Tokyo Vice. Japonsko ve světle neonů a stíny Yakuzy. TV reflexe Viktora Horáka
19.05.2022
Foto: Se svolením HBO
Popisek: Novináře Jakea Adelsteina hraje Ansel Elgort
Kriminální minisérie Tokyo Vice od režiséra Michaela Manna dorazila jako jedna z prvních vlaštovek na HBO Max. Je to detektivka ,jako víno': mladý a ambiciózní novinář, Američan mezi východním mikrosvětem, se dostane do zlověstných tenat japonského podsvětí. Pomalý, temně atmosférický a rozvážný krimithriller, plný neonů, nám servíruje novinářskou práci z přelomu milénia a zavádí nás do prostředí východních gangů. Katany a samurajské meče se střídají s pistolemi a mafiánské seance se vedou jak v luxusních mrakodrapech, tak v špinavých rybích restauracích nebo bufetech s nudlemi.
Originální série Tokyo Vice není pouhým pokusem svézt se na známém názvu, ale naopak dokazuje, že si svůj epický odkaz na Miami Vice více než zaslouží. Tokyo Vice si opravdu zaslouží vaší pozornost, přichází nenápadný, ale vybroušený klenot v rozbředlých vodách salvy televizních detektivek.
Místo idylické prohlídky země vycházejícího slunce se divák dočká poměrně realistického obrazu toho, jak jsou státní správa a byznysové kruhy protkány s mafií, zkorumpovanou policií a velmi silnou xenofobií. Depresivně a velmi pomalu laděný seriál je jakousi freskou jednoho zločinem a korupcí prorostlého města, které ale skýtá i lepší chvilky s náznakem lásky a snad i příchodu spravedlnosti. Depresivní prostředí práce v korporátu, luxusní prostředí japonského podsvětí, realita práce v chudinských čtvrtích a smutné osudy moderních gejš je hlavním cílem této filmové exkurze do neviděných hlubin tokijských nočních ulic. Vše ve svitu neonových světel a s těkavě roztřepanou kamerou v pohybu.

Rachel Keller jako Samantha
Krimidrama Tokyo Vice je volně inspirováno životem novináře Jakea Adelsteina a seriál vychází z jeho knihy. Cesta mladého amerického novináře do hlubin tokijského podsvětí koncem 90. let je plná peripetií, omylů a těžkostí. Mladý Američan s tváří Ansela Elgorta je automatickým společenským vyvrhelem v kompletně japonské společnosti. Vysoký bílý muž působí jako karikatura, která se v tokijských ulicích objevila omylem. Na přelomu milénia v Tokiu bují kriminalita a rozsekaná těla na ulicích nejsou ničím novým. Elgort jako novinář, který se proti všem zákonitostem dostane do prestižních japonských novin, kde nikdy žádný cizinec nepracoval, se musí přizpůsobit hektické žurnalistické profesi. Navíc je přelom milénia a novináři opravdu musí chodit za lidmi a ptát se na informace. Není to o tom, že člověk někomu jen tak zavolá, informace si zjistí na internetu nebo si vyfotí dopis. Na informace se musí doptat, vyčíst je v archivech a logo si obkreslit. Zajimavé, jak rychle a radikálně se proměnila novinářská profese. To je také jedna z vedlejších linií seriálu.
Ansel Elgort jako reportér v boji s Yakuzou
Kromě reportáží a sloupků o denní kriminalitě, vloupačkách, krádežích kol nebo ničení majetku, se nachomýtne k brutální vraždě. Muž, rozsekaný katanou a demonstrativně přivázaný k mostu, je katalyzátorem, který ambiciózního reportéra zavádí do tenat japonského podsvětí. Zkorumpované prostředí tokijské policie, zamotané sítě, plné informátorů a přeběhlíků, ukazují úzké propojení japonské Yakuzy s tokijskou politickou elitou. Miliardáři a vlivní podnikatelé jsou napojení jak na vlivné politiky, tak na tokijskou kriminální elitu.

Shô Kasamatsu jako Sato
Režisér Michael Mann nás zavádí do špinavého a temného prostředí stísněných tokijských uliček, ale také do prostředí luxusních nočních klubů a sterilních redakcí. Spektrum lokací, které nám tvůrci nabízejí, je opravdu úchvatné a v západních filmech či seriálech málo ukazované. Východní témata, jako je japonská Yakuza, se v americké audiovizi reflektují málokdy, a proto je dobře, že HBO Max přichází s tímto originálním seriálem.
Informace budou mít vždycky cenu
Novinář na sebe bere odpovědnosti detektiva a pouští se do zlověstně vypadajícího případu, který vede mezi politickou elitu, napojenou na jednu z nejobávanějších mafií na světě. Politika, byznys a vraždy, to je základní klubko celého seriálu. Za vyzdvihnutí také stojí audiovizuální stránka seriálu, tvůrci se nebojí používat zoomy a rozmazaný obraz, neostrosti a doostření obrazu dodávají krimithrilleru lehce parodický a těkavý ráz. Obraz je nedokonalý, ,umaštěný' a roztřesená, ruční kamera diváka uvádí do pocitu třetí osoby. Samostatnou kapitolu si zaslouží exotické lokace. Tokijská neonová zákoutí, plná stísněných supermarketů, sushi-restaurací a nočních barů je vděčné téma pro diváka, který tolik nezná japonskou kulturu.

Rinko Kikuči jako Eimi
Tokyo v záplavě neonů, napětí, zvratů a všudypřítomné Yakuzy. HBO nám servíruje pomalu se rozvíjející seriál, inspirovaný skutečným příběhem amerického novináře v srdci japonské metropole, který je zaplněný osobitými a dobře napsanými postavami v čele s Elgortem a Kenem Watanabem. Tokyo Vice nabízí kromě parádní atmosféry, plné nočního japonského velkoměsta, pochybných rybích stánků a mlčenlivých postav, také zajímavou zápletku s řadou překvapivých zvratů. Za celou TV sérii stačí citovat slova hlavní postavy: “Informace budou mít vždycky cenu.” Osvěžující atmosférická detektivka z neonového tokijského podsvětí určitě stojí za vašich necelých osm hodin života.

Vložil: Viktor Horák