnou černou sjezdovku. Nebylo to nic dramatického.“

Vyřešenou vraždou i dokonalou jízdou tak byla poslední série Poldy uzavřena, i když konec zůstal tak trochu otevřený. „Nějak by se to mělo uzavřít. Myslím si, že to neskončilo. Fišar v podání Ondry Pavelky řekne Janičce, tedy Táně: „To by byl tým!“ A otočí se na Juniora, Břízu i Křížka. Tak nevím. Uvidíme…“ přemýšlí David Matásek.

To je ale spíš jen bonmot pro novináře a diváky. Původní německá série skončila v roce 2014 po pěti sezónách a český Polda by tak už musel začít žít svým vlastním životem. Vzhledem k tomu, že námětů na jiné kriminální seriály je stále dost, musíme se smířit s tím, že Polda nám ze zasněžených svahů zamával naposled.

Polda

Michal Bříza zůstal věrný své retro image i na lyžích

Stýská se vám po Davidu Matáskovi?

Určitě ho brzy uvidíme zase v nějakém filmu, ale hlavně ho čeká náročná divadelní sezóna s několika premiérami na domovské scéně v Národním divalde i jinde. V Stavovském divadle měla v květnu premiéru Shakespearova komedie Mnoho povyku pro nic, na Letních shakespearovských slavnostech bude Matásek hrát pro změnu v tragédii Macbeth. Na podzim se opět v Stavovském dočkáme premiéry kdysi skandální hry Rej, která je souborem deseti konverzačních jednoaktovek o milostných poměrech vídeňské společnosti, tedy rozhovory před milostným aktem a po něm. Na hlavní scéně Národního divadla se pak na jaro chystá jedna z nejoblíbenějších klasických komedií českého repertoáru Naši furianti. A pokud byste chtěli vidět excelovat Davida Matáska v komornějším divadelním prostředí, zajděte na něj do Divadla v Celetné, kde s divadelním souborem Verze hraje starší představení Šťastný vyvolený nebo úplnou novinku, thriller Vášnivost. Na letní scéně Divadla Kalich si pak setkání s ním můžete dopřát v brilantní anglické konverzačce Chvilková slabost, v níž exceluje s Petrou Špalkovou.